Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-08, 21:37
  #1
Medlem
antonaugustssons avatar
Någon som har erfarenhet av dessa två tjänster? För- och nackdelar. Villen tjänst har bäst utbud? Vilken tjänst har bäst utbud för sitt pris? Sitter och funderar på vilket jag ska satsa på. Tacksam för svar.
Citera
2013-06-08, 21:40
  #2
Medlem
regndroppens avatar
Jag personligen tycker att Netflix är bäst. De har bäst utbud gällande serier också. Viaplay har krånglat en del för mig men hade det mest för att kunna se Djurgårdens matcher i Hockeyallsvenskan. När det kommer till tv och film så är det väl inte så jättestor skillnad egentligen men om jag måste välja så säger jag nog Netflix!
Citera
2013-06-08, 21:44
  #3
Medlem
antonaugustssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Jag personligen tycker att Netflix är bäst. De har bäst utbud gällande serier också. Viaplay har krånglat en del för mig men hade det mest för att kunna se Djurgårdens matcher i Hockeyallsvenskan. När det kommer till tv och film så är det väl inte så jättestor skillnad egentligen men om jag måste välja så säger jag nog Netflix!
Nu kan jag inte någonting om netflix. Kan man välja kvalité på filmen/serien man ska kolla på? Har man tillgång till alla filmer om man har netflix?
Citera
2013-06-08, 21:45
  #4
Medlem
Säger också Netflix. Viaplay har visserligen sport på sin tjänst men annars tycker jag Netflix känns bättre på alla punkter. Viaplay har krånglat flera gånger för min del, dessutom har det ibland varit dålig bild och inga texter på deras filmer.

Netflix däremot fungerar har alltid fungerar utmärkt, känns dessutom som att den tjänsten kommer utöka sitt utbud mer och mer med tanke på hur bra det går för företaget.

Citat:
Ursprungligen postat av antonaugustsson
Nu kan jag inte någonting om netflix. Kan man välja kvalité på filmen/serien man ska kolla på? Har man tillgång till alla filmer om man har netflix?

Det mesta på Netflix är i HD kvalité. Hur ska du använda tjänsterna förresten? Det kan nämligen spela en rätt stor roll. Apple TV? iPad? Xbox? Smart-TV? etc.
Citera
2013-06-08, 21:49
  #5
Medlem
antonaugustssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Säger också Netflix. Viaplay har visserligen sport på sin tjänst men annars tycker jag Netflix känns bättre på alla punkter. Viaplay har krånglat flera gånger för min del, dessutom har det ibland varit dålig bild och inga texter på deras filmer.

Netflix däremot fungerar har alltid fungerar utmärkt, känns dessutom som att den tjänsten kommer utöka sitt utbud mer och mer med tanke på hur bra det går för företaget.



Det mesta på Netflix är i HD kvalité. Hur ska du använda tjänsterna förresten? Det kan nämligen spela en rätt stor roll. Apple TV? iPad? Xbox? Smart-TV? etc.
Har tänkt att använda tjänsten främst via min Apple tv 3 och smart tv. En fråga; om jag döker på en film på netflix är det garanterat att den finns i utbudet eller har inte netflix tillgång till alla filmer?
Citera
2013-06-08, 21:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonaugustsson
Har tänkt att använda tjänsten främst via min Apple tv 3 och smart tv. En fråga; om jag döker på en film på netflix är det garanterat att den finns i utbudet eller har inte netflix tillgång till alla filmer?

Okej, Viaplay finns inte till Apple TV, utan då måste man streama den via t.ex. iPad-appen. Det kan vara värt att tänka på. Kvaliteten brukar dessutom blir klart sämre då.

Nej, det är inte garanterat. Netflix-utbud är inte så enormt egentligen. Och TV-serierna har ofta bara de tidigare säsongerna. Viaplay är dock inte på något sätt bättre enligt mig.

Finns ändå tillräckligt mycket material för att det ska vara värt 79 kr i månaden enligt mig.
Citera
2013-06-08, 21:56
  #7
Medlem
antonaugustssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Okej, Viaplay finns inte till Apple TV, utan då måste man streama den via t.ex. iPad-appen. Det kan vara värt att tänka på. Kvaliteten brukar dessutom blir klart sämre då.

Nej, det är inte garanterat. Netflix-utbud är inte så enormt egentligen. Och TV-serierna har ofta bara de tidigare säsongerna. Viaplay är dock inte på något sätt bättre enligt mig.

Finns ändå tillräckligt mycket material för att det ska vara värt 79 kr i månaden enligt mig.
Okej. Får se hur jag gör. Har tidigare tankat hem filmer från tankafetast men börjar bli lite drygt att göra det. Tack för svar!
Citera
2013-06-08, 22:38
  #8
Medlem
Alvanas avatar
Jag har både Viaplay och Netflix (mammaledig med en dotter som sover en del ). Netflix vinner för mig.
Dels för att de är mer lättöverskådligt vad gäller serierna tycker jag, men de har även ett större utbud. Blev något purken när jag insåg att vissa filmer måste man betala för på Viaplay fast att man har medlemsskap. Dessutom tittar vi på båda tjänsterna via PS3 men till Viaplay var vi tvungna att skaffa PS plus så det blev plötsligt dyrt.
Bildkvalité kan jag inte säga så mycket om, man skall nog ha mycket bättre tv än vi har innan man kan klaga på Netflix och Viaplays kvalité.
Citera
2013-06-08, 22:45
  #9
Medlem
Netflix för deras utbud på serier och att det funkar så bra på Apple-TV
Citera
2013-06-08, 22:58
  #10
Medlem
calmsolutions avatar
Varför välja? Ta bägge för 2 * 79:-/ månad. Vi snackar dryga femman per dag för bägge.
Citera
2013-06-08, 23:01
  #11
Medlem
Polyklorfenols avatar
Netflix har SÅ mycket bättre funktionalitet. Utbudet är lite olika, men svårt att säga att det ena skulle vara bättre än det andra. Viaplay har porr och sport (dyraste abonnemanget).
Citera
2013-06-08, 23:03
  #12
Medlem
puckots avatar
När det gäller utbud överhuvudtaget på dom svenska streamingtjänsterna, så är det ganska tunt tyvärr. Även svenska Netflix lider av detta och dom saknar ganska mycket i sitt utbud tyvärr. Men Netflix är väl den svenska tjänsten som är minst dåligast och trots sitt tunna utbud, den tjänst som har bäst utbud jämfört med dom andra tjänsterna. Det är iallafall helt klart värt dom 79kr man betalar, för det utbud man får.

Fast sen beror det ju på vad man är ute efter, gillar man sport eller porr så är kanske Viaplay bättre. Men tittar man på mycket film och serier, så är nog Netflix bättre. Fast när man tröttnar på svenska Netlfix och har sett färdigt allt man gillar, så är det ju ganska enkelt att fixa det amerikanska utbudet, om man vill se ännu mer film och serier. Den fördelen har ju inte dom andra svenska tjänsterna, eftersom Netflix i grunden är ett amerikansk företag.

En annan fördel med Netflix är ju att det fungerar nästan överallt, deras tjänst fungerar på nästan alla enheter och plattformar. Sen är det väldigt bekvämt med deras resume-funktion, som gör att du kan börja kolla på en film eller serie t.ex. på din mobil/surfplatta, sen stänga av och fortsätta kolla hemma på tvn eller på datorn och då kommer Netflix ihåg exakt var du stängde av och fortsätter att spela därifrån. Dom har ett ganska hyfsat utbud på HD-material också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback