Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-12, 16:20
  #25
Medlem
Drugsareaddictives avatar
hahahahahah SKRATTAR åt alla som sæger att man skall vara still nær en geting ær i nærheten ør att inte bli stucken...

2 dagar i rad har jag blivit stucken nær jag stått å fiskat (springer som en liten bitch varje gång dem kommer)

har inte sett dessa 2 som stuckit mig dock.

dag 1:
En geting har flugit runt mig hela tiden och springer ju sjælvklart varje gång jag ser den så att draget sætter sig och att spøet flyger i havet.

Getingen jag har sett innan har lyckats komma in i min tomma ølflaska och jag stænger inne den och skakar lite (har ett otroligt hat mot getingar) så att den kolar.

senare: hade precis kastat bort mitt sista drag och lægger spøet och sætter mig ner før att dricka lite bærs. bærsen står ca1 meter ifrån mig och jag sitter och kollar ut øver havet. helt pløtsligt sticker det till i vænster hand mellan tumme och pekfinger. HELT oprovocerat. rørde mig inte ur flæcken innan den stack.

dag nr 2: (idag) står och kastar utøver havet. håller på att veva in linan och jag ær vældigt lugn så rør mig ingenting då jag høll spøet helt still och bara vevade. HELT pløtsligt så sticker det till i vænster benvæck.. och jag kastar spøet å springer dærifrån. ser sedan getingen och trampar ihjæl den, før med mig fuckar man inte med. direkt efter kommer 1 till geting och jag går från platsen efter ca 1h bara.. så inget mer fiske før mig idag.

MEN med allt detta sagt ville jag bara sæga att det ær FULLKOMLIG BULLSHIT ATT MAN INTE SKALL RØRA SIG FØR GETINGAR STICKER ÆNDÅ!!!!!!!

eller så kanske dem bara dras till mig før dem vet att jag har getingfobi. TVIIII æckliga jævla horfittsaker..

ha de bæst.
Citera
2017-08-12, 23:46
  #26
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsareaddictive
hahahahahah SKRATTAR åt alla som sæger att man skall vara still nær en geting ær i nærheten ør att inte bli stucken...

2 dagar i rad har jag blivit stucken nær jag stått å fiskat (springer som en liten bitch varje gång dem kommer)

har inte sett dessa 2 som stuckit mig dock.

dag 1:
En geting har flugit runt mig hela tiden och springer ju sjælvklart varje gång jag ser den så att draget sætter sig och att spøet flyger i havet.

Getingen jag har sett innan har lyckats komma in i min tomma ølflaska och jag stænger inne den och skakar lite (har ett otroligt hat mot getingar) så att den kolar.

senare: hade precis kastat bort mitt sista drag och lægger spøet och sætter mig ner før att dricka lite bærs. bærsen står ca1 meter ifrån mig och jag sitter och kollar ut øver havet. helt pløtsligt sticker det till i vænster hand mellan tumme och pekfinger. HELT oprovocerat. rørde mig inte ur flæcken innan den stack.

dag nr 2: (idag) står och kastar utøver havet. håller på att veva in linan och jag ær vældigt lugn så rør mig ingenting då jag høll spøet helt still och bara vevade. HELT pløtsligt så sticker det till i vænster benvæck.. och jag kastar spøet å springer dærifrån. ser sedan getingen och trampar ihjæl den, før med mig fuckar man inte med. direkt efter kommer 1 till geting och jag går från platsen efter ca 1h bara.. så inget mer fiske før mig idag.

MEN med allt detta sagt ville jag bara sæga att det ær FULLKOMLIG BULLSHIT ATT MAN INTE SKALL RØRA SIG FØR GETINGAR STICKER ÆNDÅ!!!!!!!

eller så kanske dem bara dras till mig før dem vet att jag har getingfobi. TVIIII æckliga jævla horfittsaker..

ha de bæst.

Trist, men nu är det ju så att dödar man en geting så frigörs feromoner från den som attraherar andra getingar och aktiverar "terminator mode" hos dem. Så du har bara dig själv att skylla om du provocerar eller angriper en geting och sedan faller offer för deras syskon.
Citera
2017-08-17, 14:31
  #27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsareaddictive
MEN med allt detta sagt ville jag bara sæga att det ær FULLKOMLIG BULLSHIT ATT MAN INTE SKALL RØRA SIG FØR GETINGAR STICKER ÆNDÅ!!!!!!!

Fel! Du är bara förblindad av din fobi och ditt hat mot getingar. En geting sticker inte i onödan. Det kostar energi för dem att producera giftet och därför har evolutionen sett till att de inte slösar med det för skoj skull, för att jävlas med en getingfobiker.

Att du blev stungen berodde antagligen på att du råkade sätta handen på getingen och klämde den. Jag rekommenderar dig att vara lite mer uppmärksam hädanefter.
Citera
2017-08-25, 08:03
  #28
Avstängd
Jag har tidigare haft fobi för de flesta insekter, både spindlar och getingar.

Men på ålderns höst så har jag slutat bry mig. När det gäller getingar så gäller det att röra sig med flödet.

Om det inte är en myt, så har jag hört att getingar dör om dom sticker någon? ... Så i den bemärkelsen torde det sticket vara en sista utväg.

Dessutom är dom europeiska getingarna ganska beskedliga. Det är väldigt sällan man blir stungen.

Men visst är det irriterande när dom kommer nära inpå. Det håller jag med om!
Citera
2017-08-25, 15:05
  #29
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang
Jag har tidigare haft fobi för de flesta insekter, både spindlar och getingar.

Men på ålderns höst så har jag slutat bry mig. När det gäller getingar så gäller det att röra sig med flödet.

Om det inte är en myt, så har jag hört att getingar dör om dom sticker någon? ... Så i den bemärkelsen torde det sticket vara en sista utväg.

Dessutom är dom europeiska getingarna ganska beskedliga. Det är väldigt sällan man blir stungen.

Men visst är det irriterande när dom kommer nära inpå. Det håller jag med om!
Nej, det är Bina som dör om de sticker.

Men Getingar däremot ... de kan sticka dig hur många gånger de vill.
Citera
2017-08-26, 04:51
  #30
Avstängd
Tack för informationen!

Alltid roligt att veta att getingar citat: "de kan sticka dig hur många gånger de vill"

Jag är ingen direkt fegis, men blivit stungen två gånger den här veckan. Vi har ett getingbo vid ingången till huset som jag måste ta hand om.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej, det är Bina som dör om de sticker.

Men Getingar däremot ... de kan sticka dig hur många gånger de vill.
Citera
2017-08-28, 05:55
  #31
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Rök och döda drottningen.
Citera
2017-08-28, 06:25
  #32
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommrig
Jag vet ju att det är så man gör. Men jag misstänker att det är jordgetingar.

Tack för ditt svar dock!


Ring Anticimex så kommer dom dit och tar bort dom.
Citera
2017-08-29, 15:28
  #33
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommrig
Jag har försökt att ha sand för att täppa till där dom flyger in, men behöver nog ha nåt kemiskt.

Jag skojar inte, men vi har fått ett seriöst stort getingproblem. Dom bor nere i marken.

Har ni något förslag?

Jag blir glad för allt som kan kan få bort dom.

Jag är djurvän, men jag har blivit stungen två gånger nu inom loppet av några få dagar.

Även jag kan sätta vissa gränser. Ock gränsen går vid 2 getingstick. :-)

Köp getingspray. Spraya boet. Klart.
Citera
2017-08-29, 15:36
  #34
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angryencoder
Kan man skrämma getingen på något sätt ? Göra så att de blir lite rädda.

Vi brukar ha en blomspruta med vatten på bordet i trädgården, ett par spraydushar mot närgångna getingar så sticker de, då de tror att det börjar regna, och som alla insekter ogillar de regn.

Citat:
Ursprungligen postat av Angryencoder
En till fråga om getingar. Vad är dom bra för? Det enda dom gör på dagarna är att leta grejer till sina bon och sen efter det ska dom flyga runt bland människor stickas lite, skratta och fucka upp allting för alla. Är dom någon nytta för naturen liksom?

Getingar äter allt möjligt från rutten frukt till andra insekter, så viss nytta gör de, men jag slår ihjäl dem så ofta jag kan. Farsan tar dem med dammsugare från fruktträden... :-P
Citera
2017-08-29, 16:36
  #35
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Vi brukar ha en blomspruta med vatten på bordet i trädgården, ett par spraydushar mot närgångna getingar så sticker de, då de tror att det börjar regna, och som alla insekter ogillar de regn.



Getingar äter allt möjligt från rutten frukt till andra insekter, så viss nytta gör de, men jag slår ihjäl dem så ofta jag kan. Farsan tar dem med dammsugare från fruktträden... :-P

En säker metod är att ställa en damajan nära getingboet med kladdig lingonsylt på hela insidan av damajanen ända upp till halsens mitt. Inte ända upp för då sätter dom sig på kanten och äter upp sylten.
När getingarna känner lukten av lingonsylt, flyger dom dit och ner i halsen där deras vingar fastnar i kletiga lingonsylten, eller om dom hinner förbi, så landar dom på botten och där fastnar.

Det är ju tur för oss människor att dom inte är smartare.
Citera
2017-08-29, 17:54
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommrig
Det är förvisso den lätta vägen att gå!

Men vi får se.. Jag skulle aldrig skrivit hit om det inte blivit ett så stort problem. :-/

Tack alla för era svar!

Det bästa du kan göra är att ringa ditt skadedjursbolag som ingår gratis i alla hemförsäkringar. Kan/villl du inte vänta så rekommenderar jag dig att inte använda spray då det som oftast slutar med att du får en arg svärm som vill attackera. I branschen använder vi oftast ett puder som heter Ficam W och det räcker med en liten mängd preparat som läggs i getingarnas in/utgång. Detta puder träffar då alla som flyger in eller ut och till slut är hela samhället drabbat. Det är ju oftast så att massa getingar är ute och samlar mat och när dessa kommer hem så kommer även dessa att komma in kontakt med preparatet.
Oftast så reagerar inte getingarna så värst mkt när man bara pudrar på ett "mjölaktigt" preparat medans sprayar du så kommer garanterat ett gäng ut på direkten. Man får ej rekommendera eller använda Myrr (endast mot myror) men vet att det funkar precis lika bra som våra yrkespreparat.
Ps..jordgetingar och vanliga getingar är precis samma sak, drottningen har bara valt olika platser att bygga sitt samhälle.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback