Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-11, 21:39
  #1
Medlem
Hej

Jag har kommit in på en fotoskola.
Jag ska bli fotograf och ska köpa en bärbar dator.
Behöver såklart inte vara Mac men som fotograf så känns det som ett bra alternativ.
Är dock bara van vid pc.

Vilken ska jag köpa ?
Min budget är helst runt 15 tusen...

Med Retnia skärm eller inte, skärmen är bra men när man kollar på bilder med den så kanske den ljuger i sin återgivning för att den är för bra ?
Det finns kalibrerings bara skärmar på skolan så min dator ska mest vara flexibel och kunna jobba med
8 ram är ett måste...
Samt så har ju retina skärmen en annan hårdisk...
Är det värt det...den är ju lite dyrare men man kan ju köpa en portal hårdiskl oxså..
Eller ska jag köpa en mac pro utan retina skärm och lägga pengarna på processor och ram och hårdisk istället för retina skärmen.

Känns som när jag är klar med utbildningen så bör jag köpa en annan dator som jag har hemma och jobbar med och eller hur ska jag göra ?

mvh

alfredssonjohan@hotmail.com
Citera
2013-06-11, 21:53
  #2
Medlem
tzjs avatar
Hårdvara - Mac --> Köpråd - Mac: Bärbart
/Moderator
Citera
2013-06-11, 22:20
  #3
Medlem
SYSTEMexes avatar
skulle igentligen inte rekommendera mac över huvudtaget men om jag skulle ta någon så skulle det förmodligen bli http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...ed-gma_hd_4000
Citera
2013-06-11, 22:42
  #4
Medlem
mac e ju bra för store grejor och mycket arbete, finns ett test på youtube där dom öppnar en 3gb bild med pc och mac av samma spec, pc hänger sig och lägger av, mac knagglar på och får upp skiten, och han vrider runt och zoomar utan hack eller så..

mac funkar allt bra, inga problem och lättanvänt..

pc kan ju krångla en del ibland och kräver div drivrutiner till olika saker men samtidigt kan köra en hel del fler grejer då marknaden för program e större på pc..

är väl mycket en smaksak vad man trivs med även.. dra in och tetsa olika program en timme i butik, apple tillåter det, kolla med nån butik om du kan göra desamma med pc och se vilken du trivs bäst med
Citera
2013-06-12, 10:59
  #5
Medlem
Vmwares avatar
För fotografer fungerar Mac som PC säger jag.

Det handlar snarare om du har lust att lägga den extra slanten för att få en Mac.

Har du tight budget så hade jag gjort följande:
Köpt billig stationär PC som klarar en skärm med samma upplösning som retinan.
Köpt billig laptop med 1920x1080 upplösning för redigering, 8gb ram är typ standard nu.

Har du mer budget:
Köp retina 13" eller 15"
Köp extern portabel HDD.

Har du pengarna utan att det sätter dig i sjön så hade jag köpt en retina. Det är fantastiskt att kunna ha den upplösningen med sig och kunna arbeta överallt. Googla lite på vad fotografer tycker om retinaskärmen, den har fått otroligt positiv feedback.
http://thephotosociety.org/blog/reti...s-perspective/
Citera
2013-06-12, 15:21
  #6
Medlem
Retina e ju fet, har en upplösnig på 2880 x 1800

tror aldrig du hittar en pc med den, max brukar ju vara full hd på pc, dvs 1920 x 1080
windows 7 har ju inte stöd för mer även =/

så e du ute efter de är de ju inge svårt val



här kan du gämföra:
http://images.apple.com/se/macbook-p...one_screen.jpg




edit: add pic
Citera
2013-06-13, 09:00
  #7
Medlem
Rarrehs avatar
Håller också på med foto och går i samma tankar. DOCK hade jag velat se en MacBook Pro med Intels nya Haswell-proc. Det fick vi ju inte nu. Tror ni det kommer komma snart?
Citera
2013-06-13, 10:57
  #8
Medlem
Tänk på att det tar ännu mer kraft av CPUn om du ska ha en retina skärm som är 2880 x 1800. Speciellt när de billigare versionerna av MB Pro inte har något grafikkort.

När det står Intel HD graphics så är det integrerad grafik dvs utan grafikkort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback