Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-04, 14:51
  #1
Medlem
Mina frågor i rubriken. Har ett så jävla svagt vattentryck i duschen men har inte riktigt pallat att kolla upp det för det är ett sånt litet irritationsmoment. Det finns två lägen, och först när jag ställer in det "smalare läget" så får jag nån kraft! Annars är det som att stå under en vildsint droppande kran typ. Kul när man ska få schampot ur håret...

Finns det några riktlinjer rörande acceptabelt vattentryck? Så jag kan få det justerat (om det ens är möjligt?) om det är under.

Kan man mäta det själv utan speciella verktyg? Tänker att trycket ändå borde vara relaterat till mängden vatten man får ut under en tid. Kan man räkna ut ungefärligt tryck genom att t.ex. fylla en 10-liters hink?
Citera
2013-06-04, 15:08
  #2
Medlem
epost72s avatar
Är det dåligt tryck i handfat samt i köket också?
Skruva bort duschhandtaget från slangen och slangen från armaturen och kolla så att det inte sitter en strypning som minskar vattenflödet.

Likaså kan det vara täppt i duschhandtaget.

Mellan 6l/min till 12l/min får väl anses vara ganska normalt.

EDIT:
Ytterligare en sak som kan påverka.
Om någon kuloventil inte är helt öppen på vattenledningen.
Lätt att komma åt vid städning utan att man tänker på att det påverkar vattentrycket.
__________________
Senast redigerad av epost72 2013-06-04 kl. 15:54.
Citera
2013-06-04, 15:30
  #3
Medlem
Ahhh, schysst, ska kolla ikväll då!

Nej, trycket i handfat och kök är helt okej, vilket får mig att hoppas att det är nåt strypt typ.
Citera
2013-06-04, 15:35
  #4
Medlem
Dåligt tryck i duschen--- kan vara smuts i någon sil--det kan sitta en sil i ingången till blandaren......
Har du dåligt tryck på både varm-kallvatten????????
Är vatten trycket normalt i handfatet--- då är det duschblandaren eller dess silar.
Vattentrycket skall vara mellan1,5 kg---3,0kg


Du har bra vatten-tryck. Börja med att ta loss duschslangen--- blir det ej bättre tryck-- lossa blandaren kolla om det finns någon sil--om ej--pröva annan blandare. Stäng av huvudkranen innan du lossar blandare
__________________
Senast redigerad av Sosselebban 2013-06-04 kl. 15:39.
Citera
2013-06-04, 23:18
  #5
Medlem
Liten update: tog bort "duschhandtaget" från slangen och det var en JÄVLA skillnad i tryck.

Med duschhandtaget på: ca 4-5 liter/minut. Utan? 14!

Duschhandtaget är relativt nytt (badrum totalrenoverades förra året) så jag tror inte det är tilltäppt eller så. Men det går inte att skruva isär ytterligare vad jag kan se - så frågan är om jag måste byta duschhandtag? Om det finns att köpa nåt som inte stryper automatiskt...
Citera
2013-06-08, 04:35
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Liten update: tog bort "duschhandtaget" från slangen och det var en JÄVLA skillnad i tryck.

Med duschhandtaget på: ca 4-5 liter/minut. Utan? 14!

Duschhandtaget är relativt nytt (badrum totalrenoverades förra året) så jag tror inte det är tilltäppt eller så. Men det går inte att skruva isär ytterligare vad jag kan se - så frågan är om jag måste byta duschhandtag? Om det finns att köpa nåt som inte stryper automatiskt...

Du har nog ett snålspolande duschhandtag. Antingen så har den blivit igensatt i själva strilen eller så är vattentrycket för lågt för det handtag du har. Kan du inte plocka isär handtaget och rengöra det så får du nog skaffa ett nytt och de är inte så dyra.

Även nya handtag kan bli igensatta efter ledningsarbeten om man haft vattnet avstängt och det lossnat en massa goja när vattnet sattes på igen.
Citera
2013-06-08, 09:09
  #7
Medlem
DRPOEs avatar
Prova att lägga hela duschmunstycket i ättika i några timmar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback