Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-14, 19:10
  #1
Medlem
Tjena,

Spelar NES på min Macbook Pro med en USB-kontroll jag köpte på nätet. Funkar hur bra som helst.
Jag använder en emulator som heter NEStopia vilket också funkar kanon, MEN, jag förstår inte hur fan man sparar spel? Filen lägger sig i en random mapp men när man försöker öppna filen så funkar det bara inte. Är det för att man måste betala eller nåt?

Och isåfall, har ni något tips på en annan emulator (för mac) där man kan spara spel och även köra USB-kontroll? Har googlat ihjäl mig men får bara fram massa skräp och dessutom verkar det vara ytterst få som funkar på OSX.

Tacksam för svar.
Citera
2013-06-14, 19:28
  #2
Medlem
När du startar din emulator och kör igång ett spel så finns det aldrig några sparade spel fast du sparat de innan?
Citera
2013-06-14, 19:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessPerona
När du startar din emulator och kör igång ett spel så finns det aldrig några sparade spel fast du sparat de innan?

Jag väljer "Freeze Game State" i menyn och sparar den som t.ex Contra-stage4.frz. När jag försöker öppna den igen så dyker det upp ett meddelande där det står:
"The selected file is in a format which Nestopia does not support at this time"

Trycker "OK" och då dyker det upp ett nytt fönster där det står:
"This program was unable to open the file you selected. Please ensure that it the file is valid and of a type that this program supports."

Citera
2013-06-14, 19:52
  #4
Medlem
Nu känner jag mig helt vilsen. Uppenbarligen är det helt olika för mac och pc eller något?

Funkar det inte att spara spelet i spelet? Dvs spara det som du hade gjort om du faktiskt hade "rätt" spelkonsol.
Citera
2013-06-14, 19:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessPerona
Nu känner jag mig helt vilsen. Uppenbarligen är det helt olika för mac och pc eller något?

Funkar det inte att spara spelet i spelet? Dvs spara det som du hade gjort om du faktiskt hade "rätt" spelkonsol.
Ehh...va?
Citera
2013-06-14, 19:58
  #6
Medlem
Jag spelar gamla super mario på min dator. För att kunna spela det använder jag mig av en emulator. Precis som du använder nestopia.
När jag vill spara mitt spel sparar jag det som vanligt i super mario. Som jag skulle göra ifall jag faktiskt hade gamla nintendolådan.

Nestopia är ju bara programmet du använder för att spela spelet...men du kan väl spara medan du spelar?

Att spara sitt state är ju typ en sista utväg
Citera
2013-06-14, 22:20
  #7
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lange
Jag väljer "Freeze Game State" i menyn och sparar den som t.ex Contra-stage4.frz. När jag försöker öppna den igen så dyker det upp ett meddelande där det står:
"The selected file is in a format which Nestopia does not support at this time"

Trycker "OK" och då dyker det upp ett nytt fönster där det står:
"This program was unable to open the file you selected. Please ensure that it the file is valid and of a type that this program supports."


Jag kör på PC och det skiljer sig uppenbarligen mellan versionerna då jag inte hittar "Freeze Game State" utan bara "Load State..." och "Save State..."

Ska du loada en state i t ex Contra måste du först sätta igång det spelet och sedan loada staten då, det inte går att öppna en sparad state direkt.
__________________
Senast redigerad av DelGriffith 2013-06-14 kl. 22:23.
Citera
2013-06-14, 22:21
  #8
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessPerona
Att spara sitt state är ju typ en sista utväg

I vissa spel där det är långt mellan spartillfällen är det riktigt bra att kunna spara där man själv vill.
Citera
2013-06-16, 16:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
I vissa spel där det är långt mellan spartillfällen är det riktigt bra att kunna spara där man själv vill.

Ja visst, så kan det ju vara. Tråkigt behöva spela samma grejer igen och igen för att man har svårt med en viss passage och det inte går att spara precis innan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback