Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-12, 01:26
  #1
Medlem
Tja, fick hem en extern hdd nyss, krypterade den på en dator med Windows (7) på, men ska ju ha den i en linux dator, hur fungerar det, är det bara köra in i datorn med Linux och göra som vanligt eller hur funkar det? (Funkar det ens?)

Kör för övrigt Linux Arch/Mint (De två som ska använda den externa hdd'n)

Tack!
Citera
2013-06-12, 02:11
  #2
Avstängd
hik4ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saiik0
Tja, fick hem en extern hdd nyss, krypterade den på en dator med Windows (7) på, men ska ju ha den i en linux dator, hur fungerar det, är det bara köra in i datorn med Linux och göra som vanligt eller hur funkar det? (Funkar det ens?)

Kör för övrigt Linux Arch/Mint (De två som ska använda den externa hdd'n)

Tack!
Det fungerar prima. Om det är tvärsom, att du krypterat enheten på en Linux-miljö, så blir du förfrågad om du vill använda den krypterade enheten på ett Linuxsystem, Windowssystem eller båda. Krypterade du direkt på Windows så kommer det fungera universiellt.
Citera
2013-06-12, 08:15
  #3
Medlem
Beror på vilken kryptering (vilket program) du använt.
Citera
2013-06-12, 16:27
  #4
Medlem
Herregud, glömde ju att jag använde Truecrypt
Citera
2013-06-12, 17:02
  #5
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saiik0
Herregud, glömde ju att jag använde Truecrypt
TrueCrypt är ett program.
Citera
2013-06-12, 17:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
TrueCrypt är ett program.
Det var ju det frågan gällde.

Men som andra har sagt så fungerar det klockrent, linux läser i många fall NTFS utan problem.
Bara att installera TrueCrypt och använda
Citera
2013-06-12, 18:08
  #7
Medlem
Du kommer inte förbi lösenspärren för att du använder Linux om det nu är det du menar. Men det kanske är ngt jag inte fattar. (?) i frågeställningen.

De tidigare versionerna av Truecrypt hade en del intressanta hål som vi kanske inte ska prata om här.

Just snygg kryptering om man bara skulle kunna byta OS och så skulle "The container" öppnas och filerna blottas. Det skulle vara det största säkerhetshålet i världshistorien.

Den som påstår att det går kan ju vara vänlig att posta en länk.
Citera
2013-06-12, 18:43
  #8
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Det var ju det frågan gällde.

Men som andra har sagt så fungerar det klockrent, linux läser i många fall NTFS utan problem.
Bara att installera TrueCrypt och använda
Om frågan gällde ntfs-3g fungerar det utmärkt. För något år sedan kunde det bli problem vid skrivning till en NTFS-partition, men idag fungerar både läsning och skrivning utmärkt. Det är till och med snabbare än Windows själv. Det man ska se upp för är att man måste avmontera NTFS-partitioner innan man tar ut enheten rent fysiksikt. Hänt mig många gånger (senast igår) att man bara ryckt ut USB-minnet, vilket har gjort att det hela blir korrupt. Windows kommer att klaga på att det är fel på partitionen och kommer be dig att formatera den. Det är dock inte problem med att läsa datan, så ingen går förlorad.

Givetvis har TrueCrypt hål; det har all programvara som inte kodats av en perfekt varelse. Så länge som programvaror skrivs av operfekta varelser, kommer det alltid finnas något hål.
Citera
2013-06-14, 03:45
  #9
Medlem
Nu är det så att jag har krypterat hela hdd'n (en extern) och nu när jag skulle mounta den i Linux (arch) så går det inte, på windows var det ju enbart att trycka i "auto-mount devices" och sen skriva in lösenordet men det funkar ju verkligen inte nu?!
Citera
2013-06-14, 08:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saiik0
Nu är det så att jag har krypterat hela hdd'n (en extern) och nu när jag skulle mounta den i Linux (arch) så går det inte, på windows var det ju enbart att trycka i "auto-mount devices" och sen skriva in lösenordet men det funkar ju verkligen inte nu?!
Fungerar det inte om du trycker på Select device istället då? Det fungerar för mig i Linux på samma sätt som i Windows iallafall.
Citera
2013-06-14, 09:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ath0
Fungerar det inte om du trycker på Select device istället då? Det fungerar för mig i Linux på samma sätt som i Windows iallafall.

När jag krypterade hela hdd'n, så stod det en text om att jag var tvungen att välja autoselect, för hdd'n syns inte ens utan att göra på det sättet...
Citera
2013-06-14, 18:39
  #12
Medlem
Varför kan du inte bara läsa på Truecrypts hemsida som alla andra normala människor?

http://www.truecrypt.org/docs/


Här är ett slags förklaring http://movingtofreedom.org/2007/02/1...ora-gnu-linux/

Edit: det finns korta enkla förklaringar hur man krypterar små USB minnen - extern HD är samma sak stort sett
__________________
Senast redigerad av HDCase 2013-06-14 kl. 18:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback