Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-03, 13:42
  #49
Medlem
brianmolkos avatar
Ja beror väl på vad för butiker osv det finns i stan, som det är nu är många som anser sig vara stadsbo egentligen lantis, iaf om man ser
På hur det var förr. När folket i stan hade koll på senaste och de från byn inte hade koll.
Citera
2018-04-03, 19:33
  #50
Medlem
Neinzures avatar
Du går i vantron att folk bosatta på landet är riktiga hedersskyffar. Så är inte fallet. Människorna är lika hemska som de inne i städerna är - skillnaden är den att alla känner till varandra, vilket gör att halvsanningar sprids här och var om de boende i området. Alla människor är skit.
Citera
2020-03-31, 21:05
  #51
Medlem
Isnatts avatar
Jag är på väg att flytta ut på landet. När det blir vet jag inte och inte heller var jag kommer landa men krav 1 är att det är lite för sig själv och inte ett hus på en vanlig villagata, utan det ska vara en bit från närmaste granne.

Jag har lite grubblerier om det kommer bli. Jag är uppvuxen utanför stan och med tillgång till lantställe fram till nyligen men jag har bott i innerstan mer än halva livet nu. Här är jag anonym. Förra veckan träffade jag på en i trapphuset som jag frågade om han var nyinflyttad då jag inte sett honom förut. Han hade bott här 2 år..

Jag är ganska privat av mig och gillar inte att umgås med människor i någon större utsträckning så kommer nog trivas på landet i det hänseendet.
Jag kommer till en början behålla mitt nuvarande arbete och pendla.
Jag är skötsam och trevlig så kommer 'tåla en granskning av bygden' när dom förstått att en ny flyttat in.
Med lite tur kanske jag träffar nån att bli vän med.

Det jag inte kommer ha i bygden är ju släkt och gamla vänner. Dom flesta jag känner som bor på landet har hela släkten i nejden. Inom nån mil eller så så bor nästan all deras släkt.
Detta gör också att jag inte kommer känna till 'hemliga' saker, som vilka som är släkt med vilka, vem som man 'ska' hålla sig väl med vad dom andra har i bagaget.
Citera
2020-04-29, 18:27
  #52
Medlem
HuldumeyStones avatar
Just lantis tror jag är väldigt svårt att bli om man inte är född eller uppvuxen ute på landet. Man måste ha det där med åkrar och ängar i blodet. Jag önskar att jag hade det men asfalten rinner tjock i mitt blod. Lantisar är aldrig lata. De ligger verkligen i för att ta sig fram i storstan. Jag själv och många av mina vänner som är infödda storstadsbor kan inte riktigt konkurrera med lantisarna trots att vi är så mycket smartare egentligen. Det har blivit en evig klassresa neråt som man inte vet var den ska sluta. Jag önskar att jag varit en enkel och glad skit från Gammelboda eller Skogbrotorp. Livet hade varit lättare då och jag hade nog skrattat mer och kanske haft hemgjorda lampskärmar och dukar med bollfrans.
Citera
2020-04-29, 19:58
  #53
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Frågan vi borde börja med är ju om det finns någon svensk ''landsortskultur'', alltså en bestämd bild av hur människor är på landet. Och som sagt, vad är landet? Räknas det som att man bor på landet om man bor i en stuga i utkanten av Stockholm? Eller måste man bo i en avskild värmländsk by?

Jag har endast bott på landet en kortare period och har svårt att säga exakt hur landsortskulturen ser ut, om det nu finns en sådan.
Ingen som bor på landet som kan uttala sig?

du bor på landet om du kan se minst tre traktorer från dina fönster. Nej men "landet" är ute i småorterna, inte i utkanten av stockholm lol.

gå runt i arbetskläder 24/7, lär dig köra motorsåg, skruva med bilar och snusa lössnus så ska du nog passa in. nejdå men det är väl bara att flytta till något litet ställe och lära sig det man vill. Ni stadsbor lever verkligen i eran egen lilla bubbla "stockholm" och skvallrar om nyaste ryktet om landet "terra inkognito" det är inte utanför kartan där det finns drakar och troll. Det är precis samma sorts folk som i städerna, skillnaden är väl att det är mkt lugnare och du behöver inte tänka på hur du klär dig lika mkt. ingen bryr sig om du kommer på fest och har mjukisbrallor eller varselbyxor på dig.
Citera
2020-04-29, 20:04
  #54
Medlem
Plaguetongue1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Jag själv och många av mina vänner som är infödda storstadsbor kan inte riktigt konkurrera med lantisarna trots att vi är så mycket smartare egentligen..

Antalet invånare där man bor har inget med intelligens att göra. Enda skillnaden är att alla stadsbor är små och gillar att ta den i stjärten. Med lite mer manliga hormoner skulle kanske även ni utvecklas till män, men det lär knappast hända i det närmaste.
Citera
2020-05-14, 17:59
  #55
Medlem
Klart att man kan men det är mycket att lära sig om man är en "innerstadsbo" som helt börjar från noll. Hantverk, teknik och trädgårdsodling är sånt som absolut lönar sig att kunna om man vill hålla på med småbruk. Sen måste man ju kunna planera allt noga och vara beredd på att skörden och renoveringen ibland misslyckas.
Citera
2020-05-15, 20:08
  #56
Medlem
Haha att lantisar inte snackar skit?! Jag är själv "lantis" och dom lantisar jag känner snackar mer skit än nån annan!
Citera
2020-10-14, 12:51
  #57
Medlem
Fruktdrakens avatar
Uppvuxen på landet, var boende i stor städer under min ungdom när jag studerande. Då har jag noterat att stadsfolk inte kunnat relaterat till de här:

Dialekt och lokala utryck.
Alla med samma efternamn är släkt.
Man använder gårdens namn för att beskriva någon ex. Norrgårds Bosse.
Man känner till nästan alla.
Man är en del av en familj/släkt.
Man pratar inte med vissa personer eftersom deras morfar var oheldig mot ens farfar.
Allt man gör som individ påverkar familjens ansende på byggden. ( därför är man hedlig och undviker att ex. bråka och ligga med vem som helst)
Många är släkt med varandra.
Kan ofta laga mat från grunden, laga kläder, snickra och meka.
Misstänksam mot utomstående.
Lite små snål (konstiga stadsbor köper kaffet i pappers muggar som kostar lika mycket som ett kaffepaket när man kan ha med sig en termos.
Man planerar vad när man ska handla

Du kan flytta ut på landet och lära dig flera av de praktisk, vissa punkter som berör familj kan vara svåra att få till om du inte gifter in dig.
Citera
2020-12-08, 21:39
  #58
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richmund
För mig är iaf "landet" en mindre by i utkanten av ett samhälle. Alla känner alla och man åker in till det "lokala" i samhället på helgerna, där man festar och träffar folk. Litegrann som filmen Jägarna innan de börjar skjuta folk.

Är det typ så du tänker dig, TS?

Så tänker jag mig också att det är, och jag är själv en sådan.

Jävligt härligt liv om du frågar mig, framförallt nu i Corona. Här hemma på gården är det precis
som innan pandemin drog igång. Vi har djuren att ta hand om, så man har det man gör.

Självklart kan man bli en lantis, med betoning på lantis, och ingen volvoraggare i nån förort eller mindre samhälle.
Citera
2020-12-08, 23:13
  #59
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Du går i vantron att folk bosatta på landet är riktiga hedersskyffar. Så är inte fallet. Människorna är lika hemska som de inne i städerna är - skillnaden är den att alla känner till varandra, vilket gör att halvsanningar sprids här och var om de boende i området. Alla människor är skit.
Finns ett gammalt och sant ordspråk uppe i norrland som följer: Här har du inte råd att skaffa ovänner, då samhället är för litet. De flesta städer jag varit i däruppe har i kontaktnätet idkat en rak och öppen kommunikation med önskan om att lösa konflikter direkt när dem uppstod. Förvisso har jag inte umgåtts med idioter eller mentala tonåringar.
Citera
2021-01-02, 02:49
  #60
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nu bor jag ungefär som TS tänker sig. Bor i en liten by med 12 så spridda hus att man knappt ser grannen. Här har man sina vänner och ovänner. Vännerna hjälper man, ovännerna kollar man snett på. Här löser sig allt - har man ett problem löses det mha lokala förmågor och man ser till att lösa andras problem så gott man kan. Det är viktigt att plus och minus hålls rimligt lika så att man inte ses som en parasit men är det någon som har det lite svårare (gammfolk, ensam mor) så har de "frisläng". Det är viktig att säga tack, att inte vara för påstridig, att hålla sin kant hyfsat - man bor inte på landet för att man vill ha folk i knäet hela tiden.

Som svar på TS fråga, det är lätt att bli lantis - bara skaffa sig ett hus där man tycker det är trivsamt (billigt är det dessutom) vara glad och prata med folk, bjuda till då det behövs och njuta av livet!

Har ett fot i varje värld, med ursprunget i staden. Håller på att lära mig bli lantis. Känner igen mig/omständigheterna i din beskrivning. Det enda jobbiga är att jag som icke-lantis knappt har något att bidra med för att hjälpa andra. Får kompensera med att vara en trevlig jävel som pratar, lyssnar och skrattar. Och bjuder på fika eller öl när någon kommer förbi.

Som svar på TS fråga så är svaret att man kan lära sig bli lantis. Och alla i byn är inte lika präktiga och arbetsamma - så om man anstränger sig så hamnar man inte på "botten". Viktigast för att bli ansedd eller i alla fall inte bli nedtittad på, är att man håller ordning på sitt eget och är lite om sig och kring sig och fixar med sitt hus eller mark.

Några raggartyper med sydstatsflagga finns inte i min by. Jag tror det mer är den typ som bor inne i samhället. Min erfarenhet/känsla är att inne i samhället (med en ICA, ett Coop och några pizzerior) bor folk i hyreslägenheter och är lite bösigare. En del "white trash", feta och handlar i mjukisbyxor och foppatofflor. Och numera de allestädes närvarande somalierna och arbetslösa araberna. Det är inte den typen som bor i villor och mindre gårdar och torp utanför samhällena och som jag betraktar som "lantisar".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback