Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-25, 12:04
  #133
Medlem
vindsus86s avatar
Någon i tråden skrev väl att hon hade Aspergers, bland annat.

Sedan så tycker jag att det är väldigt vettigt att en pappa kan fällas för att ha sex med sin dotter. Visst, hon var också vuxen, men han är äldre och av dem så är han, som förälder, den "dominante." Det skedde dessutom, så vitt jag förstått, på hans hemmaplan. En ganska så ödslig sådan.
Citera
2013-06-25, 12:05
  #134
Medlem
DiagnosABs avatar
"Grav" Asperger torde väl innebära att hon uppfyller diagnoskriterierna med råge. Inget gränsfall alltså. Den nya diagnosmanualen innebär att inga nyutredda kommer att få diagnosen längre, det blir autismspektrumstörning med olika specifikationer, men de som redan har diagnosen kommer att få behålla den.

En av grundproblemen hos någon med autismspektrumproblematik är att de inte förstår allt det där underförstådda som vi andra bara liksom snappade upp under uppväxten. Tex kring vad man bör/inte bör göra om man är släkt. De kan lära sig väldigt mycket kring vad samhället anser vara moraliskt rätt och fel, men de lär sig det hela intellektuellt och har inte den där känslomässiga "nä fy fan!"-responsen. Ungefär som om jag skulle komma till en kultur där ätande anses lika privat som toalettbesök, jag kan anpassa mig och göra som alla andra men kommer liksom inte att rodna huvudet av mig om någon ser mig äta en kaka.

Personer med Asperger är väldigt olika varandra i fungerande, men vissa av dem är väldigt lättledda om de träffar en viljestark eller manipulativ person. De är vana att bli rättade, att bli tillsagda hur de borde bete sig då de är tafatta i sociala sammanhang. Om det gäller saker de lärt sig är fel tex att döda, råna banker osv så är det inga problem för dem att säga ifrån. Men hur ofta säger man åt barn/vuxna att det är fel att ha sex med en familjemedlem..? Så det är fullt möjligt att hon till en början faktiskt inte förstod hur fel det var. Helt pappans ansvar på alla nivåer som jag ser det, mannen är ett kräk!

Sen är det även möjligt att hon tagit saker han sagt på största allvar, även om du och jag inte gjort det. Hon visste att han kunde bli våldsam. Om han sagt typ "gör du inte detta så slår jag dig, och det finns inget du kan göra åt det. Springer du så hinner jag ifatt dig:" så kan hon ha tagit det som dagens sanning och tyst accepterat nederlaget.

Många med Asperger har god man, men det är ett "juridiskt extrajag", dvs du har samma rättigheter som alla andra, bara att du har nån annan som kan göra samma saker som du åt dig. För att få förvaltare (där du förlorar vissa rättigheter) eller hamna i slutenvården krävs oerhört stora svårigheter. Personer med Asperger behöver inte slutenvård, de behöver eventuellt psykoedukation, dvs kunskap om hur de ska hantera sina svårigheter. Någon som stöttar dem och lär dem hur andra människor fungerar.

Vad gäller att ha någon med sig, typ personlig assistent, är helt orimligt så som lagstiftningen är idag. Även om hon velat ha det så hade ansökan aldrig gått igenom. Att vara en risk för sig själv räknas liksom inte, idag räknas det knappt att vara en risk för andra heller...
Citera
2013-12-24, 20:55
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Aha! Det missade jag. Då fattar man lite bättre.

Tragiskt.


Konstigt att hon har en bild på sin pappa i FB albumet.... hans smeknamn stämde in på hans riktiga namn i FUP-delen--hur kan man ha det?
Citera
2013-12-25, 00:21
  #136
Medlem
Jag fattar inte riktigt hur han kunde bli dömd.. Hon sa ju inte nej, av olika märkliga anledningar. I och med detta blir de sexuella aktiviteterna frivilliga, eller åtminstone måste pappan uppfatta det som ok och att hon är med på det. Men tydligen måste man ringa runt till hennes vänner först för att få referenser och säkerställa sig om att ett ja i själva verket kan vara ett nej..
Citera
2013-12-25, 00:38
  #137
Medlem
Vilken är hennes facebook och har även pappan en sådan? Stämmer det att hon på facebook har pappan som vän och att hon säger sig vara bi-sexuell?? Uppgifterna har påståtts i tråden, men utan att påvisa bevis kommer dessa påståenden att hänga i luften..
Citera
2013-12-25, 14:13
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macaroni81
Konstigt att hon har en bild på sin pappa i FB albumet.... hans smeknamn stämde in på hans riktiga namn i FUP-delen--hur kan man ha det?

Länk?
Citera
2015-11-20, 20:07
  #139
Medlem
Lost-Souls avatar
Skulle gärna vilja ha identiteten på dottern/pappan, facebook? Skicka gärna PM om du inte vill skriva i tråden.
Citera
2015-11-21, 17:25
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Skulle gärna vilja ha identiteten på dottern/pappan, facebook? Skicka gärna PM om du inte vill skriva i tråden.
Det rättsliga efterspelet av familjefesten i det inavlade Norrland:

https://minfil.org/L2zak2b8b1/B_186-...2015-11-20.pdf
Citera
2016-01-26, 00:46
  #141
Medlem
Bodde utanför när jag var grabb.. Anderssons är ett incest släkte
Citera
2016-01-26, 00:48
  #142
Medlem
Även den yngre generationen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback