2013-06-11, 21:07
Medlem
Fick hem en underrättelse att min anmälan kommer gå till domstol och har aldrig varit i detta sammanhanget innan, ska man klä upp sig, vad gäller? jag har ingen aning.

Skulle vara bra ifall någon kunde förklara vad som kommer hända när jag väl är där.

Kan dra bakgrunds historien.

Var på krogen och hade en diskussion som avslutades att jag skrattade åt person hur dum h*n var, i alla fall slutade det med att personen inte uppskattade det och gick runt bordet och gav mig den hårdaste knytnävsslag rakt på snoken som jag någonsin fått. Ett jävla under att jag fortfarande stod upp efter den stjärnsmällen och det svartnade för mina ögon och jag gav igen (enligt vittnesuppgifter för jag kommer inte ihåg) tills folk drog av mig från den nu åtalad.

Jag blev utslängd av vakter för dom antog det var jag som startade allt och gick direkt till närmsta polis och gjorde anmälan, blev motanmäld och varit på förhör om detta.

Har läst allas vittnesförhör och det var bara en som var 100% korrekt resten var väldigt vaga och nästan lutade åt den åtalade, den åtalades vittnesmål var lögn efter lögn och helt ärligt var jag väldigt orolig hur detta skulle sluta ifall de dom trodde på allt vad sades.

Nu hade jag en väl synlig skador som dokumenterades på plats av polis så jag antar det hjälpte mig mycket.

Jag är fortfarande väldigt orolig om motanmälan för det är uppenbart inte nerlagd så kan det i praktiken bli så att jag åker dit för allt ifall min rättegångs slutar med att åtalad blir friad och dennes anmälan går upp i rätten och jag bli straffad?
Citera
2013-06-11, 21:34
Medlem
Ostkroks avatar
När du kommer dit så får du anmäla dig i "receptionen" och sedan vänta till salen öppnar och ni får stiga in.

Om du är målsägande och tycker att det är obehagligt att ev. få vänta utanför salen med den andra snubben så kan du be att få sätta dig i ett rum i receptionen tills rättegången börjar.

Du behöver inte klä upp dig överdrivet, men se proper ut. En skjorta skadar inte.

Kom ihåg att stå fast vid din berättelse som du uppgivit vid tidigare förhör. Minsta lilla ändring och hans advokat kommer att hugga på direkten och du kommer framstå som osäker.

Eftersom han slog först så ska du nog inte behöva oroa dig. Yrka hela tiden på att det var självförsvar.

Lycka till
Citera
2013-06-12, 07:05
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Fick hem en underrättelse att min anmälan kommer gå till domstol och har aldrig varit i detta sammanhanget innan, ska man klä upp sig, vad gäller? jag har ingen aning.

Skulle vara bra ifall någon kunde förklara vad som kommer hända när jag väl är där.

[...]

Du kommer i så fall att få sitta med på huvudförhandlingen bredvid åklagaren.
Du kommer att frågas av domaren, åklagaren, den tilltalades ombud vad som hände.
Du ska säga som det var och som du minns det. Minns du inte detaljerna kring någonting så säger du att du inte riktigt minns.

Angående klädsel.
Klä dig inte i kostym om du inte är bekväm i kostym. Då ser du utklädd och inte uppklädd ut. Var hel och ren. Bär du skärmmössa tar du av dig den.

En tumregel som fungerar lika bra under hela livet är att aldrig ha på dig huvtröja, om du inte aktivt strävar efter att se kriminell ut.
Citera
2013-06-12, 09:07
Medlem
Fruktlimpas avatar
Vad sa dessa vittnen som "ljög"? Om man får gå OT.
Du sa ju att det svartnade för dig och att de var tvungen att "dra av dig" från killen. Kan ju mycket väl ha hänt att du utövade övervåld.
Citera
2013-06-12, 10:30
Medlem
RevolverRoffes avatar
Länktips: Rättegångsskolan

I övrigt är det bara att gratulera, som målsägare har du chans att vinna skattefria pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in