Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-27, 22:46
  #37
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur menar du att talet π är långt? Det är ju bara ett tecken?

Det är skillnad mellan tal och sifferrepresentation. Talet π har (ändlig) storlek, men är dimensionslöst och saknar andra egenskaper som längd.
Det är ett tal som definieras som ett tecken. Eller om så vill en sifferrepresentation som definieras som ett tecken. Det spelar ingen roll.
Eller, menar du att själva tecknet inte är långt så visst, men det det representerar är ju det.
Vad dess dimensionslöshet har med något att göra vet jag inte. Det är ju irrelevant. Men sifferföljden som representeras av tecknet pi är oändligt långt.

Eller är det någon detalj i ordval du opponerar dig mot, eller är jag otydlig? För jag förstår inte riktigt vad det är som är tokigt.
Citera
2018-01-27, 23:06
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det är ett tal som definieras som ett tecken. Eller om så vill en sifferrepresentation som definieras som ett tecken. Det spelar ingen roll.
Eller, menar du att själva tecknet inte är långt så visst, men det det representerar är ju det.
Vad dess dimensionslöshet har med något att göra vet jag inte. Det är ju irrelevant. Men sifferföljden som representeras av tecknet pi är oändligt långt.

Eller är det någon detalj i ordval du opponerar dig mot, eller är jag otydlig? För jag förstår inte riktigt vad det är som är tokigt.
Det jag opponerar mig mot är sammanblandningen av talet pi (som det bara finns ett) och representationen som det finns många av. Talet pi definieras av att det är kvoten mellan en omkrets och en diameter. Det leder till egenskapen av en storlek och inget annat. Skall vi skriva talet på ett papper så får representationen ytterligare egenskaper som beror på vilken notation vi väljer. Det kan vara ett, två eller oändligt många tecken. Men det är egenskaper hos representationen och inte talet.
Citera
2018-01-28, 01:54
  #39
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det jag opponerar mig mot är sammanblandningen av talet pi (som det bara finns ett) och representationen som det finns många av. Talet pi definieras av att det är kvoten mellan en omkrets och en diameter. Det leder till egenskapen av en storlek och inget annat. Skall vi skriva talet på ett papper så får representationen ytterligare egenskaper som beror på vilken notation vi väljer. Det kan vara ett, två eller oändligt många tecken. Men det är egenskaper hos representationen och inte talet.

Då är jag med på vad du menar och jag får nog hålla med dig.
Citera
2018-01-28, 02:13
  #40
Medlem
Pi=0
Sign=1
N=1
--》repeat

Pi=pi + ((4/n)*sign)
N=n+2
Sign=sign*-1

Print pi


-《 repeat

Detta räknar ut Pi . Men vem fattar hur ?

Albert einstain är född Pi har någon sagt

Mvh 3.1415
__________________
Senast redigerad av troligengud 2018-01-28 kl. 02:21.
Citera
2018-01-28, 08:39
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Haha du menar så. Det var allt en liten luring det där. Talet är ju fortfarande oändligt, bara inte oändligt stort, utan oändligt långt. Så jag förstår vad du menar. Jag håller inte helt med om att man därför kan säga att det är "ändligt", men det var ett intressant sätt att se på saken så tack för svar på ett kreativt synsätt!
Det är inte "kreativt". Det är matematikernas synsätt. Talet är ändligt. Decimalrepresentationen är oändlig. Men även 1/3 har oändlig decimalrepresentation i vår vanliga bas. Kallar du talet 1/3 oändligt?
Citera
2018-01-28, 12:10
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Pi=0
Sign=1
N=1
--》repeat

Pi=pi + ((4/n)*sign)
N=n+2
Sign=sign*-1

Print pi


-《 repeat

Detta räknar ut Pi . Men vem fattar hur ?
Serien är det man får om man stoppar in 1 i Maclaurinserien för arctan och multiplicerar med 4. Så den formeln är inte jättekonstig.
Citera
2018-01-28, 13:02
  #43
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Det är inte "kreativt". Det är matematikernas synsätt. Talet är ändligt. Decimalrepresentationen är oändlig. Men även 1/3 har oändlig decimalrepresentation i vår vanliga bas. Kallar du talet 1/3 oändligt?

Läs mitt svar ovan. Jag har redan kommit över till den mörka sidan och jag håller med er. I den matematiska kontexten jag rör mig i om dagarna så spelar det sällan om någonsin någon roll hur vi väljer att representera tal, så jag har aldrig behövt göra den särskillnaden. Men jag fick en bra förklaring här ovan som jag rättade mig efter.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2018-01-28 kl. 13:14.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback