Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-07, 12:10
  #1
Medlem
OXzes avatar
För tredje året i rad har vi problem med ollonborrar. Från och med idag och ett par veckor framåt kommer gräsmattan vara helt täkt med svarta baggar som svärmar. Dess larver ligger sedan i jorden i tre år och äter upp gräsrötterna, fåglarna gillar dessa larver och kommer framåt hösten att orsaka stora skador på gräsmattan.

Är det någon som vet hur man blir av med dessa förbannade baggar? Jag vet att det finns något medel eller liknande att köpa men detta är fasligt dyrt och det är inte garanterat att det hjälper. Man kan tydligen också köra med jordfräs över gräsmattan ett par gånger under sommaren/hösten för att minska populationen av larver, men detta känns inte så lockande.

Som jag har förstått det har dessa ollonborrar tidigare varit mycket vanliga i Skåne och Halland men verkar nu ha påbörjat en vandring norröver.
Citera
2005-06-07, 12:24
  #2
Medlem
BalleKalles avatar
Med en kloss & en hammare.

1. Tag ollonborren i nackskinnet
2. Lägg kräket på klossen
3. Drämm till med hammaren!
Citera
2005-06-07, 12:35
  #3
Banned
kontexs avatar
Kolla här
Citera
2005-06-07, 12:40
  #4
Medlem
Capones avatar
Först bör du nog ta reda på vad det egentligen är för ohyra du har. Ollonborrar är nämligen inte svarta.

http://www.nrm.se/images/18.1cc5d231...ntha-imago.jpg
Citera
2005-06-07, 13:35
  #5
Medlem
OXzes avatar
Kanske har jag förhastat mig något, men jag har alltid trott att det var ollonborrar och så även mina grannar. Efter lite studier kan jag konstatera att ollonborrarna ser ut att vara större än de baggar som svärmar i gräsmattan. Ollonborrarna ska ju dessutom befinna sig uppe i trädkronor och inte längs marken.

De baggar som svärmar över gräsmattan i hundratal är mer svarta, men har en liknande kroppsform som ollonborren. Den är något mer avlång i kroppen och ca 1cm lång. Någon som vet vad det kan vara?
Citera
2005-06-07, 13:39
  #6
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OXze
Kanske har jag förhastat mig något, men jag har alltid trott att det var ollonborrar och så även mina grannar. Efter lite studier kan jag konstatera att ollonborrarna ser ut att vara större än de baggar som svärmar i gräsmattan. Ollonborrarna ska ju dessutom befinna sig uppe i trädkronor och inte längs marken.

De baggar som svärmar över gräsmattan i hundratal är mer svarta, men har en liknande kroppsform som ollonborren. Den är något mer avlång i kroppen och ca 1cm lång. Någon som vet vad det kan vara?
Juniborrar kallas dem, har jag för mig. Är någon slags borre, men svärmar i juni därav namnet. Jävligt svåra att bli väck med, men spring runt med gräsklipparn så decimerar du antalet! EDIT: hittade ett svar i GP på en fråga om vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av GP
Hej, du har troligtvis fått in borrar i grässvålen. Larverna från ping- och ollonborre orsakar stora skador. Fräs upp de skadade ytorna flera gånger eller om du måste, köp bekämpningsmedel. Lycka till
Citera
2005-06-07, 14:24
  #7
Medlem
OXzes avatar
Det verkar vara pingborre, dessa är ca 14-18mm stora och mörkt guldbruna. Efter att ha studerat baggarna på närmare håll stämmer denna beskrivningen ganska bra. Dock verkar de vara lika svåra att tampas med som ollonborrar, antingen köpa dyra bekämpningsmedel eller riva upp gräsmattan.

Att klippa gräset minska populationen något, man kan också vattna sönder de jävlarna med högtryckstvätten vilket iförs är något roande, men inga av dessa metoder hjälper på lång sikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback