Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-10, 11:59
  #13
Medlem
Det visste inte jag heller
Citera
2013-06-19, 15:07
  #14
Medlem
sandra92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilJones.
Har aldrig gjort våfflor själv, är det mycket godare än sån färdig våffelmix?

Grymt mycket godare att göra smeten själv än att köpa en färdig mix.
Dock funkar de med fruktsoda i också speciellt i plättar. Mums!
Citera
2013-06-23, 10:29
  #15
Medlem
Tjippmunks avatar
gör likadant med frityrsmeten. öl kan också fungera, (kanske inte till våfflor, men vem vet?)
Citera
2013-06-30, 12:25
  #16
Medlem
Peter77s avatar
Jag hade ingen aning, ska testa.
Tack för tipset
Citera
2013-08-02, 12:00
  #17
Medlem
Snirks avatar
Kan verkligen instämma! Pulvermix jämfört med egen smet med kolsyrat vatten är som att jämföra bajs med hummer.
Citera
2013-08-02, 17:35
  #18
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilJones.
Har aldrig gjort våfflor själv, är det mycket godare än sån färdig våffelmix?
Det är godare och väldigt enkelt att göra. Har aldrig fattat varför våffelmix säljs. Bara ägg, mjölk, mjöl, lite bakpulver och en klick smör.

Tror inte på konceptet med kolsyrat vatten, dock. Det ska vara mjölk i våffelsmet.
Vill man ha fluff så blandar man försiktigt ned vispad grädde sist av allt, och tar ev. lite mindre smör för att kompensera för det extra fettet.
Citera
2017-09-27, 16:19
  #19
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Det är godare och väldigt enkelt att göra. Har aldrig fattat varför våffelmix säljs. Bara ägg, mjölk, mjöl, lite bakpulver och en klick smör.

Tror inte på konceptet med kolsyrat vatten, dock. Det ska vara mjölk i våffelsmet.
Vill man ha fluff så blandar man försiktigt ned vispad grädde sist av allt, och tar ev. lite mindre smör för att kompensera för det extra fettet.


Helt korrekt iakttagelse!
Citera
2017-10-03, 11:53
  #20
Medlem
Provade detta igår, kan säga att de blev mycket mycket godare än med vatten/mjölk.
Citera
2017-10-08, 13:53
  #21
Medlem
Afrolovers avatar
Har aldrig förstått varför köpa en mix för något så enkelt som en våffelsmet mm.

Kolsyrat vatten är mjuktvatten kranvatten kan vara hårt. Har aldrig provat men skall defenitivt försöka nästa gång jag gräddar vpfflor - inte så ofta tyvärr.
Citera
2017-10-08, 14:15
  #22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Har aldrig förstått varför köpa en mix för något så enkelt som en våffelsmet mm.

Kolsyrat vatten är mjuktvatten kranvatten kan vara hårt. Har aldrig provat men skall defenitivt försöka nästa gång jag gräddar vpfflor - inte så ofta tyvärr.
Tja, våffelmix är ganska billigt att köpa.

Sedan riskerar man inte att misslyckas, ta för mycket, eller lite, ditt eller datt.
Skillnaden kan, i varje fall, inte jag uppfatta.

Vad tror ni mixen är gjord av egentligen ?
Citera
2017-10-08, 14:30
  #23
Medlem
Afrolovers avatar
Recept finns i alla kokböcker (och på nätet) och sedan är det bara att mäta rätt.

En mix innehåller förutom de "normala" råvarorna både stabliserings- och konserveringsmedel som jag ser inge anledning att få i mig. Därtill ofta flera gånger dyrare än att börja från grunden.
Citera
2017-10-08, 15:00
  #24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Recept finns i alla kokböcker (och på nätet) och sedan är det bara att mäta rätt.

En mix innehåller förutom de "normala" råvarorna både stabliserings- och konserveringsmedel som jag ser inge anledning att få i mig. Därtill ofta flera gånger dyrare än att börja från grunden.
Med tanke på den vansinniga summan som våffelmix kostar, så blir det en otrolig besparing om man äter våfflor 3-4 gånger per år.
Besparingen blir väl några kronor/år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback