Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-11, 16:10
  #1
Medlem
Viracochas avatar
Citat:
T-BANESTATIONEN - ETT FÖRTEMPEL
Vid ett diskret besök i organisationens högkvarter på Blasieholmen förklarade guiden i förbigående att Kungsträdgårdens T-banestation i själva verket är frimurarnas eget förtempel!? Ett frimurartempel? Kan detta verkligen vara möjligt?

-Det finns så mycket som är mystiskt nu för tiden, svarade guiden undvikande på en direkt fråga.
Vana resenärer har säkert lagt märke till att denna station är exklusivare än andra. Den ligger också rakt under SE-Bankens (det vill säga Wallenbergarna, se sid 725) huvudkontor på Kungsträdgårdsgatan.

Denna underjordiska utställning handlar enligt SLs presentation om Historia, Dåtid och Nutid och konstnären Ulrik Samuelsson utförde den dekorativa gestaltningen tillsammans med arkitekter och tekniker från SL och Trafikens Konstnämnd. Takmålningarna utfördes i samarbete med Arne Fredrikson och skulpturerna i stationens västra del mot Gallerian är avgjutningar eller original från byggnader som finns, eller har funnits, i närheten af Kungsträdgården, till exempel palatset Makalös uppfört av släkten de la Gardie på 1600-talet.

Men om vi studerar stationens utsmyckning med guidens påstående i bakhuvudet är det lätt att se en annan bild. Överallt dyker det upp skulpturer och föremål som direkt anspelar på frimurarritualer, alltifrån det svartvita mönstret som pryder rulltrappnedgången till alla målningarna i tunnelbanestationens tak. Svarta korpar, dödskallar och porträtt av djävulen återfinns dolda bland många andra motiv vars mening är okända för författaren. En mansfigur identisk med en målning inne i frimurarpalatset återkommer till exempel i olika variationer.

OLE DAMMEGÅRD STAT$KUPP I SLOWMOTION s.563
http://www.coupdetatinslowmotion.com...Slowmotion.pdf

Hur upplever ni denna tunnelbanestation, är det ett förtempel åt frimurarna?
__________________
Senast redigerad av Viracocha 2013-06-11 kl. 16:24. Anledning: Uppdaterad länk
Citera
2013-06-11, 16:21
  #2
Medlem
ihelps avatar
Länken funkar inte.
Citera
2013-06-11, 20:13
  #3
Medlem
Viracochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihelp
Länken funkar inte.
Den är fixad.

Det finns en hel del frimurarsymboler, så det låter inte som otroligt.

https://www.google.se/search?um=1&ne...mg.4nSMnp7BbCE
Citera
2013-06-12, 13:42
  #4
Medlem
RevolverRoffes avatar
T-banestation Kungsträdgården kallas väl även i folkmun för appendixet eller eller tunnelbanans blindtarm. Den är onödig och går ingenstans.
Citera
2013-06-13, 08:39
  #5
Medlem
i.b.ms avatar
Som frimurare har jag naturligtvis lagt märke till många av utsmyckningarna på stationen och klassificerat dessa som frimureriska. Författaren till boken har dock missat en hel del av symboliken, men även lagt till symboler vi inte använder.
Citera
2013-06-13, 09:02
  #6
Medlem
Då blir ju frågan - som jag inte har något svar på - om de olika symbolerna och utsmyckningarna är medvetet "frimureriska" eller bara helt enkelt är tagna ur det gemensamma (västerländska) kulturarvet.
Citera
2013-06-13, 09:34
  #7
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Då blir ju frågan - som jag inte har något svar på - om de olika symbolerna och utsmyckningarna är medvetet "frimureriska" eller bara helt enkelt är tagna ur det gemensamma (västerländska) kulturarvet.

Det finns så pass många olika symboler så jag har svårt att tro att det helt kan röra sig om en slump. Jämfört med de vanliga hitta-illuminati-symbolen-i-artistvideo trådarna så är de här symbolerna mer direkt kopplade till oss
Citera
2013-06-15, 11:48
  #8
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Då blir ju frågan - som jag inte har något svar på - om de olika symbolerna och utsmyckningarna är medvetet "frimureriska" eller bara helt enkelt är tagna ur det gemensamma (västerländska) kulturarvet.

Från Wikipedia:
Citat:
Konstnären Ulrik Samuelson har utformat stationen med inspiration från de palats, nuvarande och tidigare, som har funnits vid Kungsträdgården. Golvet är gjort av terrazzo (konststen), mellan plattformarna står en krigsgud som tidigare funnits på Riddarhusets tak, längs väggarna finns femtio maskaroner samt en manlig och kvinnlig torso som tidigare stått på palatset Makalös,
Verkar vara lite gott och blandat som konstnären lyckats få tag i från omgivningarna helt enkelt. Särskilt De la Gardieska palatset (makalös) hade väl en hel del att bjuda på inom frimurarsymbolik. De la gardie var väl en ganska framstående frimurare om jag inte misstar mig?
Citera
2013-06-16, 08:47
  #9
Medlem
Viracochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Det finns så pass många olika symboler så jag har svårt att tro att det helt kan röra sig om en slump. Jämfört med de vanliga hitta-illuminati-symbolen-i-artistvideo trådarna så är de här symbolerna mer direkt kopplade till oss

Då återstår frågan - varför?

Är det ett auktoriserat handlande från er att arkitekter och konstnärer får smycka ut offentliga platser med frimurarsymbolik?
Eller är det ett spännande tema a la Dan Brown, som fast du förnekar det återfinns i musikvideos samt filmer.

Denver airport är väl den mest frimurardekorerade moderna byggnad, även Israel Supreme Court.
Citera
2013-06-16, 09:54
  #10
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Då återstår frågan - varför?

Är det ett auktoriserat handlande från er att arkitekter och konstnärer får smycka ut offentliga platser med frimurarsymbolik?
Eller är det ett spännande tema a la Dan Brown, som fast du förnekar det återfinns i musikvideos samt filmer.

Denver airport är väl den mest frimurardekorerade moderna byggnad, även Israel Supreme Court.

Det är knappast auktoriserat av orden, det är liksom inte så att man behöver tillstånd för att använda samma symbolspråk som vi använder. Jag vet inte om konstnären hade någon anknytning till frimurare, antingen själv eller i släkten men helt otroligt är det inte.

Vad gäller musikvideos och artisters användning av diverse symboler så vänder jag mig främst emot den automatiska kopplingen till "illuminati" som enligt alla bevis varit stoppade och förbjudna redan för över 200 år sedan. Att en så inflytelserik sammanslutning av eliten om den existerade skulle inkludera cracknegrer gör det hela ännu mer otroligt. Mer troligt är att det handlar om artister som vill vara hippa och häftiga och därför använder tecken som man läser om eller ser andra använda. Ett sätt att få publicitet på nätet helt enkelt.
Citera
2013-06-16, 10:44
  #11
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha

Denver airport är väl den mest frimurardekorerade moderna byggnad, även Israel Supreme Court.

Tänkte jag också borde kommentera de två länkarna som var intressanta även om de nästan helt saknade koppling till frimureriska symboler och dekorationer. Denvers flygplats har naturligtvis en frimurerisk grundsten på samma sätt som man hittar i många amerikanska officiella byggnader. Detta är en tradition som åtminstone går tillbaks till George Washington men kanske ännu tidigare. Resten av symboliken som tas upp på webbsidan är i och för sig mystisk men inte frimurerisk.

Israels högsta domstol var också intressant även om den är fri från frimureriska symboler trots ett tappert försök av författaren att hitta dem. Obelisken är väl det närmaste han kommer även om obelisken i sig inte är en symbol som används i ritualer och ceremonier inom frimureriet utan enbart används som en dekoration i vissa logesalar som dekorerats i Egyptisk stil (i stället för Grekisk eller Romersk stil för att nämna några andra alternativ)
Citera
2013-06-16, 10:48
  #12
Medlem
Viracochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Tänkte jag också borde kommentera de två länkarna som var intressanta även om de nästan helt saknade koppling till frimureriska symboler och dekorationer. Denvers flygplats har naturligtvis en frimurerisk grundsten på samma sätt som man hittar i många amerikanska officiella byggnader. Detta är en tradition som åtminstone går tillbaks till George Washington men kanske ännu tidigare. Resten av symboliken som tas upp på webbsidan är i och för sig mystisk men inte frimurerisk.

Israels högsta domstol var också intressant även om den är fri från frimureriska symboler trots ett tappert försök av författaren att hitta dem. Obelisken är väl det närmaste han kommer även om obelisken i sig inte är en symbol som används i ritualer och ceremonier inom frimureriet utan enbart används som en dekoration i vissa logesalar som dekorerats i Egyptisk stil (i stället för Grekisk eller Romersk stil för att nämna några andra alternativ)
Finns det "frimurarstil" som är lokalt förankrad, kanske i Israel som avviker från de normer och symbolik som du är van vid?
__________________
Senast redigerad av Viracocha 2013-06-16 kl. 11:19.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback