Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-12-01, 00:43
  #1
Medlem
tomibollens avatar
I denna tråd kör vi favoriter i repris
Jag bjuder på lucka 1 sen får ni andra glada grabbar ta var sin dag.

.................................................. .................................................. ...

LUCKA 1: En stad är en stad en kommun en kommun


.................................................. .................................................. ...


-Inte Stockholm "stad"!!
Som vissa stockholmare talar om när de t.ex. tycker att alla kaffer skall kunna servera starköl, att uteliggarna får klara sig själva, att kulturhuset bör ha öppet dygnet runt. -Men alltså det heter Stockholms "kommun"!!

Ja stockholmarna bor kanske ...säkert, i "staden" Stockholm, i nått högt hus, vid en gata med breda trottoarer och massor av människor som ilar förbi. Å så inte minst med jädrans dålig luft omkring sig.
Men denna lokala politiska samhällsgemenskapen varigenom stockholmarna hjälper varandra med nykterheten, bostadsförsörjningen, utsmyckningen av "staden". Och elektriciteten, vatten och avlopp till husen, att planera och bygga dessa gatorna. Och massor av annat.
Det benämnes (Stockholms) "kommun".

.....som det också benämnes t.ex. Kiruna kommun Göteborgs kommun, Malmö Kommun, Smygehuk ...nej de boende där tillhör Trelleborgs kommun.

Detta handlar om som ju väl bekant, att vi svenska folk. -Detta helt fantastiska att drygt 8 miljoner olika människor har förmågan att samlas i en gemenskap. Vi har överenskommit om -bl.a.- att: Sverige är indelat i "kommuner". Som vi har skrivit det i Kommunallagen, § 1. Å så har vi hela Kommunallagen med att "kommun", "kommun", skall, bör har att göra, ...olika saker.
-Med att då benämna sin kommun med (Stockholms) "stad"; som funderar på att köpa en ny brandbil eller att ge mer pengar till skolmaten.
Handlar om att visa sitt förakt mot övriga svenska folk, att sätta sin stövelklack på denna överenskommelsen ...sånt som blev t.ex. det ohyggliga på Balkan under 1990-talet . Som helt säkert finns med i det ohyggliga i Palestina just nu; -vad hade egentligen Ariel Sharon där på tempelplatsen att göra??

Och om vi vill vältra oss i ytterligare överenskommelser, kan vi konstatera Regeringsformens stadgande om hur "Den offentliga makten skall utövas med respekt för den enskilda människans värdighet"(1:2). Att de "som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall iakttaga saklighet"(1:9).
Förvaltningslagen, att myndigheten skall "sträva efter" att uttrycka sig "lättbegripligt", även på andra sätt underlätta för den enskilde att ha med myndigheten att göra. (§ 7)
-Och alltså att tala om att kommunfullmäktige har beslutat att "staden" skall köpa ny brandbil ....e´ faeen inte ens be-gripligt.

Å va´fö de´ då, att några svenskar vill benämna sin kommun-ala gemenskap för "stad"?? -Jo, för att dessa anser sig vara finare människor än människorna i de andra kommunerna. –Att de nedvärderar övriga svenska folk. ...Ni vet sådant som brukar benämnas RASISM!!

Och faktiskt, kära läsare, det svettiga att planera och genomföra alla dessa samhälliga förhållandena, för en sådan, enormt stor stad, Stockholms stad. Är lika svettigt att planera och genomföra -samma -mänskliga, samhälliga förhållanden för en sådan, enormt spritt befolkad lokal samhällsgemenskap som t.ex. Kiruna.

I botten handlar denna sk. kommunreformen från 1967 om, att vi svenska folk, inte vill dela upp oss i två olika typer samhällsmedlemmar: inte stads boende och landbygds boende ...vilket ju är högst naturligt som det idag, egentligen inte är någon skillnad på de två olika levnadsförhållandena. Ja, förutom luften omkring dem.

Och när det gäller min egen kommun Västerås, med dessa västeråsare som gärna talar om att det är Västerås "stad" som köper brandbilen. Handlar det också om att nedvärdera människor som faktiskt är, lagligen piskade att vara med och pröjsa den där brandbilen. Som inte kan vara stadsbor, som de bor på landsbygden.
-Är jag krånglig av mig??
_________________
De 65 fyllda.
Som har fått erfara vår samhällsgemenskaps förvaltnings, nästan värsta sidor: att vår politiska verksamhet är rejält skitig, att våra domstolsdomare tar lagd lag med en klackspark.
Citera
2002-12-01, 08:36
  #2
Medlem
-OJ OJ OJ, VI´KEN STÅTLIG BEGRAVNING!!

Som jag säkert kommer att begåvas med. Den dan´ det beger sig.
Som alltså kan utläsas av det stora intresset för min lilla person. Men ni får nog då också bära signaturen tomibollen. Som han inte kommer att orka att gå upprätt. Av alla gråtattackerna.

Jo, min text i reproduktion här ovan i tomibollens första adventskalenders lucka, …känns mastig. Jag kan verkligen lägga ut så att det förslår. –Men alltså det finns också en tillhörande bakgrund: att jag förklarade att
–detta mitt ärende- kommunbenämnandet som –i några fall i Sverige, inte minst i Västerås- hade blivit stadsbenämnande (Västerås ”stad”, Stockholms ”stad”).

Detta INTE avsåg den geografiska platsen (Västerås, Stockholms) stad.
Utan avsåg människornas –lokala- gemenskap med varandra, den lokala samhällsgemenskapen (Västerås ”kommun”, Stockholms ”kommun”).
…och likt förbannat påpekade debattörerna att JUUUU!! Västerås och Stockholm ”är en stad”. Och skall alltså NATURLIGTVIS benämnas Västerås respektive Stockholms ”stad”. ..att jag JUUU!! var dum i hu´ve´ som bråkade.

Men även om nu mina texter här på Flashback –som reproduktionen här ovan- kan vara noggranna …förstår jag inte dessa kraftiga reaktionerna mot dem. Och mot mig.
…eller så förstår jag!!??
Som också Hitler-nazisterna reagerade kraftfullt mot texter, som de nog inte själva klarad av att texta upp; med sin torftiga intellektualism. Å så tillsammans med att textförfattarna –t.ex. judarna- var fysiskt svaga gentemot den stora massan Hitler-nazisterna.
Att jag här inte lever fullvärdigt, att jag är skadad.
Ett individförhållande precis som i Storskogen bland djuren.
Citera
2002-12-02, 05:19
  #3
Medlem
Stalins avatar
Lucka 2
-------------------

Citat:
Ursprungligen postat av B-O Gavne, Västerås
-Å så du, skit-kvinnan/mannen/det (som skitigt gömmer sig under en mask) signaturen IDF, kolla gärna din ordstavning innan du lägger ut texterna. ....du är något av det värsta som jag har sett: som också kan variera vansinnigheterna för ordet parallell. Och de djuriska kännetecknandena, är ju klassiska, för djur.

"Skitkvinna" är den mest geniala förolämpning jag hört!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback