• 1
  • 2
2013-06-10, 21:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Bra idé från toby1979.

Jag gjorde en sak för ett antal år sedan. Jag bestämde mig för att mäta alla utgifter under en månad. 27:e-26:e.

Jag gjorde egna talonger, där varje talong motsvarade ett köp. Det var ett rätt bra sätt att mäta på. Kortköp är ju inga problem att spåra eller sammanställa då man lätt kan få fram data ur internetbanken eller från kortutgivaren. Men det är värre med med kontantköp, det är lätt att glömma på EXAKT vad man lagt pengar på när man tittar på kontantuttagen inför sammanställningen. Jag vägrar konsekvent att betala med kort på många restauranger och de flesta småbutiker. Så varje köp skrev vi upp på en talong och då var det väldigt lätt att efter perioden se vart allt tagit vägen. Visst det år lika bra med en liten kassabok eller liknande. Finns säkert massa smarta appar också.

Det spelar eg ingen roll HUR man gör. Det viktiga är att man får ALLA utgifter specificerade, så man kan göra en komplett sammanställning sen.

Lycka till. Det är faktiskt rätt kul att göra såna mätningar ibland.
Jag gjorde så att jag sammanställde alla kontantuttag och satte de i en egen kategori, sen skaffade jag Visa 2 (finns nog inte längre) som har ett billigare pris, men bara 12 fria uttag. Då blev det en morot att inte gå och trycka pengar i väggen hela tiden. Om jag skulle ta ut pengar så tar jag minneslappen som kvitto, men det är så speciella tillfällen jag behöver väggpengar så jag har klarat mig på 2-3 uttag årligen.
Citera
2013-06-12, 19:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Excel fungerar alldeles utmärkt annars, speciellt om du kan grunderna.

Precis, Excel fungerar utmärkt. Både jag och min fru är egna företagare och vi har naturligtvis vår privata ekonomi skild från våra företags.

Min erfarenhet är att nyttan med en ständigt aktuell dokumentation minskar med storleken på inkomsterna. Har man mindre inkomster och därmed ett krav att hela tiden hålla stenkoll på varje krona så bör man man också vara noga med dokumentationen.

Jag jämför gärna med den tiden då jag var ganska fattig och studerade i Lund och Uppsala. Då var det viktigt att sätta intäkter och kostnader på pränt för att kunna hålla koll på det hela.

Idag har vi i familjen ett betydligt mer laidback synsätt på ekonomi. Det betyder inte att vi är slarviga utan betyder mer att vi har koll på läget utan någon ständig dokumentation.
Citera
2013-06-12, 20:09
Medlem
Jag och frugan kör ett kalkylblad i Google Docs. Smidigt och båda två kan vara inloggade och lägga in uppgifter samtidigt utan krockar. Noterar alla intäkter och alla kostnader i fasta budgetposter för varje månad. Ett bra sätt att se och börja ifrågasätta onödiga utgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in