Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2015-07-07, 00:36
  #97
Medlem
hogerspokets avatar
OT. Bort.
Citera
2015-07-07, 08:44
  #98
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heligballong
Jag tycker snarare att den svenska lagstiftningen fungerar precis som den var tänkt att göra. Den begränsar den vanlige medborgaren från att ha vapen. Den svenska vapenlagen har aldrig varit tänkt att skydda det svenska folket, utan de styrande makterna.
En ollonpistol var inte ett "vapen" från början, det är den snedvridna lagstiftningen som gjort dem till det. Att köpa en ollonpistol var ett sätt för vapenintresserade att skaffa något som till det yttre och det mesta av sin funktion påminde om ett vapen.
Tyvärr fick myndigheterna genom ett antal olycksaliga och felaktiga tidningsartiklar för sig att man på något vis enkelt kunde bygga om dessa pistoler till riktiga vapen, något som givetvis är helt felaktigt. De ollonpistoler jag kommit i kontakt med (de kunde köpas helt fritt förr) var:
1. Inte tillverkade av sådan metall/kvalitet att de kunde skjuta iväg skarp ammunition.
2. Försedda med någon sorts hårdmetallplugg i loppet, som inte gick att avlägsna utan att förstöra pistolen.
3. Hade patronläget förskjutet på ett sådant sätt att varje försök att borra upp detta skulle förstöra trumman.
4. Dessutom var ammunitionen licenbelagd

Citat:
Ursprungligen postat av Heligballong
Min personliga erfarenhet av "uppborrade ollonpistoler" är att kriminella inte vill ha dem. Pundare och småkids som inte har råd med riktiga vapen köper sådana. Jag tror att mängden dödsfall de har orsakat i Sverige är försvinnande få i antal.
Jag håller med. Småligister kunde säkert springa omkring med nån sorts mer eller mindre ombyggda ganska ofarliga ollonpistoler och låtsas att det var riktiga vapen. Vilket tyvärr räckte för att skrämma upp myndigheterna så att man förbjöd dessa leksaker. Med tiden blev även pluggade/deaktiverade vapen licensbelagda, och jägarna fick se allt strängare förvaringskrav för sina jaktvapen.

Alltmedan illegala vapen fortsätter att strömma in över gränserna och används till snart sagt dagliga skottlossningar i våra förorter. Polisen är som vanligt duktiga på att hålla efter och kontrollera oss laglydiga medborgare, men de kriminella rår man inte på.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback