Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 15:41
  #265
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Jag tror det var i A moveable feast eller nånstans som Hemingway skriver om att skriva. Tipset där - det impklicita är att man skriver om händelser man varit med om, ganska alldagliga men övar upp sig till att göra dessa dessa spännande och dessutom, eftersom det är han då, man övar sig i att skala bort allt överflödigt ur dem.
Jag brukar skriva såna korta skisser eller noveller för min skrivbordslåda ( i.e. usb-minne ).

Absolut. Det hjalper enormt att basera handelser och konversationer pa verkliga historier. Garna fran sitt eget liv. Jag tycker det starker mitt skrivande enormt. Sa klart sa man kan som du saga justera sanningen. Ta bort det overflodiga eller lagga till ett par pusselbitar for att gora det mer intressant. Sa lange basen finns dar sa kan man vrida och vanda pa det ratt duktigt. For mig handlar det om att tro pa sin berattelse. Darfor hjalper sanna historier valdigt mycket med det.
Citera
2017-03-09, 11:59
  #266
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Absolut. Det hjalper enormt att basera handelser och konversationer pa verkliga historier. Garna fran sitt eget liv. Jag tycker det starker mitt skrivande enormt. Sa klart sa man kan som du saga justera sanningen. Ta bort det overflodiga eller lagga till ett par pusselbitar for att gora det mer intressant. Sa lange basen finns dar sa kan man vrida och vanda pa det ratt duktigt. For mig handlar det om att tro pa sin berattelse. Darfor hjalper sanna historier valdigt mycket med det.

Jepp. Och sen när man behärskar konsten att 1.) göra det alldagliga spännande, så har man ett bra utgångsläge för etapp två. Ty sen gäller det 2.) att i samband med att man tar en vanlig händelse, som förevändning, koppla in alla sina vanföreställningar till denna förevändning. Ju mer man kan innästla sina egna vanföreställningar in i historien, desto bättre blir den. Givetvis måste man tygla dessa, men just den intrapsykiska kampen var vad som gjorde Shakespeare, Hugo, Poe, Strindberg, Hamsun, Flaubert, Maupassant, Dostojevskij och Kafka till mästerberättare och öppnare av de stora mänskliga och omänskliga djup som vi alla bär omkring i våra olika inre. Mängden riktigt präktiga vanföreställningar står ofta i direkt proportion till kvalitén hos bra författare.
( Vanföreställningarna bör då alltså inte omfatta den egna skrivförmågan, men allt annat.)
Citera
2017-04-15, 00:02
  #267
Medlem
Skrivtips till en bok jag vill skriva

Hej, mellan mina självmordstankar och prestationsångest inför studierna får jag ibland fantasier. Några av dem utvecklas väldigt mycket, och nu skulle jag vilja skriva ned en av dessa fantasier till en historia och förhoppningsvis en bok. Jag har tidigare försökt göra detta flera gånger i mitt liv men alltid kommit av mig på grund av främst tidsbrist. Idéen som denna gång skall användas är en historia om en strandsatt sjöman (om det ska vara en rederinedläggning eller ett skeppsbrott som orsakar det hela har jag inte bestämt mig ännu). Sjömannen blir chockerad av allt förfall i samhället som han inte har kommit i kontakt med till sjöss, och startar därför ett enmanskrig mot samhället med bomber och dylikt. Han får sedan veta att förfallet orsakats av att en viss "naturens herre" är döende, och kriget börjar han nu trappa upp med allt kraftigare vapen. Det hela slutar i en eldvapenstrid som huvudpersonen själv dör i. Men i och med självuppoffringen frigörs så mycket krafter att naturens herre vaknar igen, och dagen gryr för en ny, ljusare framtid. Så här hade jag tänkt att historien ska se ut, och nu vill jag bara ha lite praktiska tips till nedskrivandet av den, och något förlag som skulle komma för sig att publicera den som bok. Och innan det börjar vill jag skriva att jag inte accepterar tips i stil med "skriv en deckare istället".
Citera
2017-04-15, 00:07
  #268
Medlem
Innan du tänker på förlag, behöver du skriva boken

Mitt tips är:Skriv. Man måste skriva mycket för att få rutin. Bara att börja skriva. Annars tänker man bara att man ska skriva en bok, man gör det aldrig.
Citera
2017-04-15, 00:39
  #269
Medlem
NastyPigs avatar
ja tycker de låter bra. ja vill schälv bli för fattare och skriver en del olika saker. ja tycker du bara skall sitta ner och skriva din historia alltså hand lingen. sen så när boken e klar så kan du schika runt den till olika för lag. ja fick tippset att schicka till flera för lag och seja man schickar till flera för lag. då kommer dom bli oroliga och börja bjuda bra pengar för att få bli dom som släpper boken sen.
Citera
2017-04-15, 01:17
  #270
Medlem
Tips: använd aldrig mer än 1-2 meningar för att pitcha din berättelse. Om du inte kan summera den i en mening så har du ingen berättelse eftersom du själv inte förstår kärnan av det du försöker berätta.
Citera
2017-04-15, 01:31
  #271
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NastyPig
ja tycker de låter bra. ja vill schälv bli för fattare och skriver en del olika saker. ja tycker du bara skall sitta ner och skriva din historia alltså hand lingen. sen så när boken e klar så kan du schika runt den till olika för lag. ja fick tippset att schicka till flera för lag och seja man schickar till flera för lag. då kommer dom bli oroliga och börja bjuda bra pengar för att få bli dom som släpper boken sen.

Det är dessvärre inte bara att skriva, man måste också visa att man kan skriva. Det är någon stackare på förlaget som ska läsa det man skickar in, och om det är allt för mycket felstavningar, särskrivningar och meningsbyggnadsfel hamnar manuskriptet i papperskorgen istället för i tryckpressarna; en korrekturskrivare som ska avstämma med författaren fram och tillbaka är nämligen allt för dyr i dagsläget. Tipset är att gå en skrivarkurs, det finns på ABF och liknande, de är lärorika och inte speciellt dyra.
Citera
2017-04-15, 02:22
  #272
Medlem
NastyPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det är dessvärre inte bara att skriva, man måste också visa att man kan skriva. Det är någon stackare på förlaget som ska läsa det man skickar in, och om det är allt för mycket felstavningar, särskrivningar och meningsbyggnadsfel hamnar manuskriptet i papperskorgen istället för i tryckpressarna; en korrekturskrivare som ska avstämma med författaren fram och tillbaka är nämligen allt för dyr i dagsläget. Tipset är att gå en skrivarkurs, det finns på ABF och liknande, de är lärorika och inte speciellt dyra.

ja tror inte de blir några pro blem. man kan jöra som ja som alltid har låtit mamma läsa. hon sejer att det flyter ganska bra när ja skriver och det kan fånga intresset hoss den som läser. då kan man fokucera på handlingen och rätta till små pro blem senare. man ser också att han eller hon som startat trå den skriver kompakt och bra.
Citera
2017-04-15, 04:43
  #273
Medlem
AnttiKlimaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NastyPig
ja tror inte de blir några pro blem. man kan jöra som ja som alltid har låtit mamma läsa. hon sejer att det flyter ganska bra när ja skriver och det kan fånga intresset hoss den som läser. då kan man fokucera på handlingen och rätta till små pro blem senare. man ser också att han eller hon som startat trå den skriver kompakt och bra.


Jag tycker också att handlingen är viktigast. Har man en riktigt bra handling kan man nog lösa mindre problem senare.
Citera
2017-04-15, 11:14
  #274
Medlem
visegrads avatar
Börja skriva. Var inte självkritisk i detta skedet. Fortsätt skriv. Fortsätt att inte vara självkritisk. Skriv. Skriv. Skriv. När du är klar, är du inte klar. Då har du ett första grovutkast färdigt. Nu börjar allvaret. Var självkritisk. flytta om text. stryk text. skriv om text. när du är klar, är du inte klar. påbörja en ny genomgång med ungefär samma tillvägagångssätt. När du är klar, kan du börja fundera på att skicka till olika förlag. får du napp, så är du inte klar. då börjar förlagets arbete med din text och du måste vara beredd på att flytta om text, stryka text och skriva om text. ungefär så.
Citera
2017-04-15, 21:42
  #275
Avstängd
Mertillens avatar
Sexnoveller, det är grejen. Folk skulle läsa och uppskatta det (bli upphetsade). Men att publicera skiten under eget namn skulle dels resultera i lokal skandal samt att man skulle få närvara på Babel i SVT med påse över huvudet. Bra författare ska väl vara både modiga och självständiga men här går nog gränsen för de flesta som istället fegar ur helt. Blir det ändå författat blir det en topphemlig bok som i Rosens Namn.
__________________
Senast redigerad av Mertillen 2017-04-15 kl. 21:44.
Citera
2017-04-15, 21:44
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Sexnoveller, det är grejen. Folk skulle läsa och uppskatta det (bli upphetsade). Men att publicera skiten under eget namn skulle dels resultera i lokal skandal samt att man skulle få närvara på Babel i SVT med påse över huvudet. Bra författare ska väl vara både modiga och självständiga men här går nog gränsen för de flesta som istället fegar ur helt. Blir det ändå författat blir det en topphemlig bok som i filmen Rosens Namn.
Kul oavsett vad man skriver om man lyckas bli publicerad men härligt att ändå planera in Babel sådär rakt av
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback