Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-10, 18:44
  #1
Medlem
Hur ska en kaffeälskande kaffekärring som jag bli vän med min mage igen?

Jag har varit en flitig kaffedrickare i många års tid, för ett par år sedan kunde jag med lätthet hälla i mig en hel termos motsvarande fyra koppar kaffe den första föreläsningstimmen. Magen mådde kalas.
Numera blir jag uppblåst och pruttig och allmänt otrevlig efter en relativt liten mängd. Har min stålmage helt enkelt gett vika?

Jag förnekar bestämt att jag är beroende (jag kan sluta när jag vill... men jag vet inte hur man annars sällskapar med andra människor... typ) men jag ser en trist framtid vid horisonten om jag inte får dricka ett par koppar varje dag. Så hur många koppar är lagom att dricka? Jag dricker kanske 5-6 om dagen, gör det stor skillnad om jag går ner till 3?

Sen har jag hört att bryggkaffe är en stygging. Är automatkaffe, snabbkaffe eller maskinkaffe (köpekaffe) snällare?

Och ja, jag vet att jag bara kan veta genom att prova, men det är ett stort steg för mig att ens fundera på att minska mitt kaffe-intag, och jag måste få goda anledningar för att ens ge det ett faktiskt försök...

Inte beroende, som sagt, men kanske en aning svag i sinnet...
Citera
2013-06-10, 18:54
  #2
Avstängd
Idealists avatar
Så kaffe kan orsaka spänd mage?
Citera
2013-06-10, 19:03
  #3
Medlem
Hajafintens avatar
Ha i mjölk.

Hur många koppar man klarar är högst individuellt men testa att dra ner till 2-4 koppar.
Själv klarar jag mig på tre koppar per dag.
Citera
2013-06-10, 19:43
  #4
Medlem
Jag hade samma problem och kör neskaffe med mjölk nu, uteslutande.
Glöm inte att 'rena' kroppen med mycket vatten när du konsumerar stora mängder kaffe då det är uttorkande.
Citera
2013-06-10, 20:09
  #5
Medlem
Lodzs avatar
Jag skulle tvärtemot vad tidigare personer säger avråda från att ha i mjölk över huvud taget. Testa att dra bort mjölken helt. Har för mig att jag läste någonstans att mjölk i kaffet var den stora boven i någon annans magproblem!
Citera
2013-06-10, 20:49
  #6
Medlem
WhiteKnuckleRides avatar
Har du mjölk i kaffet nu och hade du det förut innan du hade problem?

Om ja, kan det ju eventuellt vara laktos-intolerans som utvecklats på senare tid; Testa soja/havre-mjölk.

Om nej, kan kaffe-magen bero på något annat? Stress-mage?
Citera
2013-06-18, 21:34
  #7
Medlem
Har nästan uteslutande kört mjölk i kaffet. Men jag dricker också mjölk i större mängder vid andra tillfällen, så jag tror inte det är laktoskänslighet.

Stressmage har jag, men då känner jag av att jag är stressad. I jämförelse med vad det varit är jag inte alls stressad nu för tiden.

Men jag tror det blivit bättre nu när jag försöker dra ner på kaffet. Så är det ju med alla goda ting, njuter man för mycket så slår det tillbaka. :/
Citera
2013-06-30, 10:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpana
Har nästan uteslutande kört mjölk i kaffet. Men jag dricker också mjölk i större mängder vid andra tillfällen, så jag tror inte det är laktoskänslighet.

Stressmage har jag, men då känner jag av att jag är stressad. I jämförelse med vad det varit är jag inte alls stressad nu för tiden.

Men jag tror det blivit bättre nu när jag försöker dra ner på kaffet. Så är det ju med alla goda ting, njuter man för mycket så slår det tillbaka. :/
Vad dricker du för kaffe? Prova mörkrost om du inte redan använder det.
Citera
2013-07-04, 23:04
  #9
Medlem
Mörkrost med en sked kokosolja i!
Kokosoljan är fantastiskt nyttig, och hela min kropp mår bättre sen jag började ha en sked i morgonkaffet.
Började för magens skull, resten är en bonus

Drick mycket vatten också, magen mår inte bra av att vara för sur.
När min mage var som värst drack jag en tesked bikarbonat upplöst i lite vatten varje kväll, det lindrade bra.
Citera
2013-07-11, 15:48
  #10
Medlem
ravnats avatar
Testa cold brew och om du inte gillar det kallt, kan det värmas.
Kör bara laktosfrimjölk eller sojamjölk. Det hjälpte mig iaf.
Citera
2018-05-26, 22:53
  #11
Avstängd
Vitingens avatar
Bumpar en gammal tråd.

Syniskt att kaffe gör en mage spänd. På sista tiden har jag märkt att även jag får en spänd mage av kaffe. Två koppar räckte för att få en väldigt spänd kaffe. Andra som får det?
Citera
2018-12-07, 00:35
  #12
Medlem
Samma här nu är det så illa så jag fiser konstant efter en kopp kaffe måste sluta dricka det här går inte längre. Jag dricker svart kaffe gärna Starkt gjort i 10 år men senaste året tål jag inte kaffe längre. Skit tråkigt älskar kaffe.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback