Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-02, 12:08
  #13
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19pints
Det är ändå en väldigt stor andel oavsett vilket.
Det finns kurser i löneförhandling!
Det är gratis att rösta i valen...

Ja det är en stor andel och helt ok om det betalar sig i samhällstjänster till boende i sverige, naturligtvis ska det granskas så att pengarna inte hamnar snett.

Vad vill du sagt med resten av ditt inlägg?
Citera
2013-06-03, 14:01
  #14
Avstängd
Ippskiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man behöver ju inte kunna räkna integraler och derivata för att komma fram till vilket skattetryck vi har i Sverige så nej, staten verkar inte för försämrade mattekunskaper för att hindra folk från att kunna räkna ut detta. För att erhålla en sådan okunskap krävs lobotomering.


Jag har hittat liknande okunskaper i youtube-knarkare också faktiskt, men att sitta 4 timmar på yt per dag är ungefär samma sak som att lobotomera sig så du kanske har rätt där ändå i att det krävs extern hjärn-modifikation för att uppnå den form av obildning som krävs för att inte kunna se det otillbörliga i Sveriges skattetryck..
Citera
2013-06-22, 21:55
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
det började för runt 30 år sedan med nya teorier som mängdlära, sedan dess har matematikundervisningen varit 'kaputt'.

jag har sett matteböcker de använder i sydostasien och jag tror att en genomsnittlig svensk skulle klara dessa upp till 4e-5e klass ungefär

Att mängdlära började dyka upp i lågstadiets matematikböcker i slutet av 60-talet eller början av 70-talet är inte alls konstigt. Mängdlära är en gren i matematiken som blev väldigt 'sexig' när datorer och databaser började användas.

Men, såsom den lärdes ut då kan jag förstå din ( och min ) åsikt om flum. Hade istället delmängd förklarats så här: 'de lag i årets allsvenska som ramlar ur och inte spelar i allsvenskan nästa år är en delmängd av årets allsvenska' hade kanske i alla fall de fotbollsintresserade inte somnat. Hade även union förklarats med 'de som spelar i allsvenskan nästa år är en union av de lag som inte ramlar ur årets allsvenska och de som går upp från serien under', så ännu bättre.
Citera
2013-06-22, 22:10
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Ja det är en stor andel och helt ok om det betalar sig i samhällstjänster till boende i sverige, naturligtvis ska det granskas så att pengarna inte hamnar snett.

Vad vill du sagt med resten av ditt inlägg?

Jag vill ha sagt många saker:

Bl.a. följande:
Hur motiveras alliansens s.k. arbetslinje med följande:

- Skatten på arbete är hög, upp till 60-70%
- Skatten på kapitalinkomster är 30%
- Skatten på spelvinster är 0, om spelet äger rum inom EU.
- På första maj går många ut och demonsterar mot kapitaliska utsugare. Men de som är anställda av kapitalister för se en större andel av det kapitalisten avlönar dem med försvinna i skatt, än vad som går till kapitalisten. Kapitalisten är f.ö. inte singular utan oftast pluraris. Storföretag med tusentals aktieägare.

Hur skulle det vara om inbetalningen av skatt förenklades maximalt och utbetalningen av diverse bidrag minimerades? Som det är nu är det en ogenomtränglig djungel för majoriteten av befolkningen.

Två egenföretagare. Nisse Ett och Nisse Två. Nisse Ett skaffar F-skattsedel och Nisse Två startar aktiebolag, där han är den ende anställde. Nisse Ett tar ut lön som vanligt och Nisse Två försöker sig på att inte ta ut någon lön alls ( skatteverket protesterar antagligen, så att han måste ta ut litet ), men Nisse Två ger sig själv en rejäl utdelning på aktierna i det egna företaget istället. Gissa vem som får mest i plånboken i slutändan? Jag tycker att den som är duktigast på sitt jobb och/eller jobbar flest timmar skall se skillnad i sin plånbok.
Citera
2013-06-22, 23:19
  #17
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19pints
Två egenföretagare. Nisse Ett och Nisse Två. Nisse Ett skaffar F-skattsedel och Nisse Två startar aktiebolag, där han är den ende anställde. Nisse Ett tar ut lön som vanligt och Nisse Två försöker sig på att inte ta ut någon lön alls ( skatteverket protesterar antagligen, så att han måste ta ut litet ), men Nisse Två ger sig själv en rejäl utdelning på aktierna i det egna företaget istället. Gissa vem som får mest i plånboken i slutändan? Jag tycker att den som är duktigast på sitt jobb och/eller jobbar flest timmar skall se skillnad i sin plånbok.

Ja, berätta gärna för oss vad var och en får ut och varför om man antar att bådas företag går med en vinst på 0,5 miljoner(då mest för Nisse Två, vad är minimumlönen etc). Berätta även gärna varför Nisse Ett väljer att vara anställd i sin enskilda firma istället för att inte vara det.
Citera
2013-07-08, 17:52
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man behöver ju inte kunna räkna integraler och derivata för att komma fram till vilket skattetryck vi har i Sverige så nej, staten verkar inte för försämrade mattekunskaper för att hindra folk från att kunna räkna ut detta. För att erhålla en sådan okunskap krävs lobotomering.


Hahaha! Jag kan också!

Adjuvant
Anemi
Carcinogen
Diagnostik
Erytrocyter
Interferon
Lymfocyter
Malign
Scintigrafi
Sarkom
Citera
2013-07-31, 23:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av javenne
Tycker inte det är särskilt orimlig med låg skatt. Om min far arbetar hela livet och tjänar ihop en mille (efter skatt), varför ska detta då beskattas igen sen när jag övertar detta? Det kan man väl argumentera mer om, men det har jag ingen större lust med. Är inte så politiskt insatt.

Men ja.. du får väl tro vad du vill. Sitt du och planera revolution medan vi andra njuter av sommaren.

Någon revolution har jag inte tänkt planera, men du inser uppenbarligen inte att min minst sagt knasiga lilla teori fick vatten på sin kvarn.

Om vi nu hade haft en platt skatt, t.ex. 30% på arbete, kapitalinkomster och arv. Då hade hade du kunnat lägga på några nollor på vad din far hade sparat ihop åt dig. På det beloppet hade du sedan betalat 30% skatt.

Men, det kanske är just därför skattesystemet ser ut som det gör? Idioter skall inte få en massa pengar gratis. En hög skattesats på arv skulle folk aldrig acceptera. Då skulle det bli revolution. Bättre att ta lite extra så ofta som möjligt. Sträng var en smart en, men så hade han också både hängslen och limrem. Oms och moms. Sicket geni!
__________________
Senast redigerad av 19pints 2013-07-31 kl. 23:26.
Citera
2013-08-01, 01:27
  #20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19pints
Någon revolution har jag inte tänkt planera, men du inser uppenbarligen inte att min minst sagt knasiga lilla teori fick vatten på sin kvarn.

Om vi nu hade haft en platt skatt, t.ex. 30% på arbete, kapitalinkomster och arv. Då hade hade du kunnat lägga på några nollor på vad din far hade sparat ihop åt dig. På det beloppet hade du sedan betalat 30% skatt.

Men, det kanske är just därför skattesystemet ser ut som det gör? Idioter skall inte få en massa pengar gratis. En hög skattesats på arv skulle folk aldrig acceptera. Då skulle det bli revolution. Bättre att ta lite extra så ofta som möjligt. Sträng var en smart en, men så hade han också både hängslen och limrem. Oms och moms. Sicket geni!
Vänta nu, tråden handlar inte om rättvisa i skattesystemet i sig utan att staten försämrar matteundervisningen för att folket inte ska förstå skattesystemet.

Visa nu vad i skattesystemet som innehåller så hög matematik så att inte en som gått ut gymnasiet med godkänt mattebetyg kan förstå det på rent matematiska grunder. Jag skulle vilja påstå att det inte alls är någon svår matematik även om reglerna kan vara krångliga men det har ju inte med matte att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback