2002-12-01, 02:49
äldre konto (old)
Ej medlem
Ok, har nu stött på massa inlägg som handlar om bantning. Här får ni lite fakta så att ni inte kastar pengarna i sjön på mirakelmedel som cirkulerar på www.

Bakgrund:

Oxidativ fosforylering och frikoppling

Kroppens energitillverkning (bildning av ATP) sker till stor del i mitokondriemembranen och är kopplad till elektrontransportkedjan där elektroner transporteras från NADH och FADH2 via olika elektronbärare och fram till syre. Samtidigt pumpas protoner ut till mellanrummet mellan det inre och det yttre membranet och bildar en pH gradient. Protonerna tar vägen in i mitokondriernas matrix genom enzymet ATPase som använder energin från protonflödet till att bilda ATP från ADP och Pi.

Specifika inhibitorer används för att skilja elektron transporten från den oxidativa fosforyleringen dessa kallas frikopplare. När elektrontransporten frikopplas från ATPsyntesen bildas värme istället för ATP t.ex. med hjälp av UCP1 (termogenin). UCP1 finns i brunfett som är brunt på grund av att det innehåller mycket mitokondrier. Brunfett finns i små mängder hos alla vuxna däggdjur och i större mängd hos nyfödda .

Epinephrine (adrenalin) aktiverar ett lipase som frigör fettsyror för nedbrytning. De reducerade coenzymerna (NADH m.fl.) som genereras används som substrat i elektrontransportkedjan, men energin bidrar inte till bildningen av ATP utan försvinner som värme då oxidationen är frikopplad från fosforyleringen. UCP1 är inaktiv som kanal tills den blir aktiverad av fettsyror. Frikopplingen beror på en ökning av aktiviteten hos UCP1.

Ämnen som inhiberar eller frikopplar den oxidativa fosforyleringen är mer eller mindre giftiga, då de hindrar bildningen av energi i form av ATP. Mycket av den information vi idag har om mitokondriernas funktion kommer från studier med sådana giftiga ämnen.

Frikopplare finns både naturligt i form av frikopplande proteiner (UCP, Uncoupling Protein) och syntetiskt framställda jonbärare. Alla frikopplare är amfipatiska molekyler som löser sig i membranet. De ökar membranets genomsläpplighet för joner dramatiskt.

Enbart följande kan ge imponerande resultat hos dig som vill banta:

Syntetiska frikopplare

DNP - 2,4 Dinitrofenol
Frikopplare hindrar bildningen av ATP från ADP och alstrar istället värme genom att ge protonerna i gradienten en alternativ väg tillbaka till matrix genom membranet. Då halten av ATP är låg finns det inget som hindrar fortsatt förbränning. Det skulle därför kunna användas som bantningsmedel. Försök har visat att frikopplare använder fett som den dominerande energikällan (95%från fett, 3% från kolhydrater och 2 % från protein). Ett försök gjordes på 1920-talet (hehe) med frikopplaren DNP (2,4-dinitrophenol) som bantningspiller. DNP ökar den metaboliska hastigheten med 50 % (smaka på en kaka), medans de konkurrerande medlen inte ökar den mer än 5 %. DNP är lösligt i membranet och kan transportera protonerna över membranet.

Det finns dock flera problem med användningen av DNP så som allergiska reaktioner, kraftig svettning, sömnstörningar, cancer (tror man eftersom andra phenoler visat sig vara cancerogena), hjärtsvikt, överhettning (det finns ingen övre gräns för hur mycket DNP kan höja kroppstemperaturen) gråstarr, gulsot, leverproblem mm. Efter att flera dödsfall inträffat slutade man att skriva ut pillerna. Det fortsatte att uppstå problem även efter det att man slutat ta DNP. Eftersom det inte förekommer naturligt i kroppen finns det ingen reglering av påverkan från DNP, effekten finns kvar tills ämnet försvunnit ur kroppen.

CCCP
En annan frikopplare är CCCP. CCCP (carbonyl cyanide m-chloro phenyl hydrazone) är en membranlöslig svag syra som är en mycket starkt frikopplande substans. Den negativa laddningen hos jonformen är delokaliserad över runt tio atomer, så det elektriskafältet runt ikring CCCP är väldigt svagt. Det tillåter anjonen att diffundera fritt genom det ickepolära membranet. Det här beteendet är väldigt ovanligt, de flesta elektriskt laddade jonerna kan inte finnas i icke polära miljöer (bwahaha, det fungerar altså som en phase transfer catalyst (PTC)). CCCP går in i mitochondrierna i sin protonerade form och förstör på så sätt pH gradienten och går ut som anjon. Det här kan repeteras miljoner gånger så en liten mängd CCCP kan katalysera rörelsen av mängder protoner och kortsluta andningskedjan, muahaha. Och den säkringen går inte att byta , men vill man vara fin.. heheheh

Leptin
Det ideala medlet för bantning ska aktivera en eller flera UCP på ett kontrollerat sätt eller frikoppla den oxidativa fosforyleringen med minimala sidoeffekter. Ett lovande ämne är Leptin, som har visat sig öka aktiviteten hos alla tre UCP som finns naturligt i kroppen. Tre viktiga fysiologiska funktioner har blivit identifierade för leptin: som en mättnade faktor, som en stimulator av energiförbrukning och som en signal till det reproduktiva systemet. Försök på möss visar att deras UCP3 mRNA är mycket kännsligt för leptin. Hos diande möss stimuleras UCP3 uttrycket av fettsyrorna i modersmjölken. Man har visat att en injektion av leptin kan ge samma resultat hos icke diande möss. Hos möss är frånvaron av leptin eller närvaron i en annan form orsaken till fetma. Det har dock visat sig att det är ovanligt med leptin brist hos människor, utan tvärtom har överviktiga människor högre halter leptin än icke överviktiga. Man tror därför att övervikt mer kan ha att göra med leptin resistens snarare än med leptin brist. Det kan tänkas att överviktiga behöver någonting som ökar leptin känsligheten så att det kan binda lättare till leptin receptorerna.

Jo, jo, men rent konkret, vad är allt detta i praktiken...?

[color=red][size=18]Det här: [/size][/color]

Dessa humanoider är stolta användare av frikopplande substanser:

Notera produkten av dagens läkemedelsindustri till din vänster av typen RB323-X-323-TR556, det är faktiskt en androïd (ja ï hehe) som tillhör tro det eller ej vita rasen, till skillnad från de två övriga mutoïderna....

Måste bara säga att han till höger (RB211-X-211-TR557 hehehe), Dexter "Action" Jackson är faktiskt en jävligt grym byggare och att jag beundrar hans magnifika symmetri (ej cyniskt menat, även om det må verka så )... Vem som helst kan metamorferas till en oxe med hjälp av steroider och rippas ner till 0.5 g fett med hjälp av frikopplare, men få, jag säger få kan komma i närheten av Action Jackson när det gäller symmetri (som tro det eller ej bara Moder Natur kan ge), hans kropp är perfekt om man dividerar allt på 5... Jag är definitivt inte homosexuell men jag hade fanimig vänt mig om Dexter Action Jackson hade gått förbi mig på stranden... Han vinner tyvär aldrig de största tävlingarna pga att han inte är tillräckligt stor jämfört med konkurrenterna Astra och Pharmacia, jag menar Jay Cutler och Andy Cole. Det tycker jag är dåligt, man kan ju visa lite respekt för Naturen, är det så mkt begärt? Jag menar Ferrari hade inte varit Ferrari utan Michael Schumaher, som faktiskt är en naturprodukt (tro det eller ej heheh). Aja jag tror inte att ni fattar vad jag försöker att säga med allt det här så skitsamma...

Cole (Mitten) kan ta hur mkt androgena/anabola/blablabla preparat som helst, hans mage kommer endå alltid att se ut som ruttna kyklingsbröst... Det är bara min egen åsikt, dommarna delar tydligen en helt annan uppfattning då de låter honom vinna varje gång...

Som ni ser så har olika personer olika uppfattningar med vad meningen med livet är. Enligt mig har enbart R.B Woodward, min största idol kommit relativt långt. Titta och beundra, en Organisk Kemist som är lika bra som Naturen själv:
http://www.ch.tum.de/oc1/History/ChlorophyllSynthesis/HarvardRoute.htm

Människor är så fruktansvärt olika och jag undrar vad meningen med dagens narkotika-lagar egentligen är? Ni såg ovan Woodward's arbete, det är det absoluta grädden av mänsklig produktvivitet. Ni såg även bodybuildarnas ansträngningar på scen. Hur kan människor bli så olika, och hur dessa narkotika-lagar omfatta alla på samma sätt? För att förtydliga hur olika människor kan vara och även hur lite en människas liv egentligen är värd vill jag låta er själva bestämma om ni vill se ett klipp. Jag verkligen varnar känsliga personer att inte titta på det, och det är inget [pH]rmacist-skämt, jag har personligen fått en helt annan syn på människan och livet efter att ha sett klippet. Ibland ångrar jag att jag såg den, om du har några som helst känslor så kommer ditt liv att förändras efter att du har sett det. Se inte den om du är känslig, klippet är fruktansvärd och visar världens och människans mörkaste sidor. Notera att det inte krävs MDMA eller LSD eller någon annan drog för att begå det mest fruktansvärda och ofattbara gentemot sin medmänniska. Notera även att dessa personers (mördarnas) kemiska (o)balans i hjärnan är egentligen laglig, och beror inte på droger, då deras serotonin-nivå inte överskrider det enligt lag tillåtna. Medans man straffas om man med hjälp av en kemisk katalysator frisätter serotoninet som redan finns i en. Länken till sidan där klippet befinner sig, klicka inte om du är under 18 år och inte vill se den värsta sidan hos det värsta djuret av de alla: Människan. Sissta varningen, det visar verkligen helvetet på jorden!

Den rysska soldaten som brutalt slaktas i klippet ovan är precis som jag och du, kött och blod, en människa. Han har också en mamma och pappa, en farmor och farfar, säkert även en flickvän. Folk som bryr sig om honom och älskar honom. Hur kan en människa göra något så fruktansvärt mot en annan människa?

Rasism, nazism, mord, krig, atombomb, slakt, terrorism osv.. ingen av dessa nyckelord kan kopplas till den genuina och unika MDMA-upplevelsen, endå är den olaglig. Varför? Det är en fråga som jag aldrig kommer att få svar på. Trots att jag suttit hela natten, trippad och med självaste Rhodium som till synes borde ha svar på allt diskuterat dessa frågor via PM... Ingen av oss kommer att få ett riktigt svar på det och det är sorgligt...

Tillbaka till ämnet. Tänk efter innan ni handlar på internet, vilken nolla som helst kan idag skaffa sig en sida på internet, sälja vadsomhelst och påstå vadsomhelst...

Bara för att de finns på internet tyder inte på att de är seriösa utan snarare på att de vill tjäna lätta pengar. Det är samma sak som om någon gick fram till er på gatan och ville sälja sin produkt.

Men framförallt tänk efter; Vad är det egentligen ni vill uppnå? Sätt upp era egna mål och gränser innan ni ger er in i nånting, annars är det lätt att man tappar kontrollen helt. Ens liv kan och kommer att förändras på en sekund, ibland märker man det, oftast inte.

Jag har nu varit uppe hela natten för att sammanställa det här. Det är min sissta post på flashback tills vidare. Jag måste ta hand om mina studier som börjat ta stryk pga att jag sitter på internet (hive) för ofta och för länge. Jag har redan sagt hej till folk på hive. Jag anser att visa av er förtjänar det också.

Jag önskar er alla lycka till i livet

/pHarmacist
Citera
2002-12-01, 05:47
äldre konto (old)
Ej medlem
[pH]rmacist mycket intressant, förstår inte allt i ditt inlägg.
Skulle vara intressant om du kunde förklara varför en del av oss inte ens når normalvikt hur vi än äter och har ett BMI som gränsar till anorexia trots att man inte är anorektiker. Man tröttnar ju på att stoppa i sig mat när det inte blir något resultat och så är den onda cirkeln igång.
Mvh Angel
Citera
2002-12-01, 10:42
Medlem
%s avatar
Du kan ha ovanligt höga nivåer av hormonerna T3 och T4 som produceras i sköldkörteln och styr metabolismen.
Citera
2002-12-01, 13:14
äldre konto (old)
Ej medlem
Lycka till själv och hoppas du dyker upp när du har tid.

Respect. 8)
Citera
2002-12-01, 19:51
äldre konto (old)
Ej medlem
Ett bra inlägg av PHrmacist. Har inte vågat klicka på länken, gillar inte snuff men man är ju bra nyfiken så jag kommer nog kolla...

Håller också med dig om att Jacksons mage knäcker det mesta, bra mycket snyggare än dom två andra.

Att MDMA är förbjudet är inte så konstigt. Det är ett gift som inte är gjort för alla. Sen att det finns folk som inte missbrukar preparatet i fråga är bra, men alldelles för många skulle tro att det var ofarligt om man legaliserade det, vilket skulle sända ut fel signaler till våra ungdomar.
Citera
2002-12-09, 02:50
äldre konto (old)
Ej medlem
Andy Cole?? Ronnie Coleman heter han ju.. The unbelievable!
Citera
2002-12-09, 04:26
äldre konto (old)
Ej medlem
[Flash]: Ganska idiotiskt av mig att röra om så självklara namn, kan inte fatta att jag kunde sätta ett namn på Blackburn's mittfältare på världens mest överskattade bodybuilders kropp. Det var så jävla sent då inlägget skrevs och jag snackade engelsk fotboll med en polare på Irc samtidigt som jag skrev inlägget, dålig kombo, hahah hjärnan är fantastisk. Tack för rättelsen...
Citera
2002-12-10, 00:32
äldre konto (old)
Ej medlem
8)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in