Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-04, 21:03
  #1
Medlem
thorfromasgards avatar
Hej!

Jag vill börja med att jag har ett stort intresse för ny teknik och speciellt elbilar. Jag märker också att entusiasmen för bilar som går på ren el ökar nu dramatiskt i många länder. Jag tror att många är väldigt imponerade för Tesla Motors framgångar under de senaste åren både när det gäller deras produktion och prisutveckling av deras aktier.

Frågan som jag skulle vilja ta upp handlar om vilka ställningar till utveckling av elbilar och motsvarande infrastruktur Sveriges riksdagspartier tar. Efter 5-minuters sök har jag lyckats hitta fram en motion från SD med förslag att intensivt satsa på infrastruktur för elbilar.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...499/?text=true

Är det någon som har koll på hur andra riksdagspartier tänker kring denna fråga?
Citera
2013-06-04, 21:23
  #2
Medlem
Deeeeerrrrs avatar
Jag har för mig att MP vill storsatsa på s.k. laddstolpar, drivna av förnybara energikällor, i syfte att uppmuntra folk att köpa elbilar, och på så sätt göra Sveriges vägar mer miljövänliga. Problemet är dock sedan att vi lever i ett land där vintrarna tillhandahåller grova minusgrader, som i sin tur ogillas av teknologin i t.ex. Teslabilar.
Citera
2013-06-04, 22:48
  #3
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeeeerrrr
Jag har för mig att MP vill storsatsa på s.k. laddstolpar, drivna av förnybara energikällor, i syfte att uppmuntra folk att köpa elbilar, och på så sätt göra Sveriges vägar mer miljövänliga. Problemet är dock sedan att vi lever i ett land där vintrarna tillhandahåller grova minusgrader, som i sin tur ogillas av teknologin i t.ex. Teslabilar.

Ja, det är sant att låga temperaturer gör elbilar med batterikapacitet mindre än 50kWh opraktiska för vintrar. Men Teslas bilar är fortfarande användbara då sträckan för 85kWh versionen blir ca 360km och 290km för 60kWh (vid ca -20C, då totala sträckan blir 20-25% mindre).
Däremot sådana modeller som Nissan leaf kommer inte tillfredsställa det mesta av kundens förväntningar under vintertid.

Det finns också en annan sak som hör till infrastruktur. I vintras hade NyTeknik lagt upp en artikel om trådlastbilar då det påstods att inom två år ska man påbörja bygga ut ledtrådar längs motorvägar för tung lastbilstrafik som står för en betydlig del av bränsleförbrukning och utsläpp.
Är det några politiska krafter som står bakom projektet eller som stödjer det på något sätt?
Citera
2013-06-06, 14:53
  #4
Medlem
Som så mycket annat med global teknik så måste det till en gemensam standard för åtminstone hela Europa. Det hjälper inte om Sverige ensamt bygger ut infrastruktur för elbilar om bilen plötsligt körs över gränsen till Tyskland och inte en laddstolpe finns att uppbringa. Dessutom är den växande bilmarknaden belägen i Kina och det kan mycket väl vara så att det blir kineser som "bestämmer" hur och med vad de framtida fordonen skall drivas.

Trådlastbilar, tjaa, samma sak där. Visst är Sverige en ganska stor marknad för både Volvo och Scania men i det stora hela är den marknaden blygsam om man ser antalet lastbilar totalt ute i världen.

Man får inte glömma bort att den svenska politiken inte alltid kan påverka globalt sett.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2013-06-06 kl. 15:02.
Citera
2013-06-06, 21:43
  #5
Medlem
TRRRRISTs avatar
Jävligt bögigt att köra Tesla, men har man cash att kasta ut på något som håller i 4-5 år så varför inte.


Hade hellre köpt en 3.0 Liters Z4 för dom pengarna och gasat på fullt utanför hippie horans jävla fönster!!
Citera
2013-06-07, 20:36
  #6
Medlem
thorfromasgards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
Jävligt bögigt att köra Tesla, men har man cash att kasta ut på något som håller i 4-5 år så varför inte.


Hade hellre köpt en 3.0 Liters Z4 för dom pengarna och gasat på fullt utanför hippie horans jävla fönster!!

Du verkar vara en troll. Men visst köp bensin med tanken på att EU antagligen kommer snart att skicka en ny direktiv om ökad miljöskatt på fossila bränslen. Detta kommer absolut ge mer resurser till utveckling av smarta elnät och liknande projekt.
Citera
2015-02-08, 21:37
  #7
Medlem
http://www.bytbil.com/nyheter/5vvnpk...rare-an-diesel
Citera
2015-02-08, 23:08
  #8
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
http://www.bytbil.com/nyheter/5vvnpk...rare-an-diesel

Ja verkligen, vilken el-chock!
Citera
2015-02-09, 08:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Ja verkligen, vilken el-chock!

Om det nu är någon som har levt i den ekonomiska villfarelsen att det kommer att bli billigare att köra en elbil än ex. en dieselbil så bör den personen omedelbart vakna upp ur den drömmen.

El- resp. diesel/bensinpriset i Sverige har ingenting med verkligheten och marknaden att göra. Det är skatter och avgifter som styr det hela. Enklast att komma till insikt om detta är att noggrant läsa igenom elräkningen som du få nästa gång. C:a 30 % av fakturan har med elpriset att göra. När det gäller fordonsdrivmedel så kanske 25 % har att göra med drivmedelspriset i sig självt.

Politikernas längtan efter att hitta beskattningsobjekt är enorm. Om något blir för "billigt" så tas det genast i intäkt för att beskatta objektet.

D.v.s skulle det slumpa sig så att elbilarna skulle bli för "billiga" i drift, d.v.s generera för lite skatteintäkter, så skulle politikerna givetvis hitta ett nytt sätt att beskatta fordonet. Fantasin inom det området är obegränsad.

Vad det skulle döpas till är helt en smaksak, rattskatt, fyrhjulingsfordonsskatt, miljöomställningsavgift, etc. etc. Vi har som bekant haft lyxskatt i Sverige. Det var bara med ett hårsmån som tandkräm lyckades hamna utanför den speciella skatten.

Det hela handlar om att kommande år få in minst samma, gärna mer, summa pengar till det allmänna som de föregående åren. Det värsta som en politiker kan råka ut för är att få en minskad summa pengar att röra sig med ty då kan väljarna svika.
Citera
2015-02-09, 20:17
  #10
Medlem
Man läser ju ofta om elbilsförare som anser att el är gratis. Ingenting är gratis...
Citera
2015-02-11, 12:13
  #11
Medlem
Det borde absolut finnas, tråkigt att politikerna är så fästa vid bensinbilar och stora motorvägsprojekt. Tänk lätta elbilar, de tar både mindre plats och sliter mindre på vägarna...
Citera
2015-02-11, 14:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Det borde absolut finnas, tråkigt att politikerna är så fästa vid bensinbilar och stora motorvägsprojekt. Tänk lätta elbilar, de tar både mindre plats och sliter mindre på vägarna...

Produkten finns redan ute på marknaden. Det är bara att uppsöka en bilhandlare och köpa. Vad är det som är problemet? Det är väl inte så att du tycker att det är politikernas ansvar att bekosta ditt bilköp?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback