Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-16, 14:19
  #1
Medlem
Hej.

Har en Nikon D50 sedan som har några år på nacken men helt plötsligt började det komma som en svart tonad rand längst ner på fotona. Det ter sig olika beroende på hur långt jag zommar in och om det är inne och ute. Inomhus där det är ganska dåligt ljus kan "randen" gå över nästan hela bilden. Har rengjort objektivet men felet kvarstog, testade även kompisens telezoom och även då kom randen.

Då måste det vara något fel i kamerahuset, men vad? När jag tar bort objektivet kan jag inte se någonting som skulle kunna se konstigt ut. Förslag på vad det kan vara och hur jag åtgärdar detta?
Citera
2013-06-16, 14:25
  #2
Medlem
xitunos avatar
Det hade underlättat om du skickade med en exempelbild. Till exempel kan du lägga upp den på imgur.com.
Citera
2013-06-16, 14:44
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Jag utgår ifrån att du INTE använder den inbyggda blixten, för då kan man få skuggningar från motljusskyddet?

Om du INTE använder den inbyggda blixten och i avsaknad av testbild som visar problemet så:
Det låter som en havererad slutarridå. Räkna med cirka 3 000 - 5 000kr för att få den utbytt (Ja, det är vansinne, ja man köper en ny kamera).

Du kan med största sannolikhet inte "se" detta problem om du inte kan köra slutaren utan påhängt objektiv, och filma det hela med en höghastighetskamera. Men gissningsvis så dras inte slutarridån bort som den skall i överkant (en kamera fångar bilden upp-och-ner)

Okej, du kan FÖRSIKTIGT lyfta på spegeln och se om du kan se någon skada. Därefter kan du använda spegellåset (rengöringsläget) för att öppna slutarridån och se om du kan se att den verkar haka upp sig)

Edit: Det kan även vara sub-spegeln som inte lyfts undan som den skall. (Denna spegel skickar upp ljuset till AF-sensorn) Då är den i vägen för sensorn när man tar en bild. Även detta kostar några tusenlappar.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2013-06-16 kl. 14:51.
Citera
2018-07-08, 11:02
  #4
Medlem
Popetoterors avatar
Börja med sätt Ställa upp spegeln och känn lite lätt på lamellerna på slutaren, glappar de en aning så kan du få ljusinsläpp och de måste nitas om, finns en del andra ljusinsläpp man kan få, men man måste börja nånstans.

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback