Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-14, 17:17
  #1
Medlem
Varför är det so dyrt att ringa mobiler från min Dator?

Jag som många andra har ett headset till min stationära, och jag tänkte igår (när jag va lat) att jag kan väll fixa så att jag kan ringa från datorn som ett vanligt samtal till vem jag nu vill. istället för att gå hämta mobilen.

Skype va det första som dök upp i huvudet men.. va fan! det kostar ju som näst intill 2 kr/minut..

jag satte igång och började ladda ner alla voip program som jag kunde hitta vilket inkluderar google voice( som inte funkar i sverige) och en massa andra som jag kommer namnge snart.

De som fungerade har en sak gemensamt alla va dyrare än den prisplanen som jag har på mitt comviq kontant som jag har nu. (jag har inte kollat hur det ligger till med uppkopplingsavgift)

Jag hittade ett bolag som va billigt men de tog betalt per samtal . de tog 32 ören per samtal de heter callcentric

är det nån annan som har hittat bra alternativ . så säg till


pc-telephone 0.22 kr /minuten
justvoip 0.65 /minuten


jämfört med det jag har på mobilen är det knappt värt det.

Comviq smart 0.19 kr /minuten
Citera
2013-06-14, 17:28
  #2
Medlem
jonthe12s avatar
Har inte svar på din fråga varför. Däremot är jag ganska säker på att det finns appar som gör det du vill så du slipper ha ett extra abonnemang. Din dator ansluter alltså till din mobil trådlöst och ringer upp samtalet från mobilen automatiskt. Kommer inte ihåg vad det finns för alternativ men har själv haft något sånt förut.
Citera
2013-06-16, 13:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Har inte svar på din fråga varför. Däremot är jag ganska säker på att det finns appar som gör det du vill så du slipper ha ett extra abonnemang. Din dator ansluter alltså till din mobil trådlöst och ringer upp samtalet från mobilen automatiskt. Kommer inte ihåg vad det finns för alternativ men har själv haft något sånt förut.

ja det skulle va en bra lösning.

jag använder dock inte wifi på min stationära men jag vet att mitt moderkort kom med 2 antenner man kunde sätta på utsidan av burken med magneter.

men eftersom det är en stationär så känns ju wifi lite onödigt när man har kabel.

Och som jag påpekade att jag va lat ibland, så orkar jag ju heller inte leta upp de där antennerna och köra igång mitt wifi

när det gäller ett extra abonnemang så är det ingen fara att ha 2 eller flera av dem så länge det är pre-payd, ungefär som den lösningen som skype tillhandahåller; och föresten mitt Comviq ochså.

jag tillhör en av de folk som ringer för mindre än 69:- på mobilen. Men kan lätt tänka mig betala mer bara jag får ringa från mitt bredband... förstår?



... ett namn på den den appen skulle vara bra så kan jag testa iaf..


.. Tackar För svar som gjorde att tråden inte dog..
Citera
2013-06-16, 19:34
  #4
Medlem
jonthe12s avatar
Kabel går ju också bra, bara mobilen och din dator är anslutna till samma nätverk.

Denna kanske? http://www.myphonedesktop.com/ Ganska lätt att googla upp, kommer som sagt inte ihåg vilken app jag hade exakt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback