2015-08-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Vad tycker ni om SvK:s vigselrätt? Jag anser att vi bör avsäga oss den. Vigselrätten innebär skyldigheter och eventuella påtryckningar från staten. Detta gäller alla religiösa aktörer. Religion och stat måste hållas isär, några halvhjärtade försök är inte godtagbara. Anledningarna till denna distinkta separation är många, och har starkt stöd i studier globalt sett. De som vill gifta sig av religiösa eller traditionella skäl kommer göra det i kyrkan alldeles oavsett. Den juridiska delen av ett äktenskap är en sekulär angelägenhet och bör behandlas explicit av stat, den religiösa delen av en religiös aktör.

Vad säger ni andra? Jag välkomnar svar från alla som har lust att dela med sig, ateist som troende, medlemmar i SvK likväl som utomstående.

Det här var en både bra och angelägen debatt. Då dop, konfirmation, kyrklig vigsel och begravning har tradition i min familj, har jag valt att förbli medlem i SvK, trots att jag i likhet med så många andra medlemmar inte är troende. För mig är kyrkan en värdefull kulturinstitution, som förvaltar gamla vackra traditioner. (Av liknande skäl vill jag behålla monarkin, trots att republik framstår som ett mer rationellt statsskick.)
Självklart vill jag att kyrkan av traditionella skäl ska behålla sin vigselrätt.
Som betalande medlem röstar jag givetvis i kyrkovalen. Och då röstar jag förstås enligt mina värderingar. Inte efter andra kyrkliga grupperingars. Vi äger alla vårt samfund.
Jag gillar att SvK följer med sin tid och vill att mitt samfund ska stå under demokratisk kontroll.
Jag uppskattade ärkebiskopen Hammar för hans gedigna humanism, som ligger nära mina egna värderingar. Jag gillade även att han offentligt ifrågasatte jungfrufödseln och annat, som är svårsmält bibliskt material för många moderna människor.
Vi får väl sträva på och försöka att efter bästa förmåga stå ut med varandra - troende och icke troende, djupt bibeltrogna och liberalteologiskt sinnade - i vårt kära gamla samfund. Kan inte denna tolerans vara kyrkans nutida, speciella kännemärke?
Senast redigerad av menelik 2015-08-15 kl. 00:03.
Citera
2015-08-15, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baggboelaren
Din sista mening är fel! Man blir salig av tron på Kristus.

Fortsätt med det! Det jag förargas över är ert uppenbara hyckleri när ni utger er för att vara kristna, lutheraner dessutom. Och inte minst, vilseleder stackars sökande syskon som behöver Jesus.

Vad då "hyckleri"? Jag har aldrig utgett mig för att vara troende. Om jag reser utomlands, och någon frågar mig, brukar jag säga att jag är en sekulariserad protestant eller lutheran. Är inte särskilt förtjust i Martin Luther. Hans uppgörelse med katolska kyrkan var bra och nödvändig. Hans oerhört råa, antisemitiska hetsskrifter är vedervärdiga. Allt annat än kristliga!
Citera
2015-08-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Vad då "hyckleri"? Jag har aldrig utgett mig för att vara troende. Om jag reser utomlands, och någon frågar mig, brukar jag säga att jag är en sekulariserad protestant eller lutheran. Är inte särskilt förtjust i Martin Luther. Hans uppgörelse med katolska kyrkan var bra och nödvändig. Hans oerhört råa, antisemitiska hetsskrifter är vedervärdiga. Allt annat än kristliga!

Martin Luther var en gudsman och ingen antisemit. Du har köpt revisionistiska lögner.

Om du är medlem i SvK, som du ju vurmar för, ska du se in in er grundlag, kyrkoordningen, vad SvK tror, bekänner och lär. Förbehållningslöst. Ni gör inte det ni är förpliktade till. Läs och jämför era kätterska villoläror med den. Ni är inte bara svärmare, utan mer än så. Kyrkoordningen tar man aldrig någonsin i beaktande. Därför hycklar du - och lik alla som dig, ni som förstört SvK så effektivt och inom rekorttid, relativt sett. Skrämmande, menelik.
Citera
2015-08-15, 09:15
Medlem
Citat:
Martin Luther var en gudsman och ingen antisemit. Du har köpt revisionistiska lögner.

Om du är medlem i SvK, som du ju vurmar för, ska du se in in er grundlag, kyrkoordningen, vad SvK tror, bekänner och lär. Förbehållningslöst. Ni gör inte det ni är förpliktade till. Läs och jämför era kätterska villoläror med den. Ni är inte bara svärmare, utan mer än så. Kyrkoordningen tar man aldrig någonsin i beaktande. Därför hycklar du - och lik alla som dig, ni som förstört SvK så effektivt och inom rekorttid, relativt sett. Skrämmande, menelik.

Nu är du nog lite väl snabb i dina omdömen.
Under 1540-talet framträdde Martin Luther som synnerligen kvalificerad antisemit. Om du läser hans skrift "Von den Jüden und iren Lügen", där han uppmanar till judeförföljelser, som går ut på att synagogorna och judarnas bostäder ska förstöras, deras egendom konfiskeras och judarna själva tvingas bo i tält, så ändrar du förhoppningsvis uppfattning. Boken rönte sedemera stor uppskattning hos 1800- och 1900-talens antisemiter. Inte minst de bruna exemplaren av arten.
Vad SvK beträffar, går det alldeles utmärkt att vara icke troende och tillhöra samfundet. Min kyrkoherde känner mycket väl till min inställning men hon har aldrig haft något att invända. Ingen annan kyrkligt anställd person heller.
Ska kanske fråga vederbörande om jag inte bör sitta i skamstocken utanför kyrkporten några söndagar i följd?
Citera
2015-08-15, 10:08
Medlem
Citat:
Nu är du nog lite väl snabb i dina omdömen.
Under 1540-talet framträdde Martin Luther som synnerligen kvalificerad antisemit. Om du läser hans skrift "Von den Jüden und iren Lügen", där han uppmanar till judeförföljelser, som går ut på att synagogorna och judarnas bostäder ska förstöras, deras egendom konfiskeras och judarna själva tvingas bo i tält, så ändrar du förhoppningsvis uppfattning. Boken rönte sedemera stor uppskattning hos 1800- och 1900-talens antisemiter. Inte minst de bruna exemplaren av arten.
Vad SvK beträffar, går det alldeles utmärkt att vara icke troende och tillhöra samfundet. Min kyrkoherde känner mycket väl till min inställning men hon har aldrig haft något att invända. Ingen annan kyrkligt anställd person heller.
Ska kanske fråga vederbörande om jag inte bör sitta i skamstocken utanför kyrkporten några söndagar i följd?

Din såkallade kyrkoherde är nöjd med det eftersom han/hon inte bekänner sig till Kristus.

PM:a mig så ska jag ge dig riktig information om Luthers påstådda antisemitism. Förutom det är det också orättvist av dig att beskylla Luther för vad senare onda människor gjort mot judar. Håller du inte med om det?

/bagg
Citera
2015-08-15, 11:00
Medlem
Citat:
Din såkallade kyrkoherde är nöjd med det eftersom han/hon inte bekänner sig till Kristus.

PM:a mig så ska jag ge dig riktig information om Luthers påstådda antisemitism. Förutom det är det också orättvist av dig att beskylla Luther för vad senare onda människor gjort mot judar. Håller du inte med om det?

/bagg

Innan du begår fler tvärsäkra yttranden om Luther, bör du läsa lite om hans antisemitiska
anfäktelser. Luther utvecklades därvidlag under sitt liv. Tyvärr inte till det bättre. Om den store gudsmannen levt idag och författat samma skrifter, så skulle hans bok om judendomen utan vidare ha renderat honom en - välförtjänt - fällande dom för "hets mot folkgrupp".
Goggla gärna och sök "Martin Luther och antisemitism" på Wikipedia. Läs och lär innan Du yttrar dig vidare i ett ämne, som du för närvarande uppenbarligen inte behärskar.
Att enbart tro räcker tyvärr inte. Man måste veta också!
Citera
2015-08-15, 12:40
Bannlyst
Jag vill att alla kristna läser bibeln för sig själva och sedan döma om svenska kyrkan är bibliska eller inte. Genväg: Svenska Kyrkan är inte Bibliska!
Citera
2015-08-15, 14:14
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiming
Jag vill att alla kristna läser bibeln för sig själva och sedan döma om svenska kyrkan är bibliska eller inte. Genväg: Svenska Kyrkan är inte Bibliska!
Det är inte du heller, avsäg dig internetuppkopplingen tack, eller börja fronta dig själv som den hycklare du är.
Citera
2015-08-15, 14:30
Medlem
Inom Svenska Kyrkan finns fortfarande en del strängt bibeltrogna grupper. Jag har aldrig fått något entydigt svar, då jag undrat över, hur många år som förflutit alltsedan skapelsen, såsom den skildras i Gamla Testamentet.
Vad anser en sant bibeltroende om saken?
Citera
2015-08-16, 18:06
Medlem
Citat:
Inom Svenska Kyrkan finns fortfarande en del strängt bibeltrogna grupper. Jag har aldrig fått något entydigt svar, då jag undrat över, hur många år som förflutit alltsedan skapelsen, såsom den skildras i Gamla Testamentet.
Vad anser en sant bibeltroende om saken?

Cirka 6000år. Kent Hovind har bra info om detta ämne.
Citera
2015-08-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Cirka 6000år. Kent Hovind har bra info om detta ämne.

Men då hamnar man ju på hopplös kontrakurs med nutida forskningsrön inom såväl biologi som historia. Mammutarna anses ha dött ut för ca 10 000 år sedan. Neanderthalarna långt tidigare. Och jätteödlorna ännu mycket tidigare. Hur ska vi då tolka fynden, som forskarna gräver fram ur jorden?
Svenska Kyrkan, som av hävd stått den akademiska vetenskapen nära, kan ju inte gärna förkasta dagens forskarrön till förmån för påståenden från en flera tusen år gammal skrift. Bibeln återger endast de synsätt kring skapelsen, som rådde i Mellanöstern för några tusen år sedan.
Citera
2015-08-17, 08:22
Medlem
Citat:
Men då hamnar man ju på hopplös kontrakurs med nutida forskningsrön inom såväl biologi som historia. Mammutarna anses ha dött ut för ca 10 000 år sedan. Neanderthalarna långt tidigare. Och jätteödlorna ännu mycket tidigare. Hur ska vi då tolka fynden, som forskarna gräver fram ur jorden?
Svenska Kyrkan, som av hävd stått den akademiska vetenskapen nära, kan ju inte gärna förkasta dagens forskarrön till förmån för påståenden från en flera tusen år gammal skrift. Bibeln återger endast de synsätt kring skapelsen, som rådde i Mellanöstern för några tusen år sedan.

Som sagt, rekommenderar att du lyssnar på Kent Hovinds föreläsningar om du är intresserad av ämnet. Han behandlar samtliga av dina funderingar med väldigt rationella svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in