Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-03, 05:01
  #1813
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Vet inte om denna postats:

http://vigilantcitizen.com/moviesand...ve-season-one/

Vad tycker ni om den tematiska genomgången?

Bitvis intressant, men snubben är en stolle. Kolla resten av siten liksom.
Citera
2015-07-03, 13:12
  #1814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nu kanske han fortsättningsvis bara är med i ett retroperspektiv, ett grepp som man hade förra gången.

Tror inte det.

I trailern för säsong två är han med i flera scener (vilken kan vara tillbakablickar) men också i scener med motorcykelpolisen (de har aldrig träffats innan de sätts ihop i gruppen).

Kolla runt 18 sekunder in i detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=NYBMqqKYq78
Citera
2015-07-03, 18:56
  #1815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Bitvis intressant, men snubben är en stolle. Kolla resten av siten liksom.

Jag ger mig inte in på konspirationsteorier eller sådant. Men den noggranna läsningen av den symboliska tematiken, av en 'stolle,' är väldigt talande, den behöver alltså inte kopplas till NWO. På ett basalt plan är det noir-genren där man fångar någon småskurk men inte de stora fiskarna. Man behöver inte vara paranoid för att se hur denna uppdaterade noir belyser (illuminerar ) det samhälle vi lever i. Jämför Chinatown med mera med mera.

Alltid öppen för diskussion // MBE
Citera
2015-07-03, 20:42
  #1816
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisofys
Ja musiken där i baren är grymt melankolisk. Jag hade ju gillat om man vid något tillfälle i den där baren, i bakgrunden kunde höra, from the dusty may sun, her looming shadow grows.... Men det är nog bara jag.

I övrigt tycker jag som dom flesta att s01 än så länge överträffar den nya säsongen! Men det är klart, fyra minuter in i första avsnittet, första säsongen fastnade jag direkt. När Rust tar ett så jävla djupt halsbloss och börjar berätta vad som hände 17 år tidigare! Oslagbart på många sätt.

Näe det är nog inte bara du.
Introt, musiken, miljöerna och Rust/Mcconaughey beskriver väl känslan som gjorde TD S1 till så älskad, liite synd ändå att man inte bygger lite på det. Även om jag hyllat att man försöker ta nya grepp.
Citera
2015-07-03, 22:44
  #1817
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Näe det är nog inte bara du.
Introt, musiken, miljöerna och Rust/Mcconaughey beskriver väl känslan som gjorde TD S1 till så älskad, liite synd ändå att man inte bygger lite på det. Även om jag hyllat att man försöker ta nya grepp.

Jag är ingen expert på vett och etikett vad gäller Flashback, men det vore kanske motiverat att göra en uppdelning av denna tråd i "True Detective S01" och "True Detective S02"?

Jamenar, överlappningen är ju (hittills) inte gigantisk och bakgrundshistorien för S01 så omfattande att det går att diskutera den utan att ta upp S02.
Citera
2015-07-04, 20:05
  #1818
Medlem
Så Colin Farrell fick inte vara med mer efter avsnitt två, även ifall man överlever det kommer man aldrig bli den samma och arbeta som detective är bara att glömma.
Citera
2015-07-04, 20:09
  #1819
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Så Colin Farrell fick inte vara med mer efter avsnitt två, även ifall man överlever det kommer man aldrig bli den samma och arbeta som detective är bara att glömma.
Vi får väl se vad som händer. Kanske var det bara en dröm? En rejäl cliffhanger.
Citera
2015-07-05, 09:14
  #1820
Medlem
Jag tycker att det har varit riktigt bra hittills. Det är i alla fall bra mycket bättre än majoriteten av skit som går på tv som folk utan problem sitter och tittar på. Slutar man att jämföra denna säsong med säsong 1 samt släpper alla jävla föreställningar som man byggd upp i huvudet angående hur serien kommer att vara eller bör vara så har jag svårt att se hur man inte skulle kunna bli underhållen av detta.

Det känns helt ärligt som att många vill gnälla på serien. Jag har läst många recensioner som "sågade" serien redan efter första avsnittet. Saker som att "Åh nej, detta är inte lika bra som den första säsongen!" och "Åh, vad tråkigt, detta är bara ett helt vanligt standard kriminaldrama!!" har jag läst lite här och var.

Hur fan kan man veta det redan efter ett avsnitt? Jag tycker att avsnitt två tyder på att serien drar iväg och blir intressant nu. Så att man efter avsnitt ett egentligen kan säga något om serien köper jag inte.
Citera
2015-07-05, 12:13
  #1821
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asfas
Det känns helt ärligt som att många vill gnälla på serien. Jag har läst många recensioner som "sågade" serien redan efter första avsnittet. Saker som att "Åh nej, detta är inte lika bra som den första säsongen!" och "Åh, vad tråkigt, detta är bara ett helt vanligt standard kriminaldrama!!" har jag läst lite här och var.

Hur fan kan man veta det redan efter ett avsnitt? Jag tycker att avsnitt två tyder på att serien drar iväg och blir intressant nu. Så att man efter avsnitt ett egentligen kan säga något om serien köper jag inte.
Det tror jag också. De hade förväntat sig något exakt likt säsong 1 och när inte så var fallet, började gnället. Som jag skrev innan fastnade jag aldrig för säsong 1 men däremot har jag sugits in i säsong 2. Framförallt för att platsen är mer intressant än gotisk thriller á la True Blood som säsong 1 överöstes av.
Citera
2015-07-05, 12:28
  #1822
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det tror jag också. De hade förväntat sig något exakt likt säsong 1 och när inte så var fallet, började gnället. Som jag skrev innan fastnade jag aldrig för säsong 1 men däremot har jag sugits in i säsong 2. Framförallt för att platsen är mer intressant än gotisk thriller á la True Blood som säsong 1 överöstes av.
Se Chinatown för mer California Noir. Byt ut transportsytemet mot vattensystemet bara så är TD S2 en perfekt sequel till Chinatown.

För egen del börjar verkligen inte gnället för att det inte är säsong 1. Nej, gnället kommer ifrån sensationalismen som behövs i manus enligt Pizzolatto (se avsnitt två)

Så det känns som Pizzolatto vill vara publikfriande samtidigt som svår och attraktiv för intellektuella.
Där kommer gnället ifrån.

Vill påminna om spoilerfunktionen till de som skriver i tråden också.
Citera
2015-07-05, 12:33
  #1823
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Se Chinatown för mer California Noir. Byt ut transportsytemet mot vattensystemet bara så är TD S2 en perfekt sequel till Chinatown.

För egen del börjar verkligen inte gnället för att det inte är säsong 1. Nej, gnället kommer ifrån sensationalismen som behövs i manus enligt Pizzolatto (se avsnitt två)

Så det känns som Pizzolatto vill vara publikfriande samtidigt som svår och attraktiv för intellektuella.
Där kommer gnället ifrån.

Vill påminna om spoilerfunktionen till de som skriver i tråden också.
Jo för tusan klart jag sett Chinatown (1974).
Citera
2015-07-05, 12:48
  #1824
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jo för tusan klart jag sett Chinatown (1974).
Jag räknar dig till de intellektuellas skara helt klart vill jag klargöra!

Citera
hbo

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback