Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-05-21, 12:57
  #49
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Min första dator, och familjens första dator, var just en MSX VIC-20 !

Spelade Penguins och något bilspel som satan på den. Sen började jag utforska programmering som 7åring. Fick dock mycket hjälp av pappsen att hitta buggar i koden. Och han kunde inte programmera heller haha. Blev många timmar med tegelstenstjocka böcker och spaltmeter med Basic kod för att lyckas flytta runt någon pixel med joysticken.

Nu många många år senare sitter jag äntligen i Unreal Engine och utvecklar mitt första riktiga spel som skall crowd fundas början på nästa år och släppas som Alpha i samma veva.
Nu var det väl ändå Commodore som tillverkade vic20.
Du tänker inte på MSX Spectravideo?
Citera
2018-05-21, 16:07
  #50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
VIC-20 var min första dator! Jag lärde mig programmera basic på den. Spelade ascoola spel som Gridrunner, Amok och Scramble.

Jag minns att det luktade speciellt när generatorn och datorn blev varm (den blev tokhet efter ett par timmar!). Minns också de gräsliga pastellfärgerna som fick tv:n att surra. Typ om ramen var cyanblå och bakgrunden ljusgrön så var det som att tv:n knappt pallade!

VIC-20s 3,5 k RAM var helt ok jämfört med typ ZX81 som kom någonstans i samma veva. Men om man skrev ett eget program fick man ju trixa och fixa för att spara minne. Default var ju att använda datorns inbyggda tecken som grafik för t ex spel (mycket kreativt användande av slash- och spadertecken), men när man började bli lite pro så kunde man greja "specialgrafik", vilket innebär att man skapade ett eget "tecken" om 8x8 pixlar, i en färg. Någon datorporr blev det ju inte kan jag avslöja direkt.

VIC-20s ljud var helt förskräckligt. Det var fråga om monofona melodislingor som lät helt bedrövliga eftersom de 128 olika värden man kunde skicka inte räckte för att precist nog beskriva 12 toner i en skala. Det blev som ett piano där ett par toner i varje oktav var stämda fel!
Citera
2023-03-10, 18:49
  #51
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
VIC-20 var min första dator! Jag lärde mig programmera basic på den. Spelade ascoola spel som Gridrunner, Amok och Scramble.

Jag minns att det luktade speciellt när generatorn och datorn blev varm (den blev tokhet efter ett par timmar!). Minns också de gräsliga pastellfärgerna som fick tv:n att surra. Typ om ramen var cyanblå och bakgrunden ljusgrön så var det som att tv:n knappt pallade!

VIC-20s 3,5 k RAM var helt ok jämfört med typ ZX81 som kom någonstans i samma veva. Men om man skrev ett eget program fick man ju trixa och fixa för att spara minne. Default var ju att använda datorns inbyggda tecken som grafik för t ex spel (mycket kreativt användande av slash- och spadertecken), men när man började bli lite pro så kunde man greja "specialgrafik", vilket innebär att man skapade ett eget "tecken" om 8x8 pixlar, i en färg. Någon datorporr blev det ju inte kan jag avslöja direkt.

VIC-20s ljud var helt förskräckligt. Det var fråga om monofona melodislingor som lät helt bedrövliga eftersom de 128 olika värden man kunde skicka inte räckte för att precist nog beskriva 12 toner i en skala. Det blev som ett piano där ett par toner i varje oktav var stämda fel!

Ja, vet att jag ombads stänga av datorn när generatorn blev för het, för att de trodde att det kunde förstöra datorn. Ja, ljudet var banalt och entonigt, men ger ändå en nostalgisk känsla när man idag ser gamla spel uppladdade på youtube t.ex.

De första C64-spelen var ju i klass med Vic 20-spelen, men med aningen mer detaljerad grafik och bättre ljud. Det är inte stor skillnad mellan exempelvis Cops n robbers till Vic 20 och C64. Fanns väl även några "uppdaterade" versioner av Scramble på 64:an.

Hade kassetter med ca 20-30 spel på varje.
Citera
2023-03-10, 18:53
  #52
Medlem
HasseBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Min första dator, och familjens första dator, var just en MSX VIC-20 !

Spelade Penguins och något bilspel som satan på den. Sen började jag utforska programmering som 7åring. Fick dock mycket hjälp av pappsen att hitta buggar i koden. Och han kunde inte programmera heller haha. Blev många timmar med tegelstenstjocka böcker och spaltmeter med Basic kod för att lyckas flytta runt någon pixel med joysticken.

Nu många många år senare sitter jag äntligen i Unreal Engine och utvecklar mitt första riktiga spel som skall crowd fundas början på nästa år och släppas som Alpha i samma veva.

Tänk att man såg Basic som ett flexibelt programmeringsspråk då. Vet att jag gjorde frågeprogram (typ Eliza) med strängen "If A (dollartecken) = "Yes", then print, eller then goto". Det var ett programmeringsspråk att experimentera med.

Blev fast för ett spel som hette "Lunar lander" där man skulle navigera och landa en farkost på ett jämt underlag i en bergig terräng.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback