Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-05-15, 15:19
  #1
Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...164745,00.html
Citera
2006-02-12, 06:51
  #2
Medlem
M2ks avatar
Harry Schein gör bort sig...

... men inte mera. Ty han dog igår den 11 februari, den gamle ex-österrikiske invällar'n, i den aktningvärda åldern 81 år.

Palme har fått sällskap av sin gamle tenni(s)partner. Som onekligen var framgångsrik under sin levnad.
Citera
2006-02-12, 06:57
  #3
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Palme har fått sällskap av sin gamle tenni(s)partner.
Tror Du att Harry ramlade ner dit?

// Roger P.
Citera
2006-02-12, 07:12
  #4
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Tror Du att Harry ramlade ner dit?

// Roger P.
Det måste vara ett h-e att spela utan bollar. Lucifer - - vet hur man arrangerar...

edit: Expressens bildspel (med bl a tennisfoton).
Citera
2006-02-12, 07:16
  #5
Medlem
pastorns avatar
Å herregud, svullo får flera hyllningstrådar Harry Schein däremot...

Nåja, jag är inte så insatt i hans liv och verk så jag måste därför säga något positivt om gubben. Han verkade vara "mysig" i vart fall.
Citera
2006-02-12, 12:16
  #6
Medlem
ImTheMans avatar
mysig? han var väl mer en skräck-jude.
Citera
2006-02-12, 12:24
  #7
Medlem
Ärligt talat. Det som var mest imponerande med honom var att han kedjerökte och drack whisky varje dag, precis som Churchill, och ändå blev han 81 år, inte illa pinkat.
Citera
2006-02-12, 15:12
  #8
Medlem
M2ks avatar
Bortsett från att han var sosse (en makttaktisk positionering, ingen politisk övertygelse), så var Schein en imponerande gestalt, faktiskt. Gillade hans tuffa stil, han vek inte undan. Smart och påläst, spetsig humor, gott självförtroende och han vågade utmana.

Citat:
Hon var den vackra, firade skådespelerskan.
Han var invandrargrabben som blev mångmiljonär.
Ingrid Thulin och Harry Schein gifte sig, men levde mesta tiden i var sitt land - hon i Italien, han i Sverige.
- Jag förmodar att hon inte lever som nunna, sa Harry Schein.

Men å andra sidan sa Harry Schein också:
- Sannolikt antar hon att jag inte lever som en munk.
Det gjorde heller inte Harry Schein, som hade en stor dragningskraft hos många kvinnor.
Att det blev han och Ingrid Thulin var smått sensationellt när de gifte sig 1956. Hon som hade haft en romans med Cary Grant. Och Schein som kom från ingenting.

Förstod inte
Men det var hans djupsinne och humor som väckte Ingrid Thulins intresse.
Schein var filmskribent i Bonniers litterära magasin och
Ingrid Thulin, fiskardotter från Sollefteå, förstod inte alltid vad han skrev.
- Han skrev så krångligt så jag var tvungen att gifta mig med karln för att komma underfund med vad han menade, berättade hon lite skämtsamt.

Karriären tog fart
Men strax efter giftermålet blev det full fart på Ingrid Thulins karriär, ty hon var en av Ingmar Bergmans favoriter och fick göra "Smultronstället" 1957, "Nattvardsgästerna" 1963, "Tystnaden" 1963 och "Viskningar och rop" 1973.
Hennes karriär förde henne till Italien - långt bort ifrån Harry Schein. Hon bosatte sig i Sacrofano i Italien medan Schein stannade i Stockholm och gjorde egen karriär.

Sörjde barnlöshet
Att de inte fick några barn var en stor sorg för honom.
Och att äktenskapet fortfarande existerade på papperet upplevde han som en hämmande effekt på kvinnor som föll för honom.
Men 1987 lämnade han in skilsmässoansökan och två år senare upplöstes äktenskapet formellt.

Förblev vänner
Men de förblev goda vänner in i det sista.
Ingrid Thulin fick cancer, återvände till Sverige och bodde hos väninnan Annica Andersson och avled i hennes hem 2004.
- Jag lovade att hon inte skulle behöva dö på sjukhus.
Nu är också Harry Schein död. Han efterlämnar en förmögenhet på minst tio miljoner kronor och skrev redan för 17 år sedan ett detaljerat testamente på tolv sidor.

http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=524419
Citera
2006-02-12, 15:19
  #9
Medlem
Byfånens avatar
Inte faan sörjer jag att Khazaren och ärkekräket Harry Schein avlidit, denne man har åsamkat Sverige mycket skada tillsammans med rikskräket Palme !
Citera
2006-02-12, 17:42
  #10
Medlem
Putte57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Inte faan sörjer jag att Khazaren och ärkekräket Harry Schein avlidit, denne man har åsamkat Sverige mycket skada tillsammans med rikskräket Palme !
Byfånen vad exakt har Harry Schein åsamkat Sverige för skada?
Citera
2006-02-18, 19:11
  #11
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfånen
Inte faan sörjer jag att Khazaren och ärkekräket Harry Schein avlidit, denne man har åsamkat Sverige mycket skada tillsammans med rikskräket Palme !
Instämmer ifrågan, vad har Harry Schein gjort för skador på Sverige?

Jag vet inte mycket om denna kedjerökargubbe, men det vore intressant att få veta mer om vad det är för skador han har gjort?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback