Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-18, 17:23
  #37
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hade ingen att diskutera programmering med innan sommaren kom och sedan rörde jag aldrig den före jag sålde den på tradera förra vintern. Tre år efter min vic20-tid så självlärde jag mig pascal med instruktionsboken till vic20 som inspiration just för att jag inte haft en susning om stränghantering innan.

Pascal ja. I samband med att jag lärde mig det jag började med strukturerad programmering. På C64 gällde spaghetti-kod.
Citera
2017-05-18, 15:21
  #38
Medlem
Stones avatar
VIC20, min pappa hade ett tryckeri och trök den svenska manualen så importören gav honom en VIC20 som han kom hem med en dag. Han sa "Stone" städa ditt rum sen får du öppna paketet. Det var helt sjuk upplevelse att stoppa in kontakten i TV'n och sätta in Pac-Man kopian Jelly Monster. Sen var det Rat Race och ett rally spel där man enbart såg motorhuven och ett par väg pinnar som blinkade fram.

Lärde mig lite Basic också men fick aldrig upp intresset för programmering... där gick mitt tåg så att säga. Ponera om man tagit klivet som några andra vid den tidpunkten. En kompis skaffade sig ett modem till sin C64. Telefonluren på... rätt bizzart att man såg framtidens största informationkanal utan att förstå det.
Citera
2017-09-01, 15:22
  #39
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
VIC 20 minns jag inte men kan drämma till med att de på min fars jobb hade en Commodore PET 2001. Inga spel, dock
Citera
2017-09-01, 16:05
  #40
Medlem
Min första dator, och familjens första dator, var just en MSX VIC-20 !

Spelade Penguins och något bilspel som satan på den. Sen började jag utforska programmering som 7åring. Fick dock mycket hjälp av pappsen att hitta buggar i koden. Och han kunde inte programmera heller haha. Blev många timmar med tegelstenstjocka böcker och spaltmeter med Basic kod för att lyckas flytta runt någon pixel med joysticken.

Nu många många år senare sitter jag äntligen i Unreal Engine och utvecklar mitt första riktiga spel som skall crowd fundas början på nästa år och släppas som Alpha i samma veva.
Citera
2017-09-02, 18:28
  #41
Medlem
Kom att tänka på att kompisens farsa piratkopierade en jääävla massa spel. Kasettbandens fodral var fulla av text med titel, samt hur långt man skulle spola fram för att VICen skulle ladda in valt spel. Spelen låg efter varandra på samma kassett. Tyvärr fick jag inte testa så många spel. Ärligt talat så var det ofta svårt att se vad saker föreställde i spelen och vad handlingen gick ut på. Iaf i de flesta spelen.
Ett har minns var ett spel där donkey Kong stod och kastade tunnor som började rulla ner för banan. Ett klassiskt spel.
Citera
2017-10-07, 20:02
  #42
Medlem
trickydicks avatar
8 Bit Guy har en bra video om Vic 20
https://www.youtube.com/watch?v=yg04GyhS3ss&t=84s
Citera
2018-05-03, 14:09
  #43
Medlem
BuckshotBills avatar
Jag spelade space invaders, scramble (flygspel) och ett slags ”cowboyspel” där man fick vågor av skjutande gubbar som man själv sköt mot och det fanns vissa skydd.
Citera
2018-05-12, 20:24
  #44
Avstängd
53280s avatar
Vic 20 var en ganska efterbliven dator även för sin tid, den var sämre än Sinclair ZX Spectrum. Den var sämre än t.ex Atari 8 bitars.
Citera
2018-05-14, 06:38
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vic 20 var en ganska efterbliven dator även för sin tid, den var sämre än Sinclair ZX Spectrum. Den var sämre än t.ex Atari 8 bitars.

Den hade iaf SID chippet (tror jag) och ett brett utbud av spel (är jag säker på). Det är inte fy skam.
Citera
2018-05-14, 06:54
  #46
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Den hade iaf SID chippet (tror jag) och ett brett utbud av spel (är jag säker på). Det är inte fy skam.

Nej, SID chipet kom först med C64:an. Den var en populär spel plattform fram till C64 kom... VIC 20 hade 5 Kb RAM. VIC 20 hade VIC chipet, dvs Video Interface Controler.

Specifikationer
-16 KiB adressutrymme för bild- och färgminne.
-16 färger
-Upplösningen beror på TV-systemet (176 x 184 är standard, men 224 x 256 är möjligt hos PAL-skärmar)
-4-kanaligt ljudsystem (3 fyrkantsvågor samt vitt brus. En volymkontroll tillgänglig som påverkar alla kanaler.)
-Två 8-bits analog- till digitalomvandlare (för styrspakar)
Stöd för ljuspenna.
__________________
Senast redigerad av 53280 2018-05-14 kl. 06:56.
Citera
2018-05-14, 07:40
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Nej, SID chipet kom först med C64:an. Den var en populär spel plattform fram till C64 kom... VIC 20 hade 5 Kb RAM. VIC 20 hade VIC chipet, dvs Video Interface Controler.

Specifikationer
-16 KiB adressutrymme för bild- och färgminne.
-16 färger
-Upplösningen beror på TV-systemet (176 x 184 är standard, men 224 x 256 är möjligt hos PAL-skärmar)
-4-kanaligt ljudsystem (3 fyrkantsvågor samt vitt brus. En volymkontroll tillgänglig som påverkar alla kanaler.)
-Två 8-bits analog- till digitalomvandlare (för styrspakar)
Stöd för ljuspenna.

Googlade Sid-chippet, men missförstod engelskan. C64an lär ju varit överlägsen VIC 20 då.
Citera
2018-05-14, 08:09
  #48
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Googlade Sid-chippet, men missförstod engelskan. C64an lär ju varit överlägsen VIC 20 då.

C64 var ett lång tag världen mest byggda dator. Raspberry PI har gått om C64 numera.. C64 hade överlägsen i grafik, ljud och annat fram till 16 bitars datorerna kom in på marknaden med MC68000 ( Atari ST / Amiga ) .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback