Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-15, 09:10
  #1
Medlem
Hej på er!
På mitt jobb reparerar jag datorer och använder mig av ett bootbart USB-minne med DOS. Där har jag olika testprogram såsom memtest86, seatools, western digital hdd test, HP DMI Tool, password changer.
Men nu har UEFI kommit och man måste då ställa aktivera Legacy Mode för att kunna boota på dos.

Jag vill kunna starta upp USB minnet i UEFI-läget och då finns två alternativ:
1. Köra en ren UEFI-bootbar live-linux-distribution och dra hem nya verktyg anpassade för Linux, problemet är då HP DMI Tool som inte finns att köra i Linux.

2. Installera en UEFI-bootbar live-linux-distribution med en DosBox/DosEmu och där kunna köra mina program.

Jag vill även kunna använda USB-minnet på en dator som inte har UEFI, vilket borde gå om man installerar MBR först och sen UEFI grejerna...?
Jag har googlat i timmar och laddat hem en massa distribution och usb-creators men inte fått dem UEFI bootbara.

Jag vänder mig nu till era skarpa sinnen.
Citera
2013-06-15, 10:13
  #2
Medlem
TorrentLovers avatar
Ubuntu 12.10 och senare stödjer UEFI. Även alla distros som är baserade på 12.10 eller senare stödjer UEFI. Senaste Debian stödjer också UEFI. Vet ej ang. RHEL och Fedora, men jag TROR att senaste Fedora stödjer UEFI, as well.

Du kan ju kolla på dessa två bootloaders:
http://freedesktop.org/wiki/Software/gummiboot/
https://github.com/mfleming/efilinux
Citera
2013-06-18, 22:31
  #3
Medlem
Tack för tipsen. Har suttit och klurat och försökt med tutorials...tyvärr verkat det som man måste vara i linux när man ska göra det här.
Jag är helt okunnig på linux och uefi.
Finns det någon steg-för-steg guide hur man ska göra från Windows? Det måste vara en relativt snabbstartad linux-distro. Hade tänkt prova Lubuntu. Men just nu vill jag bara få det att funka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback