Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-13, 10:25
  #1
Medlem
VI är ett gäng som ska åka till Skopje i höst. Är det någon som varit där och har några tips på vad man kan och borde göra i staden? Hur är maten? Utelivet? Alla tips uppskattas!
Citera
2013-06-13, 10:33
  #2
Medlem
likets avatar
Har bara varit där ett dygn i samband med turne. Det jag hann uppleva var att folket var trevligt samt att allt kostade 1€. Givetvis vart vi lurade men det kunde bjudas på i och med summan.
Citera
2013-06-13, 15:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liket
Har bara varit där ett dygn i samband med turne. Det jag hann uppleva var att folket var trevligt samt att allt kostade 1€. Givetvis vart vi lurade men det kunde bjudas på i och med summan.

Euro? Har de inte denarer i Makedonien? Hur var maten förresten?
Citera
2013-06-14, 10:50
  #4
Medlem
De har dinarer i Skopje och inte euro. Hur mycket tid kan du spendera där? Du kan ta en dagstrip till Kosovo, tar 4 timmar att köra 8km och du kan spendera dina eur i Pristina.

Maten, god. Du kan få allt du vill, pizza, kebab, italienskt, osv, men försök hålla dig till makedonsk mat. Det är som balkanmat i stort med mycket turkiska influenser.

I gamla stan kan du festa, där finns det hur bra klubbar och pubar som helst, är billigt och vackert. Där finns det mycket ställen där du kan äta makedonsk mat på. Beställ in 20 kebapches, ajvar, lök och kålsallad, drick Skopska öl och rakiya, lyssna på livemusik, sen gå upp till en pub och börja hiva i dig spriten.

5 plus Skopje.
Citera
2013-06-14, 22:41
  #5
Medlem
Vi ska stanna i 3 dagar så en utflykt kanske man hinner med. Låter ju grymt det där! Pristina vore ju också jäkligt ballt att se!
Citera
2013-06-16, 21:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banolli
Euro? Har de inte denarer i Makedonien? Hur var maten förresten?

i FYROM
Citera
2013-06-17, 11:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EllasEllas
i FYROM

För att inte blanda ihop det med det grekiska området Makedonien eller?
Citera
2013-07-01, 02:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banolli
För att inte blanda ihop det med det grekiska området Makedonien eller?

Call them by their real name, say Vardarska
Så nu får de nöja sig med före detta jugoslaviska republiken makedonien
Citera
2013-09-16, 21:51
  #9
Medlem
SK82s avatar
Åk till Matka Canyon. Vackraste stället i europa. Där finns europas längsta undervattengrotta.
Se Balkans största shopping center som har kaféer, resturanger, pubar, klubbar, affärer och biografer. Det heter Karpos City Mal. En annan utflykt är åka upp på berget i Skopjes södra hörn, Vodno och kanske gå upp till Krstovar som är toppen där det finns ett enormt betongkors med belysning som lyser upp Skopje om kvällarna.

Det finns mycket att se. Håll dig makedonsk mat och vattnet är underbart och kan drickas direkt ur kranen. Utelivet är vildast på Balkan så du har kommit rätt. Sen på dagen kan du även se aqua park, största aqua parken på balkan, om man inte räknar med den i Grekland.

Ha de kul!
Citera
2014-09-24, 08:22
  #10
Medlem
Tjena tråden! Jag å frugan (mest jag faktiskt) gillar att resa till lite mer annorlunda platser. Jag är en sån som bara hatar när man är utomlands och får menyn på svenska utan att ens frågat om det...

Så av någon anledning när jag tog mig en titt på en karta fastnade för Makedonien. Jag har förstått att det är ett mycket underskattat land.
Vi vill vara borta i ungefär två veckor och åka i slutet på maj. Att flyga till Skopje och spendera en vecka där och sedan ta den andra veckan i Orhid, kan det vara en bra idé?
Så till några frågor (hoppas att det finns några Makedonier som läser denna tråd)

Transport mellan Skopje och Ohrid? Buss, tåg eller kanske hyrbil?

Temperatur i slutet på Maj i Ohrid sjön?

Hur är prisläget i Skopje Ohrid? Likaså på landsbygden. Vad kostar en middag i snitt? (lokal mat).

Vad får vi inte missa?

Har säkerligen en massa frågor till som jag inte kommer på för tillfället...

Hoppas på en massa givande svar och förslag!

Tack å bock!
Citera
2014-09-24, 09:45
  #11
Medlem
luckylucazs avatar
Har inte besökt Ohrid, men Skopje som jag tyckte väldigt bra om! Väldigt trevlig stad, och jag reste just i maj månad vilket var en behaglig tid på året att besöka. Att stanna i Skopje som stad i en vecka känns kanske lite drygt för mig, men gör man dagsutflykter och sånt så tycker jag det låter det som en bra plan.

Buss är det allra enklaste sättet att resa. Jag tycker om att hyra bil när jag reser, och har tidigare hyrt bil i bl.a. Moldavien och Rumänien, man kan få sett mycket mer då och får mycket mer frihet, MEN det kan också vara ganska stressande att oroa sig över trafik, parkering, böter, m.m. I Moldavien var det också ett jävla jobb att hyra bilen, otroligt byråkratiskt, ingen aning hur det kan vara i Makedonien.

Har du kikat något på Montenegro för övrigt? Fantastiskt land och fortfarande ganska "alternativt"!
Citera
2014-09-24, 10:21
  #12
Medlem
Tackf för svar och tips! Montenegro besökte jag 2003 och tyckte det va mycket bra. Trevligt folk, fin natur och mycket billigt! Jag minns att jag betalade 1 euro för en stor stark på stranden =)

Jag har också sneglat på albanien, mest pga att de har kust mot medelhavet.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2161521

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback