2013-06-16, 19:22
Medlem
Clayton80s avatar
Låt oss säga att du har blivit ihop med en person och ni nu har befunnit er i ett parförhållande i ett par månader.

Sedan en tid tillbaka vet du att denna din partner har en ekonomisk skuld som är betungande. Din partner har tagit upp detta i olika sammanhang när ni samtalat och du förstår att det är något som din partner mår dåligt av.

Om du har möjlighet att i det här läget betala av din partners skuld, skulle du då göra det?

Hur tänker du om denna situation? Har du varit med om något liknande?
Citera
2013-06-16, 19:24
Medlem
TrueCs avatar
Efter ett par månader? Knappast. Möjligen efter ett antal år, kanske vid giftemål. Fast, så klart, har jag en större förmögenhet och skulden är liten i jämförelse, så kanske.
Citera
2013-06-16, 19:25
Medlem
Gosainackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Låt oss säga att du har blivit ihop med en person och ni nu har befunnit er i ett parförhållande i ett par månader.

Sedan en tid tillbaka vet du att denna din partner har en ekonomisk skuld som är betungande. Din partner har tagit upp detta i olika sammanhang när ni samtalat och du förstår att det är något som din partner mår dåligt av.

Om du har möjlighet att i det här läget betala av din partners skuld, skulle du då göra det?

Jag hade aldrig gjort det. Hade kunnat hjälpt en kompis med skulden dock. MEN ALDRIG TILL EN KVINNA.
Citera
2013-06-16, 19:26
Medlem
Så som det står hade jag sagt "Nej". Inte efter ett par månader. Dessutom vet du ju inte hur enkelt din partner drar på sig skulder? Det kanske snart kommer en till skuld som är jobbig eftersom hon inte kan planera sin ekonomi för fem öre?

Däremot, är det någon du verkligen älskar, skulden är liten i förhållande till vad du själv har och hon inte verkar visa några som helst tecken på att dra på sig fler? Visst, säkert.
Citera
2013-06-16, 19:29
Bannlyst
Jag har gjort det ca 40k något som jag väll kan ångra idag men pengar är bara pengar!
Citera
2013-06-16, 19:30
Medlem
Jag har varit med om något liknade. Litar du på henne och gillar henne så tycker jag att du kan betala skiten så hon blir av med det. Men då ska hon ha koll, och inte vara en sån person som ständigt gör sig skuldsatt på olika onödiga sätt.

I mitt fall så erbjöd jag mig att betala av skulden, eller åtminstone en tredjedel, för den skulden var väldigt stor och jag hade inte pengar till att betala allt. Men det var bara för jag tyckte om henne så mycket, och visste hur jävligt hon hade haft det med den skulden genom åren.
Men hon vägrade att ta emot hjälp, så jag gav henne aldrig några pengar.

Mycket bättre att lägga pengar på något viktigt, som att hjälpa en person i nöd, än massor annat onödigt skit som pengar annars brukar gå till. Det är så jag tycker iallafall.
Citera
2013-06-16, 19:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Nej, jag skulle inte betala av skulden. Däremot skulle jag inte ha något emot att stå för notan på krogen mm om han har ont om pengar.
Mina pengar är mina så länge jag inte är gift.

Citat:
Ursprungligen postat av Shamas
Mycket bättre att lägga pengar på något viktigt, som att hjälpa en person i nöd, än massor annat onödigt skit som pengar annars brukar gå till. Det är så jag tycker iallafall.

Men om personen har hamnat i nöd för att hon lagt pengar på en massa onödig skit då?
Citera
2013-06-16, 19:44
Medlem
Det beror alldeles på skuldens storlek och hur denna storlek förhöll sig till min ekonomi i stort.

Skulle summan vara så pass liten att det var pengar som i stort sett inte skulle påverka min privatekonomi, dvs pengar jag hade på handen och med sannolikhet inte skulle komma att sakna - ja.

En större summa än så skulle jag inte investera förrän förhållandet eventuellt var tänkt att bli seriöst med gemensamt boende och ekonomi. Och för att satsa så seriöst skulle jag förstås först vilja veta att personen inte var totalt slösaktig och oansvarig med sin ekonomi, så att jag kunde känna mig trygg för att inga nya skulder snart skulle dyka upp. I fall jag var redo att ta steget att flytta ihop skulle jag kunna tänka mig att investera en ganska stor summa, dvs en summa som innebar en kännbar förlust. Men jag skulle inte tömma ALLA mina besparingar och tillgångar för att få en partner skuldfri ens då.

Rent generellt är jag en cynisk och krass individ och skulle ALDRIG räkna med att förhållandet skulle hålla livet ut och utifrån det perspektivet investera i partnerns ekonomi. Utan jag skulle alltid förutsätta att förhållandet kommer att ta slut och att jag då kommer stå där utan mina pengar. Men ska man satsa på gemensam ekonomi är det trots allt en fördel med en skuldfri partner, så jag skulle se det så.
Citera
2013-06-16, 19:49
Medlem
Ja. Har gjort det vid två tillfällen, det ena en mindre skuld som kunde klaras av direkt, det andra en skuld som tog lite längre tid att beta av. Förutsättningen var att vi kände att vi hörde ihop för alltid, vilket visade sig vara fel men det gör ingenting - det var vad som gällde då i alla fall och därmed tyckte jag att det handlade både om vår gemensamma ekonomi och hans välmående, vilket ju var viktigt för mig också.

Det var säkert inte så klokt rent ekonomiskt men känslomässigt kändes det och känns fortfarande helt rätt för min del.
Citera
2013-06-16, 19:50
Medlem
RickyRozays avatar
Citat:

Ungefär hur stor skuld pratar vi om? har du själv bra ekonomi?
Citera
2013-06-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Men om personen har hamnat i nöd för att hon lagt pengar på en massa onödig skit då?

Då hade jag förmodligen inte hjälp till. Men om det var en gammal skuld, och personen hade bättrat sig genom åren så visst, då hade jag kunnat betala. Men man ska ju verkligen känna av situationen då. Man ska ju inte fråga henne hur hon hanterar ni ekonomi och sen köpa hennes svar rakt av, utan man ska ha varit med ett tag och observerat.

Man ska ha bra koll, och man ska helst inte nämna något om i förväg att man tänkt hjälpa till, för då kan ju hon försöka dölja vissa olämpliga beteenden.
Citera
2013-06-16, 19:55
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickyRozay
Ungefär hur stor skuld pratar vi om? har du själv bra ekonomi?
Frågan är allmänt ställd och jag ställer den inte utifrån min personliga situation. Anledningen till att jag skapade tråden är att jag stötte på en person i dag som lovade att betala en större skuld som hans partner hade sedan tidigare.

Hur mycket tycker du att skuldens storlek och din ekonomi skulle spela in i en sådan situation som jag beskriver i trådstarten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in