Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-07, 02:05
  #1
Medlem
forren1s avatar
Hej, jag tradar på en hemsida som heter etoro.com och undrar om man på något sätt skulle kunna använda sig utav kapitalförsäkring eller något annat smart för att få ner skatten på vinsten.
Citera
2013-06-08, 11:09
  #2
Medlem
forren1s avatar
Någon som vet?
Citera
2013-06-08, 13:10
  #3
Medlem
GoPalts avatar
Investeringssparkonto är ett bra alternativ. Där betalar du schablonskatt. Kort och gott fungerar det såhär: Värdet på ditt konto multipliceras med statslåneräntan, ca 1,65%, och av denna summan betalar du 30% skatt.
Du kan läsa mer om det här: http://www.skatteverket.se/privat/sk...800037851.html
Citera
2013-06-08, 15:40
  #4
Medlem
forren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoPalt
Investeringssparkonto är ett bra alternativ. Där betalar du schablonskatt. Kort och gott fungerar det såhär: Värdet på ditt konto multipliceras med statslåneräntan, ca 1,65%, och av denna summan betalar du 30% skatt.
Du kan läsa mer om det här: http://www.skatteverket.se/privat/sk...800037851.html

Ett Investeringssparkonto är väl ett konto där man sätter pengarna och sedan investerar man dom därifrån. Jag kommer ju trada på en annan hemsida. Hur gör man då?
Citera
2013-06-08, 15:46
  #5
Medlem
Phillemans avatar
Det funkar inte så tyvärr. En ISK eller en KF är helt enkelt ett konto och inte ett par magiska väggar kopplade till ditt namn som skyddar dig från skatt. Du får helt enkelt maila supporten och se om de erbjuder KF eller ISK, vilket jag INTE tror
Citera
2013-06-08, 16:31
  #6
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Ett Investeringssparkonto är väl ett konto där man sätter pengarna och sedan investerar man dom därifrån. Jag kommer ju trada på en annan hemsida. Hur gör man då?
Då var det en annan sak. Då har jag inget bra råd att komma med mer än att du lyssnar på ovanstående tips.
Citera
2013-06-08, 20:21
  #7
Medlem
Key.s avatar
Undrar samma sak tänkte på det idag faktiskt, på etoro handlar man CFD kontrakt och enligt skatteverket så anser dom att de är "ett slags terminskontrakt"

Men ett terminskontrakt är ju något som löper varje termin eller hur? CFD's har inget slutdatum och löper därmed inte ut, de kan avslutas när som helst av köparen som antingen väljer att sälja eller köpa kontraktet av mäklaren till marknadspris eller om mäklaren stänger positionen pga margin calls eller liknande.

Så med andra ord finns det inget framtids perspektiv eller fast pris som det ska säljas till inom en snar framtid som terminskontrakt går ut på.

Citat:
Med termin menas ett avtal om köp av egendom vid en framtida tidpunkt till ett bestämt pris (som fastställdes i samband med upprättandet av kontraktet), eller alternativt rätt till kontantavräkning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Terminskontrakt

Ingen sådan "framtida tidpunkt till ett bestämt pris" sker vid CFD kontrakt dvs. när du spekulerar i valutor på internet i realtime.

Hur kan de då anse att det är ett slags terminskontrakt som då kan beskattas?


Hur ska Contracts For Difference (CFD) beskattas?
http://www.skatteverket.se/rattsinfo...13e800071.html

Citat:
4 Skatteverkets bedömning
Villkoren för CFD-kontrakten är sådana att de påminner om terminer, dvs. båda parter kan ha en fordran eller en förpliktelse beroende på hur värdet på den underliggande tillgången ändrar sig.

Vadå "påminner" hur kan man ha så vaga definitioner av något? Antingen är något det eller inte, Hur kan man basera lagar på något som påminner om något annat?

Citat:
Skatteverket anser därför att CFD-kontrakten har karaktären av termin varför kontrakten uppfyller den skattemässiga definitionen på termin

Karaktären? Are they serious?

Så med andra ord finns det inga direkta lagar som säger att CFD kontrakt ska skattas men bara för att de "påminner" och har en kanske liknande "karaktär" som terminskontrakt så faller de under terminskontraktens lagar för beskattning?

Kan någon förklara lite mer om hur vidare de kan göra så här?

Bara för att äpplen och apelsiner påminner om varandra i formen och har samma karaktär (växer på träd) så betyder inte det att de är samma sak.

Tack,

Sen är det faktiskt omöjligt att manuellt mata in alla avslutade ordar i en blankett, liksom på ett år ligger snittet ibland på när man tradar på etoro (för att man kopierar) på över 10 000 ordrar ska varenda order då mattas in manuellt är de galna eller?
__________________
Senast redigerad av Key. 2013-06-08 kl. 20:55.
Citera
2013-06-08, 20:57
  #8
Medlem
Phillemans avatar
Du skattar 30% på CFD, avdrag och liknande fungerar precis som för vanliga aktier. Jag har spenderat dagar på att lösa det där men 30% gäller, i ditt GAV räknas räntor, aktielån och courtage in precis som vanligt. Min mäklare skickar in avslut för bl.a. CFD automatiskt, om er inte gör det kan ni "råka" missa något. Jag hade inte gjort det och jag rekommenderar det inte heller.

Om det är rätt eller fel spelar ingen roll, bara gilla läget, för det är så det är.
Citera
2013-06-08, 21:06
  #9
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Du skattar 30% på CFD, avdrag och liknande fungerar precis som för vanliga aktier. Jag har spenderat dagar på att lösa det där men 30% gäller, i ditt GAV räknas räntor, aktielån och courtage in precis som vanligt. Min mäklare skickar in avslut för bl.a. CFD automatiskt, om er inte gör det kan ni "råka" missa något. Jag hade inte gjort det och jag rekommenderar det inte heller.

Om det är rätt eller fel spelar ingen roll, bara gilla läget, för det är så det är.

Vad gör man om mäklaren är utanför sverige och tar inget ansvar till att skicka in några kontrolluppgifter?

Hur kan man gilla läget när det är över 10 000 ordrar i snitt för vissa som ska matas in manuellt i en blankett förstår du att det är omöjligt att göra?
__________________
Senast redigerad av Key. 2013-06-08 kl. 21:09.
Citera
2013-06-08, 21:43
  #10
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Vad gör man om mäklaren är utanför sverige och tar inget ansvar till att skicka in några kontrolluppgifter?

Hur kan man gilla läget när det är över 10 000 ordrar i snitt för vissa som ska matas in manuellt i en blankett förstår du att det är omöjligt att göra?
Anställ en revisor eller något.

Oh tro mig, jag vet. Därför jag sett till att skaffa en mäklare som sköter det automatiskt
Citera
2013-06-08, 21:49
  #11
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Anställ en revisor eller något.

Oh tro mig, jag vet. Därför jag sett till att skaffa en mäklare som sköter det automatiskt

Visst anställ en revisor = 0% vinst

Etoro har över 2 miljoner användare jag tror knappt att de sitter ner och skriver ner deras ordrar manuellt.

Vilken mäklare använder du?
Citera
2013-06-08, 21:52
  #12
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Visst anställ en revisor = 0% vinst

Etoro har över 2 miljoner användare jag tror knappt att de sitter ner och skriver ner deras ordrar manuellt.

Vilken mäklare använder du?
Datoriserat givetvis, upp till dig att godkänna på deklarationen sen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback