Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-14, 20:44
  #1
Medlem
BallsMans avatar
Hej.

Jag har en Asus DSL-N55U kombinerad ADSL2+ modem samt trådlös router.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1050585

Bor i en suterrängvilla och har placerat routern i "mitten" av huset på nedervåningen (dock ej i den delen av sutteränghuset som befinner sig under markytan)... men har "döda zoner" på de mest konstiga ställen i huset.

Har full täckning i mitten av huset på övervåningen, t.ex.
Men på toaletten drygt 3-4 meter från routern så är det radioskugga.

(Kan tyvärr inte placera routern/modemet på övervåningen... kidsen skulle trampa sönder den på nolltid alternativt plocka isär den )

Kör på 2,4Mhz bandet. Kanal 13. (Har provat 9 och 11 också).

Routern har 3 externa antenner varav jag har bytt ut en av dem till en större variant på 9dbi från Kjell & Co.

http://www.kjell.com/sortiment/dator...-antenn-p30228

MEN... signalstyrkan jämnt överlag blev inte så dramatiskt bättre i de delar av huset där den redan var kass.

Dock så har vissa "dödzoner" försvunnit och jag får i.a.f fram "en stapel" på telefonen/paddan... och det är ju bra i.a.f

Har riktat antennerna enligt konstens alla regler och det hjälper aningen.

Men som sagt... "Upp till 350m räckvidd" my ass - om den antennen som jag bytte ut på 9dbi från Kjell & Co.

Är det någon inställning man kan/bör ändra på i routerns konfigurationer, eller måste man punga ut ca 600kr till för att byta ut alla antenner på Asus-routern?



Alla tips är välkomna, och tack på förhand.
Citera
2013-06-14, 20:52
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du kan ju sätta en accesspunkt som inte kidsen kommer åt, den här monteras i taket eller långt upp på väggen. En enda kabel för med sig både signal och ström.

http://www.dustinhome.se/product/501...-access-point/
Citera
2013-06-14, 21:11
  #3
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du kan ju sätta en accesspunkt som inte kidsen kommer åt, den här monteras i taket eller långt upp på väggen. En enda kabel för med sig både signal och ström.

http://www.dustinhome.se/product/501...-access-point/


Ah, ser intressant ut. Tackar och bugar!

Då kommer frågorna:

* Kan denna sättas på övervåningen, medan jag behåller routern (ADSL-modemet) på nedervåningen som distribuerar signalerna till denna accesspunkt - som i sin tur vidarebefordrar signalerna i huset?

(Alltså Asus modem/router på nedervåning -> Accesspunkt -> Enheter.)

Och på så vis få dubbla accesspunkter... Asus-routern + Accesspunkten?

* Eller måste Accesspunkten, som du länkade till, vara "första och enda anhalt" för utsändning av signalen?

Återigen, tusen tack på förhand.
Citera
2013-06-15, 00:00
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Routern har 3 externa antenner varav jag har bytt ut en av dem till en större variant på 9dbi från Kjell & Co.

Dumt och fel.

Produkten är konstruerad med hänsyn tagen till att alla noder i MiMo-lösningen skall vara balanserade. Med andra ord: Byt ut samtliga, annars försämrar du troligen situationen.
Citera
2013-06-15, 00:05
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
[quote=BallsMan|43906649
* Eller måste Accesspunkten, som du länkade till, vara "första och enda anhalt" för utsändning av signalen?

Återigen, tusen tack på förhand.[/QUOTE]

Nej, du kan koppla in bägge. Men du kan inte garantera att du inte får ett avbrott i kommunikationen när en enhet "byter" från den ena till den andra. Konsumentenheter sysslar inte med roaming handover.

Men, i praktiken är det inget som man märker av, växlingen går som regel snabbt och smidigt. Kör man dock VoIP så kan man märka avbrottet.
Citera
2013-06-17, 00:32
  #6
Medlem
bergsturks avatar
Personligen tycker jag att Ubiquiti Unifi-produkterna är både bra och billiga. Du får nästan två för samma pris som D-Link-grejen, och då är de N-kapabla och (icke-standard) PoE-adapter ingår (det kanske det gör på D-Linken med, hittar inte info). Lättinstallerade, extremt lättövervakade. Köp två sådana för de båda våningarna och stäng av WiFi på routern.
Citera
2013-06-17, 08:24
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Personligen tycker jag att Ubiquiti Unifi-produkterna är både bra och billiga. Du får nästan två för samma pris som D-Link-grejen, och då är de N-kapabla och (icke-standard) PoE-adapter ingår (det kanske det gör på D-Linken med, hittar inte info). Lättinstallerade, extremt lättövervakade. Köp två sådana för de båda våningarna och stäng av WiFi på routern.

+1 på Unifi-grejjerna. Jag har ockspå två hemma, och det funkar kanon. Man bör ju dock vara medveten om att man BÖR ha en maskin som alltid är igång som man kan köra managementmjukvaran på för att få full nytta av dem.

Jodå, PoE-adapter ingår i D-Linken. Desutom skall man vara medveten om att UniFi-grejjerna INTE är "standard PoE" utan man kan enbart använda den adapter som skickas med. Deras "pro"-accesspunkter är dock standard PoE.
Citera
2013-06-17, 19:43
  #8
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
+1 på Unifi-grejjerna. Jag har ockspå två hemma, och det funkar kanon. Man bör ju dock vara medveten om att man BÖR ha en maskin som alltid är igång som man kan köra managementmjukvaran på för att få full nytta av dem.

Jodå, PoE-adapter ingår i D-Linken. Desutom skall man vara medveten om att UniFi-grejjerna INTE är "standard PoE" utan man kan enbart använda den adapter som skickas med. Deras "pro"-accesspunkter är dock standard PoE.

Nja, bör och bör, de klarar sig ju utan mjukvaran om man inte behöver sitta och kolla på statistiken etc hela tiden...

Det var därför jag skrev icke-standard PoE
Citera
2013-06-17, 22:59
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
[quote=bergsturk|4394496Det var därför jag skrev icke-standard PoE [/QUOTE]

Beklagar, jag läste snett.
Citera
2013-06-18, 01:34
  #10
Medlem
merlin2s avatar
sedan väljer man helst kanaler 1 eller 6 eller 11 då dessa är rena kanaler och använder inte de andra kanaler. om du har en android telefon eller platta så ladda ner wifi analyser så kan du se vilken kanal som används minst så kan du använda den kanalen.
Citera
2015-03-11, 12:20
  #11
Medlem
SirAdde007s avatar
Lite sent inlägg i denna diskussion. Alltså.. Du har en padda? (Ipad). säkert också i Iphone?

Vill tillägga att Apples produkter rentav är helt värdelösa när det gäller WiFi.
Har nu en Iphone 6 och en Sony Z3. i ett rum (fågelvägen 5 meter.) Har iphonen och ipaden en i signal.

Sony Z3 har 3-4.
Citera
2015-03-11, 12:24
  #12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirAdde007
Lite sent inlägg i denna diskussion. Alltså.. Du har en padda? (Ipad). säkert också i Iphone?

Vill tillägga att Apples produkter rentav är helt värdelösa när det gäller WiFi.
Har nu en Iphone 6 och en Sony Z3. i ett rum (fågelvägen 5 meter.) Har iphonen och ipaden en i signal.

Sony Z3 har 3-4.

De mäter inte på samma sätt. Kika vilken symbol rate du faktiskt får.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback