Resultat: Hur röstar DU i Riksdagsvalet 2014?
Moderata Samlingspartiet
3,51%
80 röster
Kristdemokraterna
0,75%
17 röster
Folkpartiet
1,98%
45 röster
Centerpartiet
0,53%
12 röster
Socialdemokraterna
3,82%
87 röster
Miljöpartiet
1,98%
45 röster
Vänsterpartiet
2,46%
56 röster
Sverigedemokraterna
68,48%
1560 röster
Annat alternativ (beskriv i tråden om intresse finns)
10,76%
245 röster
Jag röstar blankt
3,29%
75 röster
Jag röstar inte alls
2,46%
56 röster
2013-06-03, 12:21
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Hur kan det vara större att avstå helt, [b]det säger ju bara att man inte bryr sig.[\b] Röstar man blankt har man iallafall visat att man bryr sig.

Det är ju bara ett antagande som du gör och själv får stå för. Jag skulle säga att jag är mer politiskt intresserad än gemene man, och folk förväntar sig därför att jag ska rösta, således blir det ett större och mer tydligt ställningstagande om jag avstår att rösta.

Hade det varit så att blankröster hade haft någon inverkan, exempelvis att andelen blankröster representerats av tomma stolar i Riksdagen, hade jag nog slängt in en blank röstsedel, men nu har vi inte ett sådant system.
Citera
2013-06-03, 12:23
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Hur kan det vara större att avstå helt, det säger ju bara att man inte bryr sig. Röstar man blankt har man iallafall visat att man bryr sig.
En blankröst är ändå ett ställningstagande för demokratismen, även om man ogillar de enskilda partierna. Är man emot bankernas styre genom medieägande, och därmed kontroll över röstandet, så bör man antingen avstå helt eller rösta på ett parti som är öppet kritiskt till demokratin.
Senast redigerad av Nix-registret 2013-06-03 kl. 12:25.
Citera
2013-06-03, 14:26
Medlem
Vilken skämtundersökning, det finns ingen anledning till att inte ha med mindre partier, så har det alltid varit tidigare. Jag förväntar mig faktiskt en ordentlig undersökning nästa gång, runt september 2013 när det är ett år kvar innan valet med ALLA partier. Det känns spontant som att TS är rädd för att "fel" partier ska få många röster. Det här är en flashback-undersökning, varken mer eller mindre. Vill du kolla hur opinionen ligger till är det väl bara hålla koll på opinionsundersökningstråden på flashback.

Sedan är knappast fyra-procents-spärren allt. Det finns även en en-procents-spärr och en 2.5-procents-spärr. Nej jag blev faktiskt besviken på denna tråd, faktiskt. Jag är intresserad av alla mindre partier och hur deras stöd på flashback ser ut, inte alla sinnessjuka pisspartier som sitter i Rosenbad och pillar.
Citera
2013-06-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nu är det ju inte frågan om någon Flashback-startad tråd här, utan den här tråden har jag skapat i egenskap av användare som vill se hur folk resonerar.
Isåfall, ge vanliga användare möjligheten att starta undersökningar, så kan en ny undersökning startas där alla partier finns representerade, låter det bra? Du är trots allt ingen vanlig användare utan en moderator, så jag köper inte det där resonemanget. Vore en helt annan sak om alla kunde starta undersökningar, men så är det inte.
Citera
2013-06-03, 17:37
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Det är lite fegt att inte rösta i huvudtaget, då kan man ju pissa på alla när de har fel.

Det som är ännu värre är att folk röstar utan någon större kunskap om partiet. Man förstör för andra om man inte är insatt och röstar blint på något.

Egentligen borde man ta körkort för att rösta. Hade folket haft en bättre koll på vad partierna i riksdagen vill, så tror jag läget skulle se mycket annorlunda ut idag.
Citera
2013-06-03, 17:56
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Vilken skämtundersökning, det finns ingen anledning till att inte ha med mindre partier, så har det alltid varit tidigare.

Jo, det finns gott om skäl, problemet är att du inte tycker om de skälen.

Citat:
Jag förväntar mig faktiskt en ordentlig undersökning nästa gång, runt september 2013 när det är ett år kvar innan valet med ALLA partier. Det känns spontant som att TS är rädd för att "fel" partier ska få många röster. Det här är en flashback-undersökning, varken mer eller mindre. Vill du kolla hur opinionen ligger till är det väl bara hålla koll på opinionsundersökningstråden på flashback.

Om moderatorerna i Politik Inrikes vill starta en större och mer omfattande undersökning när valet närmar sig, så är det naturligtvis helt okej med mig om de vill ha med samtliga partier som finns registrerade i Sverige i den.

Och nej, jag är inte rädd för att "fel" partier ska få många röster. Det är bara så att jag är ointresserad av att se hur stödet ser ut för ett parti som är oviktigt. SvP, ND och Piratpartiet är exempel på partier som inte kommer att komma in i riksdagen, och som i en undersökning som har med riksdagsval att göra är helt ointressanta.

Citat:
Sedan är knappast fyra-procents-spärren allt. Det finns även en en-procents-spärr och en 2.5-procents-spärr. Nej jag blev faktiskt besviken på denna tråd, faktiskt. Jag är intresserad av alla mindre partier och hur deras stöd på flashback ser ut, inte alla sinnessjuka pisspartier som sitter i Rosenbad och pillar.

Så du är intresserad av oviktiga partier som år efter år traskar på med några hundra eller några tusen väljare, och aldrig får inflytande... Och samtidigt helt ointresserad av de partier som de facto styr Sverige? Underligt resonemang tycker jag.
Citera
2013-06-03, 18:38
Medlem
Citat:

Handlar inte vad jag tycker om eller inte, utan om det finns skäl överhuvudtaget, vilket det inte gör. Det enda skälet jag kan komma på är väl att det blir en längre poll med fler alternativ. Dina åtta partier är kvar i undersökningen, plus några till, ser faktiskt inte problemet alls. Är det så ansträngande att fylla i åtminstone fem rader till? Helst fler dock.

Det lustiga är att det är många små partier som får fler röster än många riksdagspartier på flashback. Sedan om det inte återspeglar sig i verkligheten är helt fullständigt irrelevant. Som sagt, FB-undersökningar är FB-undersökningar, varken mer eller mindre. Spelar ingen roll vad det blir för resultat här, SD kommer aldrig få egen majoritet efter nästa val och en drös riksdagspartier kommer inte åka ut ur riksdagen, så vem bryr sig om verkligheten?

Citat:
Så du är intresserad av oviktiga partier som år efter år traskar på med några hundra eller några tusen väljare, och aldrig får inflytande... Och samtidigt helt ointresserad av de partier som de facto styr Sverige? Underligt resonemang tycker jag.

Det underliga är att du inte orkar lägga till fler alternativ, vill fortfarande gärna ha ett argument. Att du tycker det är ointressant tycker jag personligen är ett rätt egoistiskt resonemang. Många efterfrågar uppenbarligen fler alternativ, varför kan du inte bara ödsla en extra minut till att lägga till dessa då? Är väl inte ens något att bråka om? Alla vinner på det.

Och ja, det är väldigt intressant att se vilka partier även bland de mindre som ökar och minskar. Man vet aldrig hur den politiska utvecklingen ser ut. Sedan som jag tidigare skrivit är inte fyra-procents-spärren allt.
Citera
2013-06-03, 19:09
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Röstar SD, inte för att jag älskar SD men för att jag vill se etablissemanget darra.
Citera
2013-06-03, 19:23
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Handlar inte vad jag tycker om eller inte, utan om det finns skäl överhuvudtaget, vilket det inte gör. Det enda skälet jag kan komma på är väl att det blir en längre poll med fler alternativ. Dina åtta partier är kvar i undersökningen, plus några till, ser faktiskt inte problemet alls. Är det så ansträngande att fylla i åtminstone fem rader till? Helst fler dock.

Det lustiga är att det är många små partier som får fler röster än många riksdagspartier på flashback. Sedan om det inte återspeglar sig i verkligheten är helt fullständigt irrelevant. Som sagt, FB-undersökningar är FB-undersökningar, varken mer eller mindre. Spelar ingen roll vad det blir för resultat här, SD kommer aldrig få egen majoritet efter nästa val och en drös riksdagspartier kommer inte åka ut ur riksdagen, så vem bryr sig om verkligheten?

Det underliga är att du inte orkar lägga till fler alternativ, vill fortfarande gärna ha ett argument. Att du tycker det är ointressant tycker jag personligen är ett rätt egoistiskt resonemang. Många efterfrågar uppenbarligen fler alternativ, varför kan du inte bara ödsla en extra minut till att lägga till dessa då? Är väl inte ens något att bråka om? Alla vinner på det.

Och ja, det är väldigt intressant att se vilka partier även bland de mindre som ökar och minskar. Man vet aldrig hur den politiska utvecklingen ser ut. Sedan som jag tidigare skrivit är inte fyra-procents-spärren allt.

Okej, då har vi hört dina synpunkter.

Nu är det här en undersökning som jag företar mig för att se hur riksdagsvalet kommer att förlöpa om FB-folket får bestämma, varken mer eller mindre.

Att skapa en omröstning med riksdagspartierna är inget konstigt, och hade något mindre parti legat på 3-3,5% av rösterna, så hade jag med största sannolikhet tagit med dem också.
Citera
2013-06-03, 19:39
Medlem
Citat:

Om moderatorerna i Politik Inrikes vill starta en större och mer omfattande undersökning när valet närmar sig, så är det naturligtvis helt okej med mig om de vill ha med samtliga partier som finns registrerade i Sverige i den.

Och nej, jag är inte rädd för att "fel" partier ska få många röster. Det är bara så att jag är ointresserad av att se hur stödet ser ut för ett parti som är oviktigt. SvP, ND och Piratpartiet är exempel på partier som inte kommer att komma in i riksdagen, och som i en undersökning som har med riksdagsval att göra är helt ointressanta.

Fast detta är väl en opinionsundersökning av vad Flashbackarna tycker?. Piratpartiet, Liberalapartiet och SVP hade alla tre fått 4+% i denna undersökning.
Kolla resultatet, redan nu gå var femte röst går till "övrigapartier", hade de vart uppstaplade hade de fått ännu mer.

Bättre att du gör om den med alla partier eller raderar den, flashback är som bekant inte representativt för Sverige som helhet och därmed säger denna undersökningen 0, både om svenska folket och flashbacks community.

Kommer sluta med SD på 60% övriga 20% och alla andra 10%.. Tycker ifall att Piratpartiet borde vara med eftersom de har representation i EU-parlamentet
Senast redigerad av Goteborg135 2013-06-03 kl. 19:41.
Citera
2013-06-03, 20:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborg135
Fast detta är väl en opinionsundersökning av vad Flashbackarna tycker?. Piratpartiet, Liberalapartiet och SVP hade alla tre fått 4+% i denna undersökning.
Kolla resultatet, redan nu gå var femte röst går till "övrigapartier", hade de vart uppstaplade hade de fått ännu mer.

Bättre att du gör om den med alla partier eller raderar den, flashback är som bekant inte representativt för Sverige som helhet och därmed säger denna undersökningen 0, både om svenska folket och flashbacks community.

Kommer sluta med SD på 60% övriga 20% och alla andra 10%.. Tycker ifall att Piratpartiet borde vara med eftersom de har representation i EU-parlamentet

Nja, det är en "undersökning" som visar hur riksdagen hade sett ut om FB:are hade fått bestämma, om någonting. Det är riksdagen som är det intressanta, och eftersom varken diverse piratpartier, nationaldemokrater, sverigepartister eller andra liknande partier kommer in i riksdagen, så är det irrelevant för de kommande fyra årens styre av Sverige efter valet 2014.

Jag kan köpa att man blir grinig för att ens eget favoritval inte är med i en viss omröstning, men det är ju bara att gilla läget. Den här undersökningen innehåller riksdagspartierna, punkt. Att bli arg eller irriterad för att inte alla 0,05% partier är med i listan är ungefär lika relevant som att bli irriterad för att någon inte har med bilmärket Talbot i en omröstning om vilken bilmodell man favoriserar...

Piratpartiet har representation i EU-parlamentet, ja. På så sätt skulle man möjligen kunna överväga om också de skulle ha varit med, det kan jag däremot ge dig.
Citera
2013-06-03, 20:47
Medlem
Jag har alltid i mitt liv röstat på M eller Fp. En restriktiv invandringspolitik typ danska har jag varit för enda sedan 2001, jag tidigare haft svårt att rösta på SD efter jag är liberal i många värdefrågor som HBT och synen på individen. Även om i en del frågor står långt SD, så är det för mig som borgerlig mest rationellt att rösta på detta parti. Min röst till SD har två syften:

1.Rationellt tänkande, genom min röst påverkar jag de etablerade partierna främst M, men även S att förändra sin invandringspolitik, som jag anser enormt dyr och icke demokratiskt förankrad. Vi kan se i alla demokratiska länder där partier som SD går fram så ändras politiken. Så var det även i Sverige med Ny Demokrati, S ändrade sin invandringspolitik efter deras inträdde. Man märker redan oron inom M efter SD opinionsframgångar. Det är bara en hård käftsmäll som ger resultat. Folk röstar inte efter det förflutna, utan det samhälle man vill ha eller INTE vill ha. Jag röstar mot en samhällsutveckling!

2.Demokrati. Sättet som man behandlar SD och de frågeställningar de tar upp, är också spottloska mot mig som väljare. De tar inte min oro på allvar. Sättet dölja invandringens kostnader och försöka ljuga att den är lönsam, är ett bedrägeri. Det hade för mig varit ärligare om de bara argumenterade utifrån soldariska skäl och öppet ställde detta mot försämringar inom välfärden. Men det gör de inte. Det finns inget lönsamt med ta in 10000-tals somailer som dessutom saknar flyktingskäl och där vi INTE ställer försörjningskrav. Varför tror du svenska skolan faller på PISA och den norska klättrar på rankningen, trots en vänsterpartistisk utbildningsminister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in