Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-10-04, 09:58
  #25
Medlem
Julinhos avatar
Nu har jag förvisso inga större förväntningar på statsradion, men nog blir jag lite nyfiken över nyhetsvärderingen till dagens program. Just nu pågår ett långt segment om Isaac Grünewald, vilket är av sådan karaktär att det vanligtvis brukar läggas i slutet av programmet. Den pågående flyktingkrisen, där regeringen igår kommunicerade att det snart är slut på lediga bostäder och platser på flyktinganläggningar, nämns över huvud taget inte i något inslagssegment. Panelen ansågs inte heller behöva diskutera frågan.

Snälla, hjälp mig förstå.
Citera
2015-10-10, 23:32
  #26
Medlem
Det ska bli intressant att se hur de tacklar händelserna nu under fredag-lördag (DÖ-döden, fredspriset, regeringens utspel om tältläger etc, det nya läget i Syrienkriget, bomberna i Turkiet) i morgondagens sändning. Förmodligen var det för nära inpå helgen för att de ska kunna göra så mycket vettigt av det, man kanske får vänta till nästa helg och jag tror väl inte att de t ex lyckas få in några partiledare till studion.
Citera
2016-10-23, 11:04
  #27
Medlem
Ett år har gått och panelen tuffar på i samma lågpannade stil. Lyssnade för en timma sedan och de avhandlade tre ämnen: 1) är det bra att Löfven besöker Saudi-Arabien som straffar uppstudsiga bloggare m fl? 2) är det godtagbart att andra partier accepterar passivt stöd från SD i riksdagen för sina förslag? (wtf?) och 3) hur ska man se på storyn där vissa kommuner verkade vara beredda att stötta IS-återvändare med körkort, lägenhet, hjälp till jobb osv?

Medverkande Anders Lindberg, Jenny Wennberg (Arbetarbladet Gävle) och PM Nilsson, och den ende som säger något vettigt är förstås PM. På den sista frågan vecklar både Lindberg och Wennberg in sig i fåniga, känslomättade utläggningar om att "man måste hjälpa dessa människor" som tydligen halvt i blindo har kommit at bli volontärer eller krigare för IS, ungefär som om det handlade om avhoppare från ett lokalt busgäng på det lokala högstadiet, och Lindberg svamlar på om att "den dag IS är helt besegrade" måste det ju finnas en strategi för att återanpassa en del av dem som dragits in i verksamheten. Att denna tidpunkt "när IS är besegrade" ligger lågt räknat flera år in i framtiden, det tar han naturligtvis inte upp, inte heller berör han frågan varför det skulle vara något för svenska kommuner att befatta sig med. PM Nilsson påpekar det självklara att det handlar om likhet inför lagen: de som söker hjälp av socialförvaltningen befinner sig oftast i ett mycket trängt läge, såvida de inte bluffar outright, resurserna är begränsade och då skall alla behandlas enligt samma regler; gräddfiler för vissa grupper är förödande för trovärdigheten. Vare sig det handlar om kommunister, högerextremister, långtidssjuka eller narkomaner ska de i princip bemötas efter samma grundregler och oavsett vad tjänstemannen personligen tycker om dem - men det ska inte vara någon gräddfil till bostad eller bättre jobb, och det är i praktiken vad det handlar om ifall kommunen cherrypickar vissa "jobbiga personer" och ger dem ett snabbspår till lägenhet. Naturligtvis inga närmare kommentarer från de båda andra, man kan bara ana hur Lindberg och Wennberg skruvar på sig.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2016-10-23 kl. 11:16.
Citera
2017-01-08, 15:11
  #28
Medlem
Ungefär mitt i första timmen idag söndag hade GMV ett långt och helt okritiskt inslag om forskning på "placebokirurgi", dvs att man låtsas genomföra en medicinskt grundad operation men i själva verket inte gör någonting av det som borde göras (bvilket patieneten inte får veta)- Sockerpiller-kirurgi alltså, man liter på de psykologiska effekter som patienten ska få av att "de har gjort någonting". Ett par naiva forskare sitter och brer ut sig om sina projekt, en av dem jämför helt öppet en vanlig kliniskt grundad operation och dess förberedelser med ritualerna kring en seans hos en shaman eller en healer, och reportern ställer inga kritiska motfrågor.

Det här var ett bottennapp i chic antiintellektualism och neomysticism, jag funderar starkt på att anmäla inslaget till radions granskningsmn'mnd eller vad det heter.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback