Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-13, 11:12
  #1
Medlem
Dan88s avatar
Fick brev från Fora,

ska fylla i och välja pensionsförvaltare.

Kan inte ett skit om sånt här.


Traditionell försäkring:

Alecta Optimal pension

AMF framtid

Folksam liv

Länsförsäkringar Liv

Nordea Liv

Swedbank försäkring

Fondförsäkring:

AMF

Avanza pension

Dancia Pension

Folksam-LO pension

SPP Liv



Jag vill ha så lite risk som möjligt, vad är bäst?
Citera
2013-06-13, 11:23
  #2
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Fick brev från Fora,

ska fylla i och välja pensionsförvaltare.

Kan inte ett skit om sånt här.


Traditionell försäkring:

Alecta Optimal pension

AMF framtid

Folksam liv

Länsförsäkringar Liv

Nordea Liv

Swedbank försäkring

Fondförsäkring:

AMF

Avanza pension

Dancia Pension

Folksam-LO pension

SPP Liv



Jag vill ha så lite risk som möjligt, vad är bäst?

Om du vill ha så liten risk som möjligt så är det traditionell försäkring du skall ha. Sikta på förvaltare med låga avgifter, folksam och amf ligger med 99% säkerhet bäst till där.
Citera
2013-06-13, 11:24
  #3
Avstängd
Jag skulle välja AMF.
Citera
2014-04-18, 18:01
  #4
Medlem
FiskarJoels avatar
Bumpar denna tråd. Är också grön på detta med pensionssparande. Vad händer om jag ej skickar in denna blankett? Hittade den hemma och såg att datumet för den gått ut.

Mvh.
__________________
Senast redigerad av FiskarJoel 2014-04-18 kl. 18:03.
Citera
2014-04-19, 11:45
  #5
Medlem
Fopolls avatar
Vill minnas att om du inte gör något aktivt val så kommer automatiskt premierna hamna i traditionell försäkring, Alecta tror jag.

Det är ju inte för sent att göra ett val för att styra om kommande inbetalningar ifall man önskar ha annan förvaltare eller en viss del i fondförsäkring.
Citera
2017-03-07, 09:52
  #6
Medlem
Swe1227s avatar
Kan man välja att pengarna går direkt till en själv?
Citera
2017-03-12, 16:41
  #7
Medlem
sundavarderingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Kan man välja att pengarna går direkt till en själv?

Nej, de sätts in i en pensionsförsäkring och låses därmed tills att du går i pension och börjar plocka ut dem (från tidigast 55 års ålder är det för tjänstemän i alla fall).
Citera
2017-03-12, 20:21
  #8
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundavarderingar
Nej, de sätts in i en pensionsförsäkring och låses därmed tills att du går i pension och börjar plocka ut dem (från tidigast 55 års ålder är det för tjänstemän i alla fall).
Jäkla skit, varför tvingas tilldet nu när jag bara är lite över 20 år. Nu behövs pengar till lägenhet mm, när jag är 65 kanske det inte finns några pensionspengar kvar ens.
Citera
2017-03-12, 21:47
  #9
Medlem
sundavarderingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jäkla skit, varför tvingas tilldet nu när jag bara är lite över 20 år. Nu behövs pengar till lägenhet mm, när jag är 65 kanske det inte finns några pensionspengar kvar ens.

Det sätts inte av någon pension alls förrän du fyllt 25 (det är den enda rabatt som kollektivavtalsanslutna arbetsgivare numera får för att anställa ungdomar).

Jag förstår ditt argument men tror att du kanske missförstått lite. Om du inte tror att det blir någon allmän pension (som betalas ut av staten) när du blir gammal så är det är jätteviktigt med eget sparande och tjänstepension. Det som sätts in till Fora är helt dedikerat till dig och du kan följa värdet på detta år för år och därmed veta hur mycket som beräknas betalas ut i pension.
Citera
2017-03-20, 19:06
  #10
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sundavarderingar
Det sätts inte av någon pension alls förrän du fyllt 25 (det är den enda rabatt som kollektivavtalsanslutna arbetsgivare numera får för att anställa ungdomar).

Jag förstår ditt argument men tror att du kanske missförstått lite. Om du inte tror att det blir någon allmän pension (som betalas ut av staten) när du blir gammal så är det är jätteviktigt med eget sparande och tjänstepension. Det som sätts in till Fora är helt dedikerat till dig och du kan följa värdet på detta år för år och därmed veta hur mycket som beräknas betalas ut i pension.
Tack för att du tar dig tid att svara. Jag ska läsa på mer om pendion, men saken är den att jag vill inte börja spara redań nu. Jag är bara strax över 20 år och vill skaffa bostad mm först. Men jag är altså tvingad till att börja spara redan nu?
Citera
2017-03-20, 19:16
  #11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Tack för att du tar dig tid att svara. Jag ska läsa på mer om pendion, men saken är den att jag vill inte börja spara redań nu. Jag är bara strax över 20 år och vill skaffa bostad mm först. Men jag är altså tvingad till att börja spara redan nu?

Varken avtalspensionen eller den statliga pensionen är något som du kan få ut i handen innan du passerat 55 hur du än gör. Statliga pensionen börjar sättas av från det att du börjar jobba medan avtalspensionen brukar börja betalas in året du fyller 25.

Du är således inte tvingad till att spara, snarare är din arbetsgivare tvingad till det genom avtal.
Citera
2017-03-20, 19:39
  #12
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Varken avtalspensionen eller den statliga pensionen är något som du kan få ut i handen innan du passerat 55 hur du än gör. Statliga pensionen börjar sättas av från det att du börjar jobba medan avtalspensionen brukar börja betalas in året du fyller 25.

Du är således inte tvingad till att spara, snarare är din arbetsgivare tvingad till det genom avtal.
Det enda jag inte förstår är att alla andra börjar spara/få sparat/insatt vid 25 års ålder utom jag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback