• 1
  • 2
2013-06-19, 01:24
Bannlyst
http://www.cyberphoto.se/?http://www...rt1250superpac

Olympus kameran.. har hört mycket bra om den.

Eller 5D Mark II ..

Tack
Citera
2013-06-19, 02:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Du känner till dpreview eller?

http://www.dpreview.com/reviews/olympusem5/22
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5dmarkii/
Citera
2013-06-19, 08:15
Medlem
Vad är bäst av en Hummer eller en BMW?

Beror lite på vad man ska ha den till va?
Citera
2013-06-19, 09:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuba1

Ja håller med och det är sådant som recenseras på de sidorna jag länkade till. Att tänka på är bara att de recensionerna skrevs vid olika tidpunkter och de omdömena som skrevs gällde vid de tidpunkterna. Dvs. kraven för att få ett bra omdöme ökar med tiden.
Citera
2013-06-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja håller med och det är sådant som recenseras på de sidorna jag länkade till. Att tänka på är bara att de recensionerna skrevs vid olika tidpunkter och de omdömena som skrevs gällde vid de tidpunkterna. Dvs. kraven för att få ett bra omdöme ökar med tiden.

Ja det är klart, båda är nog väldigt kompetenta kameror, iaf 5DII som jag har själv.

@TS, Läs allt du kommer över och fundera på vad det är DU ska använda kameran till. Ytterligare en grej är att för att komma upp i samma brännvidder som du får med Olympusen måste du säkert lägga till +10K.
Citera
2013-06-19, 17:28
Bannlyst
Citat:

Jag ska fota? fotar allt
Citera
2013-06-19, 20:00
Medlem
Specters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Jag ska fota? fotar allt

Olympus är en kompakt systemkamera eller spegellös som de också kallas. Den har mindre sensor och sämre mörkerprestanda.

Canon EOS 5Dmk2 är en ordentlig systemkamera med sensor som är betydligt större vilket bland annat gör att den är betydligt bättre vid dåliga ljusförhållanden.

Behöver du en kamera som är liten till formatet är olympus det annars är canon bättre på det mesta. Båda de kamerorna har dock fått kritik för att autofokusen inte är bra lämpad för rörliga objekt. Så ska du fota ex sport eller djur som rör sig bör du kika på andra modeller då ingen av dem är särskilt bra för det.

Motsvarigheten till 5Dmk2 fast med bra AF är ex Nikon D700 och bra exemplar brukar ligga runt 7k begagnade.
Citera
2013-06-19, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Specter
Olympus är en kompakt systemkamera eller spegellös som de också kallas. Den har mindre sensor och sämre mörkerprestanda.

Canon EOS 5Dmk2 är en ordentlig systemkamera med sensor som är betydligt större vilket bland annat gör att den är betydligt bättre vid dåliga ljusförhållanden.

Behöver du en kamera som är liten till formatet är olympus det annars är canon bättre på det mesta. Båda de kamerorna har dock fått kritik för att autofokusen inte är bra lämpad för rörliga objekt. Så ska du fota ex sport eller djur som rör sig bör du kika på andra modeller då ingen av dem är särskilt bra för det.

Motsvarigheten till 5Dmk2 fast med bra AF är ex Nikon D700 och bra exemplar brukar ligga runt 7k begagnade.

Ok, är 5dmk3 bättre på det då? rörliga objekt
Citera
2013-06-20, 10:39
Medlem
Citat:

Ja autofokusen på 5DIII är ljusår (inte ett tidsmått men det låter coolt) bättre än den stenåldriga autofokusen på 5DII.

Eftersom du inte heller skriver vad du har för budget eller vad du har tänkt att fota i första hand är det inte enkelt att ge råd. Läs på och åk till någon butik och känn på lite olika kameror.
Citera
2013-06-20, 10:55
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Man ska inte förringa 6D som hamnar på ett pris mellan 5DII och 5DIII. Dess autofokus hamnar däremellan med, men med undantaget att den är den kamera som har bäst mörkerkänslighet när det kommer till att sätta fokus. Ned till -3 Ev. 5DIII och 1D X har enbart ned till -2 Ev.
Citera
2013-06-22, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ja autofokusen på 5DIII är ljusår (inte ett tidsmått men det låter coolt) bättre än den stenåldriga autofokusen på 5DII.

Eftersom du inte heller skriver vad du har för budget eller vad du har tänkt att fota i första hand är det inte enkelt att ge råd. Läs på och åk till någon butik och känn på lite olika kameror.

Tyckte jag skrev det eller drömde jag? ska fota precis allt möjligt
Citera
2013-06-22, 21:56
Medlem
Citat:
Tyckte jag skrev det eller drömde jag? ska fota precis allt möjligt

Jo du skrev det men du verkar ju inte fatta. Vad i din värld är det som är bäst? Stor sensor med bra iso egenskaper, användarvänlighet, lätt, stort utbud av gluggar? Listan kan göras hur lång som helst.

Du lär ju inte bli missnöjd med någon av kamerorna. Läs på lite istället, det som jag tycker är bäst behöver inte vara det för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in