Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-09, 21:41
  #13
Medlem
epp1es avatar
Hah! Jag verkar inte bara den enda som kommit till denna slutsats. Mark Thornton - ekonomiprofessor vid Auburn University verkar hålla med:
http://www.youtube.com/watch?v=feJ6G9-TqQM
Se vid 1:13.

Parafrasering:
Citat:
Prohibition drives suppliers to make it more compact and as a result it's more potent when it reaches the street.
Citera
2014-02-10, 23:26
  #14
Medlem
Insensibles avatar
Helt klart! Jag tror många, framförallt nyintroducerade, kommer önska strains med mindre potens som ger mer funktionella sociala rus, att röka skunk har sin charm men man blir ju helt efterbliven! Variation förnöjer.
Citera
2014-02-11, 18:10
  #15
Medlem
BigFatCones avatar
Jag förstår faktiskt inte riktigt grejen med dessa galna supersativor. Jag blir fan bara knäpp om det är för mycket THC utan föredrar helt klart ett mer mellow rus med mycket sänkande CBD i förhållande till THC. Ser man till hur det är I Nederländerna finns det ju en shitload med strains på varje coffeeshop och jag ställer mig faktiskt start tvivlande till att det är dom allra starkaste som är populärast. Visst, det är klart att det är kul att röka Cannabis Cup-vinnare för att ha gjort det men jag tror att det är för "the novelty". Jag tror helt klart att efterfrågan skulle sjunka.
Citera
2014-02-11, 18:16
  #16
Medlem
GanjahSmokes avatar
Jag har sett att dom på påsarna har innehållsförteckning med hur mycket THC% och CBD% det är i cannabisen. Men det brukar vara två ämnen till dom skriva ner, vilka är det ?
Eller är det många andra dom brukar skriva ner där dom säljer medicinsk marijuana ?
__________________
Senast redigerad av GanjahSmoke 2014-02-11 kl. 18:18.
Citera
2014-02-14, 10:57
  #17
Medlem
BenAsslicks avatar
Jag hoppas då att nivåerna planar ut med tiden, är less på THC-racet som bara gör en påträngande mentalstekt istället för lugn o go - som man vill vara.
Citera
2014-08-26, 22:32
  #18
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag förstår faktiskt inte riktigt grejen med dessa galna supersativor. Jag blir fan bara knäpp om det är för mycket THC utan föredrar helt klart ett mer mellow rus med mycket sänkande CBD i förhållande till THC. Ser man till hur det är I Nederländerna finns det ju en shitload med strains på varje coffeeshop och jag ställer mig faktiskt start tvivlande till att det är dom allra starkaste som är populärast. Visst, det är klart att det är kul att röka Cannabis Cup-vinnare för att ha gjort det men jag tror att det är för "the novelty". Jag tror helt klart att efterfrågan skulle sjunka.
Som sagt handlar det om att ligor som smugglar knark vill få mer ut för mängden de smugglar. Smugglar de mera potent knark så kan de kräva överpris eller till och med späda ut knarket med bushweed eller annat.
Citera
2014-08-26, 23:15
  #19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e
Som sagt handlar det om att ligor som smugglar knark vill få mer ut för mängden de smugglar. Smugglar de mera potent knark så kan de kräva överpris eller till och med späda ut knarket med bushweed eller annat.
Jo, det är jag så klart medveten om men samtidigt så odlas det för fulla muggar i det här landet så vi behöver egentligen inte smuggla in så värst mycket. Det är hur som helst inte det jag menar. Jag menar att jag inte förstår tjusningen att regelbundet röka dessa monstersativor.
Citera
2014-08-27, 23:38
  #20
Medlem
epp1es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jo, det är jag så klart medveten om men samtidigt så odlas det för fulla muggar i det här landet så vi behöver egentligen inte smuggla in så värst mycket. Det är hur som helst inte det jag menar.

Det stämmer inte heller, även om man inte smugglar cannabis in från andra länder så tjänar man mer per gram om knarket är potent, då det som sagt kan spädas ut mera än svagare cannabis eller säljas till överpris.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag menar att jag inte förstår tjusningen att regelbundet röka dessa monstersativor.

Det är väl en personlig sak, eller att man blandar ut med tobak.
Citera
2014-08-28, 03:41
  #21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epp1e
Det stämmer inte heller, även om man inte smugglar cannabis in från andra länder så tjänar man mer per gram om knarket är potent, då det som sagt kan spädas ut mera än svagare cannabis eller säljas till överpris.
Jag vet inte var du köper ditt gräs men jag har aldrig varit med om att det har varit utblandat, vare sig starkare sorter eller svagare. Känner nog ingen som har varit med om det heller. Det är liksom svårt att blanda buds utan att det faktiskt märks.

Citat:
Det är väl en personlig sak, eller att man blandar ut med tobak.
Det är det absolut men att blanda ut det med tobak hjälper ju inte så mycket, det är fortfarande för mycket THC för min smak.
Citera
2014-09-01, 22:42
  #22
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Svaret på trådstarten är helt enkelt ja. Det har forskats på detta och fenomenet har till och med ett namn, The Iron law of prohibition.

Kort och gott, när en vara förbjuds så blir den största kostnaden för att tillverka och distribuera varan risken att överhuvudtaget handskas med den. Genom att se till att ha så potenta droger som möjligt så minimerar man denna risk. Ju hårdare lagar man har mot en drog, desto högre blir risken att handskas med den, och desto högre blir incitamenten att göra drogerna ännu potentare.

Ett bra exempel på detta är förbudstiden av alkohol i USA. Man såg exakt samma sak då som nu att produktionen och smugglingen gick mot de starkaste spritsorterna. Att producera eller smuggla samma mängd alkohol i form av sprit är enklare än att smuggla samma mängd alkohol i form av öl. Därav var det detta som konsumenterna helt enkelt fick finna sig i att dricka. Och samma principer gäller givetvis för alla moderna droger, med bl.a. onödiga överdoser som följd.

En annan intressant effekt av dagens lagstiftning är ju att även brukarna har incitament att föredra mer potenta droger, eftersom straffsatser enbart baseras på mängd. I statens ögon är det betydligt värre att ha 15 gram lågpotent marijuana än att ha 4 gram högpotent, även om den faktiska THC-halten skulle vara högre i det sistnämnda.

Dock så ska man inte göra tankefelet att tro att de potentare drogerna skulle försvinna vid en legalisering. Precis som starksprit fortfarande finns kvar efter förbudstidens slut så skulle starkare droger också finnas kvar. Men utan den artificiella risken att handskas med stora mängder narkotika så skulle man få en betydligt vettigare variation av droger, där konsumenter lättare skulle kunna hitta droger med potens som passar dem.
Citera
2014-09-02, 09:18
  #23
Avstängd
Agis-IIIs avatar
Ifall staten inte får monopol på cannabis och det startas en massa coffeeshops kommer det säljas mycket potent cannabis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback