Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2014-03-15, 10:42
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Kul när vi delar med oss av d vi har
Vad ska du ge bort när alla andra inte har något att ge?
Citera
2014-03-15, 10:49
  #86
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llol123
Vad ska du ge bort när alla andra inte har något att ge?
Jag har inga kalkyler på att resurserna kommer att räcka för alla som vill ha 10 st Ferrari och Afrika som sin bakgård men sunt förnuft säjer mej att resurserna räcker till alla!
Citera
2014-03-15, 11:59
  #87
Medlem
Forskare i Belgien har ju nyligen konstaterat att många biblioteksböcker även innehåller mindre trevligt "extra innehåll". Tantsnuskboken Fifty Shades of Grey innehöll exempelvis herpesvirus medan andra böcker innehöll spår av kokain:
http://www.svd.se/kultur/kultursvepe...22.svd?sidan=3
Vad en bok som tidigare varit utlånad till en zigenare eller en somalisk fåraherde kan innehålla törs jag inte ens tänka på.
Citera
2014-03-15, 12:30
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjuk
Forskare i Belgien har ju nyligen konstaterat att många biblioteksböcker även innehåller mindre trevligt "extra innehåll". Tantsnuskboken Fifty Shades of Grey innehöll exempelvis herpesvirus medan andra böcker innehöll spår av kokain:
http://www.svd.se/kultur/kultursvepe...22.svd?sidan=3
Vad en bok som tidigare varit utlånad till en zigenare eller en somalisk fåraherde kan innehålla törs jag inte ens tänka på.

Du "glömde" den här delen av artikeln:

Citat:
Professorerna försäkrar emellertid att viruskoncentrationen var så minimal att det skulle vara omöjligt för människor att smittas bara genom att röra vid boken.
Citera
2014-03-15, 13:46
  #89
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Infinite]
Jag har inga kalkyler på att resurserna kommer att räcka för alla som vill ha 10 st Ferrari och Afrika som sin bakgård men sunt förnuft säjer mej att resurserna räcker till alla!
Jag skulle vilja att du säger detta till våra fattigpensionärer som ska överleva på 6 000 kr/månaden. Eller till våra kroniskt sjuka som blir vägrade sjukskrivning eller hjälpmedel pga nedskärningar. Eller till åldringar som blir utkastade från sjukhus pga platsbrist efter alla nedskärningar. Eller till de kvinnor som blir utkastade från förlossningsavdelningen fyra timmar efter de har fött pga platsbrist. Eller till de höggravida kvinnor som tvingas vänta hemma tills vattnet går pga platsbrist. Eller till de som brutit höften som tvingas vänta 5-6 månader på en höftoperation pga läkar- och sköterskebrist.

Ta ditt sunda förnuft och kör upp det i röven på dig själv skitunge
Citera
2014-03-15, 13:59
  #90
Medlem
börsvalps avatar
Ska bli intressant att se hur bra det går när illegala invandrare får "låna" surfplattor, tv-spel mm. Undrar om det blir något svinn...
Citera
2014-03-15, 21:37
  #91
Medlem
Skulle vara kul att få se % på hur många böcker som kommer tillbaka!
Citera
2014-03-16, 10:49
  #92
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emil-Emil
Skulle vara kul att få se % på hur många böcker som kommer tillbaka!

Jag gissar att det sannolikt kommer att bli få böcker som lämnas tillbaka. Glöm inte heller bort att det finns DVD, CD, och tex körkortsböcker som betingar ett värde som begangnad. Svea Rikes lag tex kostar ca 1500kr ny och det finns säkert folk som är beredda att köpa den som nästan ny för ett par hundringar om möjligheten erbjuds. De bibliotek som erbjuder surf- och läsplattor till utlån vågar jag inte tänka på...

Det är som upplagt för svinn. Även en ärlig papperslös kommer att ha svårt att lämna tillbaka om man inte har en fast adress och lever ett oordnat liv i allmänhet.

Det borde vara enkelt för någon med behörighet att kolla upp hur många lånekort som registrerats till papperslösa eftersom systemet är kopplat till SPAR och måste innehålla en adress. Troligtvis blir adressen i detta fall biblioteket egen postadress. Kontot ska även innehålla ett personnummer och hur man löst det vet jag inte men kan försöka luska i det. Känner en kille som jobbar på bibliotek.

Det har säkert inte ännu gått upp för de flesta papperslösa att de faktiskt kan gå in på sitt närmaste bibliotek och hämta ut valfria medier utan någon som helst risk att de eftersöks om man inte lämnar tillbaka dem. När det gör det så lär det märkas i statistik och budget. Även före papperslösa har jag förstått att svinnet är omfattande. Och hur många med "papper" kommer att hävda att de inte har några för att få ett lånekort utan skyldigheter?

By the way: Stockholms stadsbibliotek, Sveriges största folkbibliotek lånar numera också ut till papperslösa.
__________________
Senast redigerad av bulletproofsoul 2014-03-16 kl. 10:52.
Citera
2017-06-13, 15:46
  #93
Medlem
I Nynäshamn, där jag tidigare var bosatt, kunde man förutom sådant som tidigare nämnts i tråden, låna inramade litografier av kända konstnärer. Vet inte om man fortfarande har den möjligheten där, eller hur det är på andra svenska bibliotek.
Föreställer mig att det kan finnas en viss risk att låna ut konst till människor som varken behöver legitimera sig eller ha en fast adress.
Citera
2017-06-13, 16:33
  #94
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Jag föreslår att någon svensk som bor i Malmö kräver att få samma villkor. Dvs rätt att låna böcker utan ID-kontroll.

Jag tror inte det är förenligt med EU-lagstiftningen om man ger sådana rättigheter till andra EU-medborgare men inte till svenskar.

Det är nog ok om man lånar ut till marockaner t ex men rumänska zigenare måste nekas om man nekat svenska medborgare.
Citera
2017-06-13, 20:37
  #95
Medlem
Undrar om vem som helst nu kan gå in på bibblan, uppge valfritt namn och e-postadress och få ett lånekort?
Varför registrera sig hos dem, sen när man samlat på sig så många anmärkningar och avgifter att man inte får låna längre är det bara att skaffa nytt kort i nytt namn och e-postadress.
Man får ett mer relaxat förhållningssätt till denna samhällsservice, vid behov ger man sig själv ett långtidslån.

Iofs är nog potentialen för problem ganska liten, tills något smartass till zigge kommer på att man kan slå mynt av detta. Det är annars nog ingen större läslust hos det aktuella klientelet.
__________________
Senast redigerad av Efterdradd 2017-06-13 kl. 20:41.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback