Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-21, 12:27
  #13
Medlem
TransitGlorias avatar
Detta är snarare manipulation än lögn, men jag tycker man borde nämna de subtila verktyg nyhetsuppläsare, hallåor och speakers använder för att betinga reflexer. Att VARJE gång man nämner en för Värdegrunden misshaglig företeelse, åsikt eller nyhet rynka på pannan och andas tungt sätter djupare spår än man tror i den såsiga fredagsmyshjärnan.

Lyssna nogrannt nästa gång på det varnande/anklagande "Mmmm..." som avslutar inslaget om valfri Synd eller Tankebrott. Jämför sedan med det varma och godkännande "Mmmm!" som betyder att detta var en bra nyhet om goda människor.

Svenskan är med sin språkmelodi väldigt tacksam att använda subtilt på detta sätt. Betona rätt ord och avsluta meningen med att gå ner en halv oktav och plötsligt har man bakat in en olustig känsla till tittaren/lyssnaren. Kombinera med pavlovska triggers som "högerextrem" eller "övergrepp" och njut av en rädd och lydig publik. När man tänker på det är det uppenbart och nästan komiskt om det inte vore kusligt. Betrakta ansiktuttrycken och andhämtningen hos dina regimtrogna bekanta när de lyssnar på TTs senaste, och du kommer se fullbordad dressyr.

Men som sagt, lögn kanske det inte är per se - snarare skillnaden mellan nyheter och propaganda. Eller snarare, information och predikan.
Citera
2013-06-22, 06:38
  #14
Medlem
Vitpixling.
En av de grövsta lögnerna från media.

Inte nog med att man avstår från att publicera signalement så att polis kan få hjälp av allmänheten att ta fast en gärningsman och i förlängningen undvika att ytterligare brott begås. Utan här går man ett stort steg längre och vitpixlar gärningsmannen så allmänheten ska få uppfattningen att gärningsmannen är etnisk svensk och inte av tex afrikansk ursprung.

Svårt att avgöra hur vanligt förekommande det är eftersom man behöver ha tillgång till orginalbild, men det finns väl i alla fall en handfull dokumenterade fall.

Nedan ett exempel på vitpixling från Expressen.
http://www.friatider.se/svenska-jour...-ar-annorlunda
Citera
2013-06-23, 19:14
  #15
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Detta är snarare manipulation än lögn, men jag tycker man borde nämna de subtila verktyg nyhetsuppläsare, hallåor och speakers använder för att betinga reflexer. Att VARJE gång man nämner en för Värdegrunden misshaglig företeelse, åsikt eller nyhet rynka på pannan och andas tungt sätter djupare spår än man tror i den såsiga fredagsmyshjärnan.

Lyssna nogrannt nästa gång på det varnande/anklagande "Mmmm..." som avslutar inslaget om valfri Synd eller Tankebrott. Jämför sedan med det varma och godkännande "Mmmm!" som betyder att detta var en bra nyhet om goda människor.

Svenskan är med sin språkmelodi väldigt tacksam att använda subtilt på detta sätt. Betona rätt ord och avsluta meningen med att gå ner en halv oktav och plötsligt har man bakat in en olustig känsla till tittaren/lyssnaren. Kombinera med pavlovska triggers som "högerextrem" eller "övergrepp" och njut av en rädd och lydig publik. När man tänker på det är det uppenbart och nästan komiskt om det inte vore kusligt. Betrakta ansiktuttrycken och andhämtningen hos dina regimtrogna bekanta när de lyssnar på TTs senaste, och du kommer se fullbordad dressyr.

Men som sagt, lögn kanske det inte är per se - snarare skillnaden mellan nyheter och propaganda. Eller snarare, information och predikan.

Jag har upplevt samma sak. Olika typer av minspel är vanligt också; *sorgsen min*, *lyft på ögonbrynen*", *lätt runk på huvudet*, med mera.
Citera
2013-06-26, 19:59
  #16
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Fattar de inte att det blir en motreaktion på lögnerna, eller saknar de förmåga att tänka i mer än ett led?

Just här i Sverige brukar ju inte lögner och förtal straffas, så journalisterna utnyttjar denna svaghet hos svenska folket. Man ser ju hur invandrarna reagerar direkt på förtal och det var ju en stor rättegång i Gbg nyligen.

Personligen har jag inget emot att journalister hittas med ett nackskott i en källare (som i utlandet), eftersom jag tycker att deras ljugande gått för långt.
Citera
2013-06-26, 21:43
  #17
Medlem
mambosiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Detta är snarare manipulation än lögn, men jag tycker man borde nämna de subtila verktyg nyhetsuppläsare, hallåor och speakers använder för att betinga reflexer. Att VARJE gång man nämner en för Värdegrunden misshaglig företeelse, åsikt eller nyhet rynka på pannan och andas tungt sätter djupare spår än man tror i den såsiga fredagsmyshjärnan.

Lyssna nogrannt nästa gång på det varnande/anklagande "Mmmm..." som avslutar inslaget om valfri Synd eller Tankebrott. Jämför sedan med det varma och godkännande "Mmmm!" som betyder att detta var en bra nyhet om goda människor.

Svenskan är med sin språkmelodi väldigt tacksam att använda subtilt på detta sätt. Betona rätt ord och avsluta meningen med att gå ner en halv oktav och plötsligt har man bakat in en olustig känsla till tittaren/lyssnaren. Kombinera med pavlovska triggers som "högerextrem" eller "övergrepp" och njut av en rädd och lydig publik. När man tänker på det är det uppenbart och nästan komiskt om det inte vore kusligt. Betrakta ansiktuttrycken och andhämtningen hos dina regimtrogna bekanta när de lyssnar på TTs senaste, och du kommer se fullbordad dressyr.

Men som sagt, lögn kanske det inte är per se - snarare skillnaden mellan nyheter och propaganda. Eller snarare, information och predikan.

Visst är det så! Det är såååå många gånger på radion, i alla dessa jävla snyftreportage om diverse blattefamiljer etc, som man hör den vanligtvis unga kvinnliga reportern/programledaren uttrycka sin antipati för det rasistiska systemet som varit så dumma mot hennes älskade blattar. Det går inte en dag på P1 utan att detta upprepas. Vilket förakt jag känner för dessa avskum som sitter och bedriver metapolitik på sin föregivet opartiska arbetsplats.

Mitt bidrag till den lögnaktiga journalistiken blir "korrelationslögnen". Man anger ofta ett samband, korrelation mellan två företeelser, och utan att direkt påstå så, låter man mediekonsumenten förstå att det ena beror av det andra. Med andra ord låter man gärna påskina att det finns en kausal korrelation mellan de två företeelserna. Många gånger kommer informationen från någon rapport som antagligen är beställd för att visa på denna korrelation. Typexempel på liknade dumheter är vänsterns accepterade "sanning" att det finns ett kausalt samband mellan blattarnas kravaller och socioekonomisk "utsatthet". Låt mig föreslå en helt annat samband. Blattarna kravallar för att de är blattar. Blattarna har dessutom en lägre socioekonomisk status än medelsvensken för att de är blattar. Kravallerna samvarierar med den låga socioekonomiska statusen. Men däremellan finns inget kausalt samband.

/JTS
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback