Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-09, 18:35
  #1
Medlem
Fulöls avatar
Alltså bara en hypotetisk fråga. Hur svårt skulle det vara för en något så när grafiskt kunnig och skrupelfri person att kunna tillverka ett trovärdigt dokument och köpa ett vapen?
Citera
2013-06-09, 19:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulöl
Alltså bara en hypotetisk fråga. Hur svårt skulle det vara för en något så när grafiskt kunnig och skrupelfri person att kunna tillverka ett trovärdigt dokument och köpa ett vapen?

ammunition, ja
vapen, nej

Hade du vetat hur ett vapenköp funkar i Sverige hade du inte frågat.
Citera
2013-06-09, 19:19
  #3
Medlem
Revolvermans avatar
Det låter sig inte göras för gemene man (brottsling) är det enkla svaret. Frågan är felaktigt ställd eftersom den bygger på tron att vapenlicensen (den korrekta benämningen är "tillstånd") är ett dokument som kan förfalskas för att kunna "köpa ut" vapen ungefär som man kan förfalska ett leg för att kunna köpa ut på bolaget, och att det därmed hänger på hur väl man kan kopiera utseendet på ett riktigt tillstånd. "Grafisk kunskap" är alltså totalt irrelevant. Vapentillståndskopian som innehavaren av ett tillstånd får ut från tillståndsmyndigheten är så enkel att den kan kopieras i en vanlig färgkopiator!

Det papper du får ut från tillståndsmyndigheten utgör inte i sig ett tillstånd, utan utgör bara ett bevis på att du har tillstånd att inneha ett visst vapen. Tillståndet i sig finns hos den myndighet som har utfärdat det.

Hela idén faller på att du inte förstår systemet och inte har något begrepp om "kulturen", "språket" och "koderna" eller de kontrollfunktioner som finns inbyggda i systemet. Ingen vapenhandlare eller privat säljare av skjutvapen kommer låta sig luras bara för att någon har förfalskat ett dokument. Eller..., möjligen skulle någon enstaka privat säljare kunna låta sig luras, men den risken är så minimal att det inte är värt att ta risken, för den som anar ugglor i mossen (och det kommer som sagt de flesta att göra) tar naturligtvis kontakt med polisen omedelbart.

Den som förstår sig på systemet skulle nog kunna få med sig ett vapen från en vapenhandlare, problemet är bara att man kommer lämna sådana spår efter sig att man mycket enkelt kommer kunna spåras upp av polisen.

Jag har både sålt och köpt en del vapen privat (helt lagligt naturligtvis, jag är mycket rädd om mina licenser). Om jag har en annons ute på ett vapen så kommer en eventuell köpare få lämna tillräcklig information om sig själv för att jag skall kunna säkerställa att hen verkligen är den hen utger sig för att vara innan jag överhuvud taget tar upp en diskussion om en eventuell affär. Det finns många sätt att göra detta på (kontrollera identiteten alltså), så det är liksom ingen idé att ringa från ett oregistrerat kontantkort och tro att man skall kunna komma undan.

Sen har vi det här med "kultur" och "koder". Det handlar om uppträdande och beteende, språk, kunskaper, ändamål med det tilltänkta vapeninnehavet o.s.v. Som jägare (även alldeles nybliven sådan) så "vet" och "kan" du en hel del saker som inte den genomsnittlige småkriminelle vapenkåte slyngeln har en aning om. Om du går in i en vapenaffär och frågar efter ett vapen för jakt så kan du ge dig sjutton på att det kommer talas en del om just jakt, det tilltänkta vapnets funktion och lämplighet för jakt o.s.v. Detsamma gäller om det handlar om ett vapen för målskjutning...
Kan du inte ge åtminstone ett halvintelligent intryck i en sådan konversation så har du gjort bort dig.

Som sagt, den som inte behärskar kulturen, koderna och språket kommer att avslöja sig direkt. Den som har tillgång till dessa faktorer skulle rent teoretiskt kunna lura till sig ett vapen, men skulle mycket snabbt åka dit.
__________________
Senast redigerad av Revolverman 2013-06-09 kl. 19:23.
Citera
2013-06-09, 23:50
  #4
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Revolverman har, som vanligt, täckt in det mesta. Jag tror dock inte att du skulle kunna lura till dig ett vapen med en falsk vapenlicens, det är inte bara att vifta med den och köpa valfri picka, förstår du. Och vapenhandlare är jävligt rädda om sina handlartillstånd!

Däremot kan du säkert lura någon expedit så att du får köpa ammunition, vad du nu ska med den till.
Citera
2013-06-10, 12:01
  #5
Medlem
ja köpa ett i sverige på falsk tillstånd blir nog svårt ...

men fake ett slutanvändareintyg och köpstillstånd och därefter köpa från utlandet borde inte vara svårt, finns ju såklart en risk för frågor i tullen ..
Citera
2014-03-05, 13:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
ammunition, ja
vapen, nej

Hade du vetat hur ett vapenköp funkar i Sverige hade du inte frågat.
Någon kunnig som kan utveckla varför ammunitionen skulle vara möjlig att krångla ut med falska papper men inte ett vapen?
Citera
2014-03-05, 13:22
  #7
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Någon kunnig som kan utveckla varför ammunitionen skulle vara möjlig att krångla ut med falska papper men inte ett vapen?

"Goa handlarn, jag behöver en ask 9 mm parabellum (sätt in lämplig tillverkare och typ här, litet grundforskning får du göra själv)! "

"Ja, käre kund, men jag behöver se på ditt vapentillstånd!"

"Jodu, här skall du få se (rafsar i plånboken efter det förfalskade tillståndet på en till ammunitionen passande pistol") i ditt namn. Visar också körkortet.


Det kan du kanske lyckas med, men samma reservationer som redan nämnts gäller. Vapenhandlare är inte så sugna på att riskera sina verksamhet och intresse, och om de kollar dig är du körd.
Citera
2014-03-05, 13:23
  #8
Medlem
Roadrages avatar
I Sverige fattar jag att detta mest troligt inte skulle fungera.
Jag undrar dock hur det skulle gå att försöka sig på det om man handlar genom internet av någon vapenhandlare/butik utomlands, genomför dom kontroller gentemot svenska register över vilka som har tillstånd att få köpa vapen?
Har för mig att jag såg någon dokumentär som sändes över svensk TV för något år sedan om hur det gick till, och som jag förstod det så var det en rätt slapphänt hantering av försäljningsprocedurerna.

Hur fungerar det egentligen på den fronten, någon av er som har vapenlicens bör väl ha testat detta med att köpa från utlandet över nätet?
Citera
2014-03-05, 13:30
  #9
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Någon kunnig som kan utveckla varför ammunitionen skulle vara möjlig att krångla ut med falska papper men inte ett vapen?

Både du och den du köper vapnet av får papper från polisen, först då lämnar säljaren över vapnet, om han inte är helt jävla dum i huvudet.
Citera
2014-03-05, 13:32
  #10
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
I Sverige fattar jag att detta mest troligt inte skulle fungera.
Jag undrar dock hur det skulle gå att försöka sig på det om man handlar genom internet av någon vapenhandlare/butik utomlands, genomför dom kontroller gentemot svenska register över vilka som har tillstånd att få köpa vapen?
Har för mig att jag såg någon dokumentär som sändes över svensk TV för något år sedan om hur det gick till, och som jag förstod det så var det en rätt slapphänt hantering av försäljningsprocedurerna.

Hur fungerar det egentligen på den fronten, någon av er som har vapenlicens bör väl ha testat detta med att köpa från utlandet över nätet?

Jag har inte testat, men känner folk som har. Från Europa, främst Tyskland och Danmark, är det inga problem. Kostar någon tusenlapp extra för tillstånd och liknande (som vi svenskar egentligen inte behöver, det räcker med licensen, men säljarnas lagstiftning kräver ofta export-/importtillstånd). Från USA är det kört: svindyrt, och svårt att hitta någon som är villig att gå igenom allt krångel som behövs för att exportera vapen.

Som allt annat krävs det licenser och pappersarbete här också. Vill man ha ett olagligt vapen är nog inte fejkade licenser rätt väg att gå.
__________________
Senast redigerad av Rickenbacker69 2014-03-05 kl. 13:36.
Citera
2014-03-05, 13:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
"Goa handlarn, jag behöver en ask 9 mm parabellum (sätt in lämplig tillverkare och typ här, litet grundforskning får du göra själv)! "

"Ja, käre kund, men jag behöver se på ditt vapentillstånd!"

"Jodu, här skall du få se (rafsar i plånboken efter det förfalskade tillståndet på en till ammunitionen passande pistol") i ditt namn. Visar också körkortet.


Det kan du kanske lyckas med, men samma reservationer som redan nämnts gäller. Vapenhandlare är inte så sugna på att riskera sina verksamhet och intresse, och om de kollar dig är du körd.
I vilken bemärkelse är man "körd" då? Och är inte handlaren ännu mer körd när det uppdagas att ammunition är på vift? Lär väl vara stenhårt och noggrann kontroll över vilka som köper ammunition osv, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Både du och den du köper vapnet av får papper från polisen, först då lämnar säljaren över vapnet, om han inte är helt jävla dum i huvudet.
... och vid köp av ammunition är inte kollen lika övergripande antar jag då?
Citera
2014-03-05, 13:37
  #12
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
I vilken bemärkelse är man "körd" då? Och är inte handlaren ännu mer körd när det uppdagas att ammunition är på vift? Lär väl vara stenhårt och noggrann kontroll över vilka som köper ammunition osv, eller?


... och vid köp av ammunition är inte kollen lika övergripande antar jag då?

Vid köp av ammunition får du visa upp leg och licens för ett vapen i relevant kaliber. Jag antar att en bra tillverkad, förfalskad licens skulle funka här, om man behöver ammunition av någon anledning. Varför man nu ska ha ammunition utan vapen .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback