2013-06-05, 15:12
Medlem
cumdrencheds avatar
Hej.

Skulle någon som känner sig manad (och som kan det där med måttsättning av en ritning) att kolla igenom dessa tre ritningar och kolla om det är något som ser konstigt ut?

Ritning 1:
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b56349.png
Ritning 2:
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b56350.png
Ritning 3:
http://www.ladda-upp.se/files/2013/b56351.png

Tack på förhand!
Citera
2013-06-05, 15:13
Medlem
cumdrencheds avatar
Utöver detta, är det någon som vet hur man ska placera ut ytjämnhetsmärkena på det första ritningen, där ytjämnheten i hålet ska vara Ra 1.6. Alternativt att jag kanske inte behöver detta på hålen, utan enbart på axeln som kommer löpa igenom?

Tacksam för svar.

Mvh
Citera
2013-06-05, 15:40
Medlem
Odd-fellows avatar
Bara ögnat igenom, generellt ser det helt okej ut, jag hade kanske inte måttsatt på det sättet själv, men fyller helt klart sitt ändamål.

på bild på 2 den kvadraten som är 22, vad är det, jag ser inte om den går inåt och i så fall hur mycket?
Om det inte går innåt vad gäller det måttet?
Jag hade nog även satt ut radien på 28 fyrkanten så att ingen tar det bokstavligt att det är radie 1 i de hörnen (tycker det ser ut att vara större)

jag tror det räcker att sätta Ra värdet på axeln då det ibland är svårt att mäta Ra i hål.

Du har satt fram vissa toleranser, men skippar andra, tänker lägga till generell eller skippar du bara dem och förutsätter att den som skall tillverka de är tillräckligt seriös?
Citera
2013-06-05, 16:19
Medlem
cumdrencheds avatar
Hur hade du måttsatt? Är väldigt nyfiken, har mycket att lära här anser jag så tar emot alla tips jag kan. Har bara toleranssatt de mått som är kritiska för funktionen av detaljen. Vet inte om man kan lägga till en ISO-standard sedan? Typ ISO 2768-m eller hur tycker du man ska göra?

Är extremt tacksam att du tar dig tid att svara!

På din fråga angående bild 2 så är det en behållare som går ner i detaljen, antar att man ska ha med den skymda linjen på den översta vyn och måttsätta den?
Citera
2013-06-05, 17:49
Medlem
Bild nr 1: Dubbelmåttsatt både r5 och 5mm i hörnorna på övre vyn. Behåll radien, radera den andra men lägg till x4 efter. Eller?

8 och 10 måttet behövs inte eftersom du har r4 o r5 på den nedre vyn. Du ska ha skymd kontur med på övre vyn vid hålen. Dessutom hade jag måttsatt de från andra hållet tror jag, enklare att mäta detaljen sen.

Edit du kan lika bra sätta diameter 4H7x2 också på båda hålen på den vyn.
Senast redigerad av mardi 2013-06-05 kl. 17:52.
Citera
2013-06-05, 17:57
Medlem
På den undre ritningen hade jag haft med hela längden på foten i högra vyn,
Citera
2013-06-05, 17:58
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
finns endel fillets och chamfers som inte är måttsatta, borde de väl va?
hade även lagt till fler vyer och lite centrumlinjer där det är applicerbart
Citera
2013-06-05, 20:18
Medlem
cumdrencheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Bild nr 1: Dubbelmåttsatt både r5 och 5mm i hörnorna på övre vyn. Behåll radien, radera den andra men lägg till x4 efter. Eller?

8 och 10 måttet behövs inte eftersom du har r4 o r5 på den nedre vyn. Du ska ha skymd kontur med på övre vyn vid hålen. Dessutom hade jag måttsatt de från andra hållet tror jag, enklare att mäta detaljen sen.

Edit du kan lika bra sätta diameter 4H7x2 också på båda hålen på den vyn.

Ja, det stämmer ju naturligtvis. Förstår däremot inte vad du menar med att måttsätta från andra hållet. Har du lust att förklara?
Citera
2013-06-05, 20:19
Medlem
cumdrencheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
finns endel fillets och chamfers som inte är måttsatta, borde de väl va?
hade även lagt till fler vyer och lite centrumlinjer där det är applicerbart

Vilka menar du? Skulle vara kanon om du skrev vilka du menar så jag kan rätta till detta och lära mig var jag gör fel.

Var tycker du jag ska ha centrumlinjer? Samt vilka fler vyer hade du velat se?
Citera
2013-06-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cumdrenched
Ja, det stämmer ju naturligtvis. Förstår däremot inte vad du menar med att måttsätta från andra hållet. Har du lust att förklara?

Du har måttsatt från vänster till höger (107-8-15-10) när det är längre från kanten på de hållet. Måttsätt från höger till vänster (X-10-15-8) för när du sen ska mäta detaljen så mäter du från på den kanten de blir kortast....inget fel bara något jag hade gjort.

Men glöm inte den dolda konturen på den översta vyn för de två hålen
Citera
2013-06-05, 22:56
Medlem
cumdrencheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Du har måttsatt från vänster till höger (107-8-15-10) när det är längre från kanten på de hållet. Måttsätt från höger till vänster (X-10-15-8) för när du sen ska mäta detaljen så mäter du från på den kanten de blir kortast....inget fel bara något jag hade gjort.

Men glöm inte den dolda konturen på den översta vyn för de två hålen

Ytterligare en fråga till dig som verkar ha koll. Som du ser har jag satt toleranser på mått som är kritiska för funktionen av i detta fall en vitlökspress. Hamnar hålen på ovandelen för långt upp kommer inte presskolven ända ner osv. Funkar toleranser som jag gjort eller hur tycker du?

Och sedan mått som inte är toleranssatta, alltså som inte spelar speciellt stor roll om det diffar några millimeter hit eller dit har jag inte toleranssatt, men hur gör man sedan? Lämnar man måtten som de står eller ska man lägga till någon generell standard typ ISO 2768? Kan inte det här helt och hållet så vore kanon om du, eller någon annan skulle kunna svara på det.
Citera
2013-06-05, 23:17
Medlem
cumdrencheds avatar
Här kommer en bild på den lilla axeln som kommer löpa igenom alla gångjärn. Även denna får ni gärna ta en titt på:

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b56408.png

Tack för all hjälp än så länge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in