Citat:
Vad tycker ni om SvK:s vigselrätt? Jag anser att vi bör avsäga oss den. Vigselrätten innebär skyldigheter och eventuella påtryckningar från staten. Detta gäller alla religiösa aktörer. Religion och stat måste hållas isär, några halvhjärtade försök är inte godtagbara. Anledningarna till denna distinkta separation är många, och har starkt stöd i studier globalt sett. De som vill gifta sig av religiösa eller traditionella skäl kommer göra det i kyrkan alldeles oavsett. Den juridiska delen av ett äktenskap är en sekulär angelägenhet och bör behandlas explicit av stat, den religiösa delen av en religiös aktör.
Vad säger ni andra? Jag välkomnar svar från alla som har lust att dela med sig, ateist som troende, medlemmar i SvK likväl som utomstående.
Vad säger ni andra? Jag välkomnar svar från alla som har lust att dela med sig, ateist som troende, medlemmar i SvK likväl som utomstående.
Det här var en både bra och angelägen debatt. Då dop, konfirmation, kyrklig vigsel och begravning har tradition i min familj, har jag valt att förbli medlem i SvK, trots att jag i likhet med så många andra medlemmar inte är troende. För mig är kyrkan en värdefull kulturinstitution, som förvaltar gamla vackra traditioner. (Av liknande skäl vill jag behålla monarkin, trots att republik framstår som ett mer rationellt statsskick.)
Självklart vill jag att kyrkan av traditionella skäl ska behålla sin vigselrätt.
Som betalande medlem röstar jag givetvis i kyrkovalen. Och då röstar jag förstås enligt mina värderingar. Inte efter andra kyrkliga grupperingars. Vi äger alla vårt samfund.
Jag gillar att SvK följer med sin tid och vill att mitt samfund ska stå under demokratisk kontroll.
Jag uppskattade ärkebiskopen Hammar för hans gedigna humanism, som ligger nära mina egna värderingar. Jag gillade även att han offentligt ifrågasatte jungfrufödseln och annat, som är svårsmält bibliskt material för många moderna människor.
Vi får väl sträva på och försöka att efter bästa förmåga stå ut med varandra - troende och icke troende, djupt bibeltrogna och liberalteologiskt sinnade - i vårt kära gamla samfund. Kan inte denna tolerans vara kyrkans nutida, speciella kännemärke?
Senast redigerad av menelik 2015-08-15 kl. 00:03.
Senast redigerad av menelik 2015-08-15 kl. 00:03.