Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-06-07, 14:06
  #25
Medlem
Justitiemords avatar
Direktivet

En ändamålsenlig reglering för biobanker
En särskild utredare ska göra en översyn av den lagstiftning som reglerar hanteringen av humanbiologiskt material, s.k. vävnadsprover, och information om proverna i biobanker. Syftet med utredningen är bl.a. att anpassa lagstiftningen så att den underlättar utvecklingen och förbättrar förutsättningarna för användning av prover och uppgifter i svenska biobanker för patientens, hälso- och sjukvårdens och forskningens behov.
Dir 2016:41 s 34
Utredaren ska analysera och – om det finns skäl – lämna förslag om huruvida det ska vara tillåtet att lämna ut biobanksprover med tillhörande personuppgifter för försäkringsmedicinsk användning.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2016-06-07 kl. 14:24. Anledning: tillägg
Citera
2016-08-01, 07:07
  #26
Medlem
"Det blir ingen utökad möjlighet för till exempel polisen att få tillgång till den uppmärksammade PKU-biobanken, där blodprover från nyfödda samlas. Det säger minister Gabriel Wikström (S)"
Citera
2016-08-02, 01:48
  #27
Medlem
Finns det någon anledning att låta de behålla ens prov? Eller ska man ta och förstöra omgående?
Citera
2016-09-12, 16:30
  #28
Medlem
Returpappers avatar
Att polisen skulle använda PKU registret i stor skala faller på deras enorma resursbrist. Dessutom missar de alla födda utomlands.
Blir nog inte aktuellt förrän de automatiserat provtagning mer och fått snabbare datorer. Måste också bli så att varje individ som önskar bo i Sverige måste lämna DNA prov till den nationella databasen.

Jag tror att det om 20 år är tiden mogen då kan alla nya prov från polisen köras mot hela svenska databasen på några minuter. Kanske hela den Europeiska databasen på en timme. EU;s krav som tvingas Sverige att vara med.
Citera
2016-09-18, 21:59
  #29
Medlem
Blev väldigt intresserad när jag gick igenom en massa papper som morsan och farsan hade lämnat kvar sen min uppväxt, där så fanns det nämligen ett dokument från CMMS om att det hade beviljats att mitt PKU-prov skulle tas bort från registret.

Detta skedde när jag var 2 år och var ett par år innan Anna Lindh-fallet men tydligen så hade mina föräldrar gjort sig besväret att plocka bort mig från registret vilket får en att undra hur långt tillbaka det här sträcker sig och ifall det bara är mina föräldrar som är paranoida eller ifall det faktiskt finns en god anledning bland vanligt folk att plocka bort sina barn från PKU-registret.
Citera
2016-09-19, 07:39
  #30
Medlem
Jag och många släktforskare med mig har skickat vårt DNA till USA i släktforskningssyfte så det finns miljoner människor i en databas baserat på DNA redan. Utgår från att USAs myndigheter har mitt DNA precis som de har mitt fingeravtryck sen jag var där
Citera
2016-09-25, 16:04
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Yepp jag kunde inte sagt det bättre själv. Tycker bara synd om alla stackare som inte har en endaste aning om, eller inte tänker på, att det togs PKU-prover på dom som nyfödda som sedan sparas och forskas på m.m

fast vad gör det egentligen? inte så dom kommer klona dig och använda dig som terrorist så du blir dömd till 50 års psykvård.

Tänk dig själv om din flickvän/mamma/syskon eller nåt blev mördad/våldtagen och deras sista utväg var att tkolla i pku registret. det skulle väl va jävligt bra då va?

Även för forsking är det ju bra om du har nån speciell gen tex. Nej, dom enda som har nåt emot det är brottslingar för vad annars gör det, det är dna, blod/saliv och inte din högra arm dom har.
Citera
2016-10-03, 19:42
  #32
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
fast vad gör det egentligen? inte så dom kommer klona dig och använda dig som terrorist så du blir dömd till 50 års psykvård.

Tänk dig själv om din flickvän/mamma/syskon eller nåt blev mördad/våldtagen och deras sista utväg var att tkolla i pku registret. det skulle väl va jävligt bra då va?

Även för forsking är det ju bra om du har nån speciell gen tex. Nej, dom enda som har nåt emot det är brottslingar för vad annars gör det, det är dna, blod/saliv och inte din högra arm dom har.

Varför låter du inte staten sätta in kameror överallt i din bostad om du inte har något att dölja?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback