Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-06-07, 23:41
  #1
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVD
... Dokument inifrån skapade debatt då ordföranden för Riksorganisationen för kvinnojourer, Roks, Ireen von Wachenfeldt, säger att män är djur. Wachenfelt menar att att det är klippning och utröttningsteknik som leder fram till uttalandet, och att det tagits ur sitt sammanhang.
Uttalandet "män är djur" är taget ur ett samtal om en litterär bok. SCUM Manifesto, Society for cutting up men.

Med vaken klippteknik gick det tydligen få orden att falla på plats i hennes mun. Vilket känns lite orättfärdigt.

Om jag t.ex. gillar författarinnan Åsa Larssons böcker, hennes skrivstil, språk och beskrivelse av personer såväl hennes avsides belägna hemtrakt Kiruna, -böcker med kvinnor i tongivande roller-. Är det närliggande att jag vid besök däruppe känner igen hur väl hon beskriver allt. (Jag har varit i Jukkasjärvi såväl Kiruna, och sett den lilla vackra samekyrkan).

I ett samtal om hennes första bok "Solstorm" (f.ö mycket läsvärd) skulle jag mycket väl kunna säga att frireligiösa är totalt snurriga och dödligt våldsamma av sig. (Med en underförstådd hänvisning till händelserna Knutby som vi alla mer eller mindre känner till).

Lika gärna skulle jag också -utifrån boken och de givna förutsättningarna- mycket väl kunna fråga om samtalsdeltagarna inte tycker det själva. - Att speciellt pingstfolket är totalsnurrigt.

Ifall det är Runar som står och säger det, skulle det bli stor skandal och all världens fatwor hagla ned över han. Tidningar och media skulle säkert gnugga händerna av förtjusning.
Citera
2005-06-07, 23:47
  #2
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Uttalandet "män är djur" är taget ur ett samtal om en litterär bok. SCUM Manifesto, Society for cutting up men.

Med vaken klippteknik gick det tydligen få orden att falla på plats i hennes mun. Vilket känns lite orättfärdigt.

Om jag t.ex. gillar författarinnan Åsa Larssons böcker, hennes skrivstil, språk och beskrivelse av personer såväl hennes avsides belägna hemtrakt Kiruna, -böcker med kvinnor i tongivande roller-. Är det närliggande att jag vid besök däruppe känner igen hur väl hon beskriver allt. (Jag har varit i Jukkasjärvi såväl Kiruna, och sett den lilla vackra samekyrkan).

I ett samtal om hennes första bok "Solstorm" (f.ö mycket läsvärd) skulle jag mycket väl kunna säga att frireligiösa är totalt snurriga och dödligt våldsamma av sig. (Med en underförstådd hänvisning till händelserna Knutby som vi alla mer eller mindre känner till).

Lika gärna skulle jag också -utifrån boken och de givna förutsättningarna- mycket väl kunna fråga om samtalsdeltagarna inte tycker det själva. - Att speciellt pingstfolket är totalsnurrigt.

Ifall det är Runar som står och säger det, skulle det bli stor skandal och all världens fatwor hagla ned över han. Tidningar och media skulle säkert gnugga händerna av förtjusning.
Det var ett inslag på svt där de visade diskussionen som ledde fram till uttalandet, det blev fanimej värre. Förstår inte hur de kan snacka om "klippteknik". Frågan var om Ireen höll med om det Solanas skrev, att män är djur. På det svarade hon: "Ja, män är djur. Tycker inte du det?"

Helt solklart. Förstår inte varför hon försöker snacka bort det.
Citera
2005-06-07, 23:48
  #3
Medlem
Scrambles avatar
Svt har redan visat den delen av intervjun oklippt i svensk tv och personligen så anser jag inte att hon genom detta blev friad på nåt sätt.
Det oklippta materialet

Välkommen till förra veckan...
Citera
2005-06-07, 23:59
  #4
Banned
SkepticEnquirers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
Svt har redan visat den delen av intervjun oklippt i svensk tv och personligen så anser jag inte att hon genom detta blev friad på nåt sätt.
Det oklippta materialet

Välkommen till förra veckan...
Exakt. Det hela blev om något bara värre när man såg det oklippta materialet.
Citera
2005-06-08, 07:30
  #5
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det var ett inslag på svt där de visade diskussionen som ledde fram till uttalandet, det blev fanimej värre. Förstår inte hur de kan snacka om "klippteknik". Frågan var om Ireen höll med om det Solanas skrev, att män är djur. På det svarade hon: "Ja, män är djur. Tycker inte du det?" Helt solklart. Förstår inte varför hon försöker snacka bort det.
Har hängt med det där när Ireen begav sig ut på brådjupt vatten genom att försöka förklara sitt svar på den ledande frågan huruvida hon hade sympatier med budskapet i Solanas bok.

Vad jag en gång för flera år sen fått höra från en tjej och tillika "ultrafeminist" är att det inom deras kretsar finns en del mycket skruvade, smått "militanta" extremfeminister som håller sig med hov och kan göra de flesta mörkrädda. (Förutom Lundgren namngav hon ingen ytterligare och jag måste därför fråga henne igen vad hon menade och vem hon åsyftade).

Kan mycket väl tänka mig att såna exempel som Ireen och professorskan Lundgren gör alla de mer sansade feministerna en smula förtvivlade.

Är det ingen som har koll på det där med klippning som kan förklara lite mer, ge perspektiv på hur hållbara Evin Rubars anfallsvinklar är? Helt klart är att hon ännu en gång har lyckats belysa ett glödhett problem genom att klippa ut en fråga ur sitt sammanhang. Men är hon hedervärdig med svaret som onekligen gavs, och i så fall till priset av vad? Det undrar jag över.
Citera
2005-06-08, 09:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Med vaken klippteknik gick det tydligen få orden att falla på plats i hennes mun. Vilket känns lite orättfärdigt.
Godmorgon - välkommen till världen!

- Kanske på tiden att du kollar upp lite mer fakta rörande det hela innan du drar dina slutsatser?
Citat:
Ursprungligen postat av Svenska Dagbladet
Dokumentärerna Könskriget som visades i SVT:s Dokument inifrån skapade debatt då ordföranden för Riksorganisationen för kvinnojourer, Roks, Ireen von Wachenfeldt, säger att män är djur. Wachenfelt menar att att det är klippning och utröttningsteknik som leder fram till uttalandet, och att det tagits ur sitt sammanhang. Därför har SVT visat tre oklippta minuter som leder fram till uttalandet.

Här följer en utskrift av ordväxlingen mellan Rubar och Wachenfeldt:

Evin Rubar: Det här är eran tidning.
Ireen von Wachenfeldt: Mmm.
E.R: Här står det att kalla en man ett djur är att smickra honom.
I.W: Säger? vad..vad tänker du på nu?
E.R: Ja, det här är väl Roks tidning?
I.W: Ja, det är Roks tidning..
E.R: Det står här i er tidning "att kalla en man ett djur är att smickra honom. Han är en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit." Varför skriver ni så här i eran tidning?
I.W: Ja, men är inte det utifrån mäns tankar?
E.R: Men det här är ju vad ni skriver om män.
I.W: Ja.
E.R: Är det så här ni ser på män?
I.W: Ja.
E.R: Så du står för att säga att ”att kalla en man ett djur är att smickra honom”?
I.W: Fast nu har du tagit ut härifrån, det är Lina som har skrivit här, utifrån en bok, eller hur?
E.R: Mmm.
I.W: Det här är våran feministiska tidning, men det här är ju ett reportage, och jag tror till och med att hon har skrivit utifrån en bok, hon har skrivit utifrån SCUM Manifesto här.
E.R: Vad är SCUM Manifesto?
I.W: Ja men... det är en bok.
E.R: Ja, Society for cutting up men.
I.W: Ja just det.
E.R: Varför hyllar ni den i eran tidning?
I.W: Vi lyfter allt som kommer med feministiskt, det här är en feministisk bra tidning, jag tror den enda som finns i Sverige.
E.R: Så du tycker att det är okej att hylla en bok där det står att kalla en man ett djur är att smickra honom?
I.W: Ja, fast det är ju ett reportage, det är ju utifrån vad hon skriver här.
E.R: Men den här boken...
I.W: Så då menar du så här att bara för att den är med i våran tidning, då står hela vår rörelse för just det uttalandet. Det är ju en skildring utifrån boken.
E.R: Ja men det uttalandet hyllas ju här i eran tidning.
I.W: Ja, och så här upplever vi, om vi tittar på hela sambandet som finns i vårat samhälle idag, med all sexistisk reklam, så går det ju igen, och då är det precis så som hon skriver där. Så framställs män, och det är det här som hela tiden fortsätter historiskt om män, och män ska ha den bilden, alltså det är ju vad män får med sig. Det är precis det här som vi menar med utbildning. Det här kan ju få den yttersta konsekvensen att män känner att de har fullständig makt och kontroll.
E.R: Du tycker att det är okej att ni hyllar en bok som säger att manlighet är en bristsjukdom och att mannen är en biologisk olycka?
I.W: Fast jag vill inte kommentera det, eftersom det här är en insändare i tidningen och jag vill inte gå ut och kommentera och prata för hela rörelsen att den står under, förstår du .
E.R: Ja, men i eran tidning.
I.W: Ja.
E.R: Så hyllar ni det här manifestet?
I.W: Ja, så har de lyft upp det.
E.R: Att det är...att män är djur och maskiner och vandrande dildos, står du för det?
I.W: Ja, det står jag för.
E.R: Män är djur.
I.W: Män är djur...tycker inte du? Tycker inte du det?

Kolla även direkt på http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9821877.asp för att kunna se den oklippta materialet


Kolla även in i tråden Artikel i DN: SVT bluffar om ROKS/Bellaz vänner , för lite mer kött på benen:
Citera
2005-06-08, 09:46
  #7
Medlem
DenLedes avatar
Nej!
Ireen von Wachenfeldt är ett offer för den patriarkala könsmaktsordningen.
Givetvis är det inte hennes fel att hon blir lurad att säga fel saker i TV.
Citera
2005-06-08, 10:02
  #8
Banned
GodAftons avatar
Varför tar inte den lilla feministavslöjande puddingen till arabtjockis bort den där häxvårtan som sitter strax under hennes högra näsborre?
Det är för mig mer obegripligt än hela roks samlade biliotek av manshatarliteratur.
Citera
2005-06-08, 10:23
  #9
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Har hängt med det där när Ireen begav sig ut på brådjupt vatten genom att försöka förklara sitt svar på den ledande frågan huruvida hon hade sympatier med budskapet i Solanas bok.

Vad jag en gång för flera år sen fått höra från en tjej och tillika "ultrafeminist" är att det inom deras kretsar finns en del mycket skruvade, smått "militanta" extremfeminister som håller sig med hov och kan göra de flesta mörkrädda. (Förutom Lundgren namngav hon ingen ytterligare och jag måste därför fråga henne igen vad hon menade och vem hon åsyftade).

Kan mycket väl tänka mig att såna exempel som Ireen och professorskan Lundgren gör alla de mer sansade feministerna en smula förtvivlade.

Är det ingen som har koll på det där med klippning som kan förklara lite mer, ge perspektiv på hur hållbara Evin Rubars anfallsvinklar är? Helt klart är att hon ännu en gång har lyckats belysa ett glödhett problem genom att klippa ut en fråga ur sitt sammanhang. Men är hon hedervärdig med svaret som onekligen gavs, och i så fall till priset av vad? Det undrar jag över.

Ja du, hennes _infallsvinkel_ är väl att extrema feminister leder en stor del av kvinnojourerna i Sverige och dessutom har en hel del ingångar till regeringens jämställdhetspolitik.

I min mening är det en viktig sanning som många borde få reda på. Och om de feministerna som hon intervjuade kan tänka sig att säga de sakerna de gjorde på TV så lär de väl ha ännu mer extrema åsikter privat som de håller inne med när någon har en kamera på dem. Klippteknik kan åstadkomma mycket men det är i alla fall helt klart att de sade det som kom fram i dokumentären. ROKS och Ireen ville att SVT skulle sända diskussionen som ledde fram till "män är djur" uttalandet och det har de också gjort. Knappast till fördel för Ireen och ROKS. Då kan man börja fråga sig hur mycket sanning det ligger i resten av anklagelserna om klippteknik.

Det är mycket möjligt att de extrema feministerna gör de "vanliga" feministerna nervösa, men så är det inom en rörelse där man manar till kamp. Du finner samma fenomen i till exempel kommunismen, vissa vill se en fredlig övergång men eftersom man utmålar kapitalister som roten till allt ont så kommer det alltid att finnas personer som vill döda alla kapitalister.

Vad menar du med "Men är hon hedervärdig med svaret som onekligen gavs, och i så fall till priset av vad?" förresten?
Citera
2005-06-09, 21:09
  #10
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
J... Vad menar du med "Men är hon hedervärdig med svaret som onekligen gavs, och i så fall till priset av vad?" förresten?
Har med havsvindarna i håret försökt ställa mig själv den frågan och inte riktigt funnit något svar.

Vem eller vilka i samhället har använt alla de "mallar" som de skeva feministerna påstås ha gett upphov till? Typ hur verkligheten skall tolkas när barn och kvinnor misstänks ha utsatts för någon form av övergrepp.

Vem har hållit professorskan under armarna och gett henne fri lejd under de gångna tio åren? Någon av Slagen Dams välvilliga läsare?

Omfattningen av Rubars program (2x58 min) - något förvirrade hållning och otraditionella "bevisföring" bevisar åtminstone för mig, att detta handlar om något annat, någonting mer. Varför annars lägga så mycket krut på professorskan överhuvudtaget, och om hon gör det - varför inte nagelfara hennes forskning? Det är det Rubar INTE gör. Hon går på andra "bevis".
Citera
2005-06-09, 21:47
  #11
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Varför annars lägga så mycket krut på professorskan överhuvudtaget, och om hon gör det - varför inte nagelfara hennes forskning? Det är det Rubar INTE gör. Hon går på andra "bevis".
Hon ville ju visa hur Roks som organisation ser ut och fungerar mer eller mindre, professorn har ju stor del i varför dom tycker som dom tycker. Antar att det var svårt att få med allt man ville på den korta programtiden eller nåt.

Men visst finns det underlag för en dokumentär om Eva Lundgren också, men hon plockas ju i småbitar just nu i övrig media så det kanske inte är nån vits med det längre.

Jag tror att Rubar ville sätta en lampa över den extremfeminism som kryper sig allt längre upp i samhällets skikt. Och med tanke på att det blivit en sådan debatt om både det ena och andra som har med extremfeminism att göra så får man väl anse att hon har lyckats.

Ett inte så vida känt problem är numera vida känt och alla har någonting att vinna på det. Samhället för att det blev stopp på skiten och även feministerna då de nu måste rensa sina led och jag är övertygad om att det är någonting som kommer att gynna dom i längden.

Snart är det bara Orback som inte har fattat läget......och några till.
Citera
2005-06-10, 09:10
  #12
Medlem
Therons avatar
Är det så illa, att den extremt skeva feministideologi som ROKS propagerar för, har lyckats impregnera delar av samhället typ gett mallar till polis, fru åklagare, regeringspolitiker såväl rättsväsende?

Att det numera även finns vanligt folk som tar det för sanning? Är det vad Rubar har försökt visa?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback