Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-08-04, 18:01
  #97
Medlem
ProcioneLavatores avatar
Ska testa dom ikväll. Dom som tydligen ska vara gjorda på sjögräs och innehålla 6 kcal/100 gram.
Tänkte ta nudlarna, lax, wasabi, stuvad bladspenat och lite kryddor och möjligen lite soja. Ska jag hälla i och koka med vätskan eller skölja av dom innan? Tänkte koka allt.
Har även den där med 10kcal/100g men får bli sen imorgon tillsammans med något mer köttigt.
Citera
2017-08-04, 18:24
  #98
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProcioneLavatore
Ska testa dom ikväll. Dom som tydligen ska vara gjorda på sjögräs och innehålla 6 kcal/100 gram.
Tänkte ta nudlarna, lax, wasabi, stuvad bladspenat och lite kryddor och möjligen lite soja. Ska jag hälla i och koka med vätskan eller skölja av dom innan? Tänkte koka allt.
Har även den där med 10kcal/100g men får bli sen imorgon tillsammans med något mer köttigt.

http://www.gymgrossisten.com/shirata...FVaPsgodayENnw

Citat:
Beredningsanvisning: Häll av vätskan i påsen och skölj nudlarna i kallt vatten. Häll därefter på kokande eller varmt vatten och låt dra några minuter. Häll därefter av vattnet och tillsätt i t.ex. wok, sallad, soppa eller din favoriträtt. Om förpackningen öppnats bör produkten förvaras täckt av vatten i en burk/skål i kylskåp.
Citera
2019-09-02, 19:57
  #99
Medlem
toxicitys avatar
Rea
https://www.rawfoodshop.se/shirataki...RoCN9QQAvD_BwE

Precis börjat äta dom,inte alls tokiga.
Citera
2019-09-02, 21:08
  #100
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toxicity
Rea
https://www.rawfoodshop.se/shirataki...RoCN9QQAvD_BwE

Precis börjat äta dom,inte alls tokiga.

Jag fick några sådana paket en gång i tiden när man var sponsrad av ett kosttillskottsföretag, men skiten smakade ju gelé gjort på vatten.

Hur äter du dom? Någon speciell krydda du dränker dom i?
Citera
2019-09-02, 21:58
  #101
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag fick några sådana paket en gång i tiden när man var sponsrad av ett kosttillskottsföretag, men skiten smakade ju gelé gjort på vatten.

Hur äter du dom? Någon speciell krydda du dränker dom i?
Klart på egen hand är de ju inget vidare, men kör med någon kalorifri sås (typ såna som säljs på Gymgrossisten), lite goda kryddor (typ oregano eller något) och lite sojabullar så blir det faktiskt rätt gott. Som att äta pasta fast utan onödiga kalorier.

Problemet med shiratakinudlar är att det är rätt dyra jämfört med vanliga nudlar och pasta osv. 25 kr för 250 g liksom. Och då är det inte 250 g torrvara. 250 g kokt pasta innebär ca 120 g torrvara; föreställ dig att 1 kg makaroner torrvara hade kostat 200 kr eller så, istället för ca 20 kr som det kostar i dagsläge. Hade varit en annan sak om shiratakinudlar innehöll mycket protein och bra fett, och inga kolhydrater, men de innehåller ju i stort sett bara vatten och glukomannan (bra kostfiber visserligen). Finns liknande sjögräsnudlar som också är kalorifria, som att tugga gummi typ, lol. Och givetvis också dyra.

Men hey, det är ju coolt med transparenta nudlar
Citera
2019-09-04, 14:14
  #102
Medlem
Muskelstalins avatar
Vet nån om man kan köpa sådana nudlar i Gbg?
Citera
2019-09-05, 06:38
  #103
Medlem
toxicitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Jag fick några sådana paket en gång i tiden när man var sponsrad av ett kosttillskottsföretag, men skiten smakade ju gelé gjort på vatten.

Hur äter du dom? Någon speciell krydda du dränker dom i?


Testat dom i wok med kyckling och någon curry.
Kan rekommenderas.
Dock var dessa ett annat märke än dom jag köpte på svenskt kosttillskott.
Dessa har 5 kalorier per 100 gram,mot 14 på dom andra.
Men förhoppningsvis lika ätbara
Citera
2019-09-09, 20:14
  #104
Medlem
Min kille som är från Japan brukar servera det med kycklingfärs och lime. Vi åt det jättemycket i Tokyo förra året.
Citera
2019-12-31, 12:35
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnessem
Min kille som är från Japan brukar servera det med kycklingfärs och lime. Vi åt det jättemycket i Tokyo förra året.
vad smakar det om man äter dom som dom är?
. kan man köpa dom i butik i Stockholm eller bara online?
Citera
2019-12-31, 15:37
  #106
Medlem
Muskelstalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
vad smakar det om man äter dom som dom är?
. kan man köpa dom i butik i Stockholm eller bara online?
Smakar knappt någonting. Luktar lite fisk när man öppnar paketet. Om inte konsistensen vart lite konstig hade vart rätt konstig hade jag nog gillat dem mer. Fanns att köpa på mitt ICA Kvantum.
Citera
2020-01-01, 21:53
  #107
Medlem
ArgusOnes avatar
Ser inga hakar med konjacprodukterna. Använder man dem rätt är de fina i matlagningen. Bra för matsmältningen och för att regulera blodsockret. Att de är både mättande, kolhydratsfria samt kalorifria är ett fint plus. De kostar inte särskilt mycket om man köper storpack på nätet.

Wok, stroganoff eller med köttfärssås är fint.
Citera
2020-01-01, 21:58
  #108
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Instämmer. Dom funkar. Lite inkörning bara.

Skölj bort fisvattnet noga. Brukar skjuda upp dom i kycklingbuljong så går dom fint att äta sedan ist för nudlar/pasta.

Dom är INTE gjorda av sjögräs, finns en likande produkt av sjögräs men den har en helt annan konsistens, mer Al dente. Dessa har jag ej ännu förstått mig på dock. Ung. Lika mkt kcal iaf.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback