Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-15, 20:27
  #1
Medlem
Racerbyces avatar
Det finns säkert trådar på andra håll om detta fenomen, men tänkte att den passar här då det väl egentligen handlar om organiserad brottslighet i form av bedrägeriförsök. Alltså de här samtalen som var och varannan människa får från "Microsoft", när folk med indisk brytning påstår att de är från Microsoft och att man har fått virus i sin dator som de ska "hjälpa till med" (fast i själva verket vill de att man ska installera program, exempelvis Teamviewer, för att kunna kapa datorn så att de kan komma över kontouppgifter och annat). Har själv fått ett par samtal senaste veckan, där det stod 00557 i nummerpresentationen (finns dock fler nummer de ringer ifrån). Men nog om det tekniska, finns säkert andra trådar om just den biten.

Någon som vet något hur denna verksamhet fungerar bakom kulisserna? När man svarar hör man en massa tjatter i bakgrunden, så det låter definitivt som att de ringer från något callcenter, och bara det gör ju att det känns organiserat. Vilka driver dessa "företag"? Hur får de in pengar till verksamheten? Via kapade konton? Avlönar de folket som ringer upp folk runtom i världen, som om det handlade om riktiga jobb? Har länge varit nyfiken på vilka som egentligen ligger bakom detta fenomen som pågått i flera år, och hur de finansierar alla "anställda".
Citera
2013-06-15, 21:18
  #2
Medlem
Illegala verksamheter brukar väll vara mer eller mindre ha stöd av andra saker som dem får in pengar av t.ex. droger eller rån etc. Har med fått samtal från "indiska Mircosoft" men la på dirket när dem sa "sir, you have a virus on your computer". Eller så går folk på det och de kan komma över stora mängder av pengar.
Citera
2013-06-16, 06:16
  #3
Medlem
Tokfaans avatar
Jag har inte intresserat mig närmare för indiska telefon-scammare, men så här tror jag att det går till. De köper databaser med telefonnummer och demografisk indelning (de verkar främst ge sig på äldre).

De får dig att installera/aktivera en fjärrstyrning som gör att de kan övervaka din dator (logga besökta webbplatser och tangentbordstryckningar). När du sedan använder dit betal- eller kreditkort med 3D-securekod eller CVV-kod så ger du dem access till ditt konto eller din kredit. De har säkert kontakt med en hög med hotell och annat i gråzonen som glatt hjälper till att befria dig från dina pengar.

En mycket låg arbetskraftskostnad och goda kunskaper i det engelska språket gör Indien till ett utmärkt land för detta. Jag såg en dokumentär för ett tag sedan om callcenter-indier som gick kurs för att lära sig Texas-dialekt. Det är nog inte bara curry nam-nam och "pidgin English" där.
Citera
2014-03-15, 13:31
  #4
Medlem
skuggplutonens avatar
Dessa banditer har sedan en vecka tillbaka terroriserat mig.
Kollade inte nummret första gången utan svarade, nu lägger jag på direkt.
Helt otroligt att dom forsätter, jag får snart mord i blicken.
Citera
2014-08-28, 09:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skuggplutonen
Dessa banditer har sedan en vecka tillbaka terroriserat mig.
Kollade inte nummret första gången utan svarade, nu lägger jag på direkt.
Helt otroligt att dom forsätter, jag får snart mord i blicken.

Du är inte ensam. Jag hoppas verkligen deras callcenter sprängs i luften!
De har ringt mig säkert 5 gånger om dagen i 2 veckor nu..

Kan inte någon göra nått? Jag vill se deras verksamhet dö ut. Ddosa deras ip telefoni eller nått? När varken något företag i Sverige kan få bort deras bedrägerisamtal så börjar man ju undra.
Citera
2014-08-28, 20:28
  #6
Medlem
Millediablos avatar
Rätt så lustigt att när PB höll på som värst så skapades organisationer som web sheriff och liknande. När privatpersoners ekonomi hotas så står man helt utan hjälp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback