Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-13, 18:46
  #1
Medlem
4LMNTs avatar
Hej alla snöälskade Flashbackare!

Nu är det juni och det är dags att börja tänka på det vi alla älskar mest, skidåkning!

Vart bär det av iår? Österrike / Schweiz / Italien / Frankrike?

Själv har jag inte bestämt mig ännu, mer än att jag ska till Alperna och leva på livets glasspinne ännu en säsong. Har tidigare varit i Val Thorens, Frankrike, men vill nu se något nytt, någon som har något att rekommendera? Funderar på St. Anton i Österrike och Val d'Isiere i Frankrike.

Jobben som skidguide ligger ute och man bör söka snarast, som jag har gjort (på ett flertal orter). Får jag inte napp så åker jag ner till någon av topporterna och söker på plats.

Någon annan som drömmer om snö och skidåkning om nätterna? Hur går tankarna kring det?
Citera
2013-06-13, 21:39
  #2
Medlem
Crashs avatar
Österrike över jul 1.5 vecka, mina föräldrar bor där numera så man får kombinera julfirande med härlig skidåkning varannat år
Citera
2013-06-13, 23:01
  #3
Medlem
4LMNTs avatar
Nu har jag läst lite om en ort som jag inte tänkt på innan, Alpes d'huez! Någon med erfarenhet från den orten?
Citera
2013-06-15, 14:53
  #4
Medlem
Gjorde senaste säsongen i Val d'Isére, och kan absolut fetrekommendera det. Hade otroligt skitkul, fantastiska snöförhållanden i kombination och grym terräng gjorde åkningen till det bästa jag nånsin varit med om.

Två snabba tips då du tänkte på att arbeta som skidguide:

1) Gör det inte. *
2) Om du trots alls vill göra det, glöm att försöka söka det på plats. Franska lagar gör att du egentligen måste vara utbildad(franskt) för att få leda guidning på berg. Våra guider fick t.ex. köra i privata kläder de sista månaderna då de blev tagna gång på gång av det franska Liftwaffe. Finns nog ingen(laglig) framtid för ocertifierad pistvisning i Frankrike iaf.

* Du vill(förmodligen) inte åka runt med samma sorts gäster, utan skidvana, i samma pistade/uppkörda/dåliga backar hela säsongen. I flatljus, snöstorm eller -25 grader. Det blir helt enkelt skittråkigt.
Att göra en hel säsong i alperna(eller på vilken större icke-skandinavisk skidort som helst) innebär att du vill spendera så mycket av tiden som möjligt utanför pisterna förutsatt bra snöförhållanden och att du vet vad du håller på med ur säkerhetssynpunkt. Varför bör vara underförstått, men kan hinta om att det har med snön att göra. Därför bör du som skidintresserad välja att arbeta kväll så att du kan spendera dina timmar i backen på något som är kul istället för att behöva vänta på barnfamiljer, väja för tyskar/britter/ryssar etc.
Citera
2013-07-16, 00:35
  #5
Medlem
4LMNTs avatar
Updaterar mig egen tråd!

Finns det inga skidglada i detta land som vill börja tagga?! Berätta för mig om era vinterplaner, nuuuu!
Citera
2013-07-16, 15:18
  #6
Medlem
Olympians avatar
Tips på kurser för off pist-nybörjare? Jag har åkt ganska många år och tar mig ner utan problem även i svarta pister av det brantare slaget, men har än så länge inte åkt mycket utanför. Svenska är inte nödvändigt så länge som guiden talar engelska.
Citera
2013-07-18, 22:47
  #7
Medlem
Någon med tips på resemål för skidåkning en längre period? Någon månad minst. Vad kan vara bra att tänka på när man planerar en längre resa? Hur långt kommer man med en budget på 70k utan egen utrsutning?
Citera
2013-07-21, 03:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4LMNT
Nu har jag läst lite om en ort som jag inte tänkt på innan, Alpes d'huez! Någon med erfarenhet från den orten?

Sarenne - världens längsta svarta pist, en härlig nedfart när solen skiner.
Citera
2013-07-23, 17:39
  #9
Medlem
4LMNTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knockaround
Någon med tips på resemål för skidåkning en längre period? Någon månad minst. Vad kan vara bra att tänka på när man planerar en längre resa? Hur långt kommer man med en budget på 70k utan egen utrsutning?

Du får nog räkna med en 10k på utrustning om du då ska ha skidor/snowboard, pjäxor/stövlar, klädkläder och hjälm. En lägenhet kostar ca 25k för en hel säsong i Val Thorens vet jag, 5 månader.
Citera
2013-08-11, 12:04
  #10
Medlem
Jag var i ischgl, österrike förra vintern.
Backarna var grymt bra, men afterskin var helt usel. Typ 80% män på alla ställen.
Och att det fanns 4-5 stripklubbar i byn gjorde inte saken bättre.
Kan ej rekommendera om man vill ha schysst afterski.
Citera
2013-09-11, 00:54
  #11
Medlem
Fhitals avatar
Det blir nog Val Thorens med gymnasiet vecka 7 faktiskt! Längtar något otroligt!
Citera
2013-09-11, 09:13
  #12
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Tips på kurser för off pist-nybörjare? Jag har åkt ganska många år och tar mig ner utan problem även i svarta pister av det brantare slaget, men har än så länge inte åkt mycket utanför. Svenska är inte nödvändigt så länge som guiden talar engelska.

UCPA har bra off pist-kurser, läs här: http://ucpa.se/Snowboard-off-pist och här: http://ucpa.se/Snowboard-off-pist-randonnee

Lite off pist-vana kanske är att rekommendera för en del av kurserna, men är man erfaren brädåkare så borde det inte vara något problem att hitta något som passar.

För min del blir det nog Saalbach en vecka i vinter + någon vända i Sverige med familjen.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2161774

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback