Hur mår den inhemska fascismen sedan Per Engdahl gick ur tiden? Har den fullständigt spelat ut sin roll? Förekommer ö.h. någon nyrekrytering?
Det verkar som nationalsocialismen i alla fall vad exponering beträffar helt eller delvis utkonkurrerat den traditionella fascismen, som av allt att döma för en tynande tillvaro. Åtminstone i diskussionerna på nätet. Hur ofta hör eller ser man någon i dag använda en klassisk fascistisk retorik eller etikettera sina egna politiska idéer som i främsta rummet fascistiska, och det i konkret och värdeneutral mening (i den mån det är möjligt)?
Fascist har som vi vet i första hand blivit ett populärt, förklenande slagord som nästan urskillningslöst appliceras på fan-och-hans-moster. Kanske finner vi här halva förklaringen till den iögonfallande bristen på bekännande fascister. Det må vara hänt att individer och grupperingar fortfarande friskt lånar och efter eget huvud kombinerar ursprungligen fascistiskt tankegods med inslag från annat håll, men skyltar med det gör man uppenbarligen inte.
Termen (fascism och anhängarna fascister) förekommer naturligtvis ganska frekvent i olika sammanhang där andra politiska åskådningar dryftas. Den förefaller väl försvara sin plats i en allmän marxistisk vokabulär, men här är tillämpningen i regel så pass godtycklig och bristen på begreppslig stringens och konsensus så uppenbar att begreppet saknar entydigt innehåll. Man erinrar sig t.ex. skilda pseudodefinitioner i stil med Arnstads: Är Sverigedemokraterna ett fascistiskt parti så är fascismen definitivt död (eller något helt annat; varför inte börja kalla Moderaterna syndikalister nu när vi ändå håller på och stöper om den politiska terminologin, o.s.v.).
Så. Existerar någon fascistisk organisation värd namnet i Sverige i dag, eller måste olika nationalsocialistiska sammanslutningar betraktas som den äldre, döda fascismens nutida förvaltare?
Att det trots allt är skillnad på dagens uppdaterade nationalsocialistiska agenda och sådana idéer som tidigare förknippats specifikt med fascismen, eller som i avsevärt högre grad intagit en mer framträdande roll inom fascismen än i nationalsocialismen (om de förekommit hos båda), det torde stå klart.
Där nationalsocialismen och liknande etnocentrerade rörelser förstås främst betonar folkaspekten och nationell samhörighet med raslig motivering saknas i denna kontext grogrund för elitistiska och hierarkiska tendenser. En bärande tanke inom nationalsocialismen måste väl ändå vara den att "alla är välkomna" så länge man av födsel tillhör rätt folkgrupp och av hävd besitter oinskränkt äganderätt till jorden som man kallar den egna; som generationer förfäder brukat. Inget fel i det, kan tyckas.
Även om också fascismen historiskt gärna antagit skepnad av massrörelse kan det tänkas att den synbara nationalsocialistiska likgiltigheten inför sociala och kulturella skillnader inom den egna folkstammen verkar avskräckande för tänkbara sympatisörer som emellertid upplever sig ha långt mer gemensamt och som känner många gånger större samhörighet med, säg, "bildade" oavsett klasstillhörighet än "vita", kort och gott, bara för att den illitterate grannen råkar vara föredömligt rasren. Finns inte ett drag av antiintellektualism och (i brist på bättre beteckning) "skinheadmentalitet" inom den s.k. nationella rörelsen? Alla ska med: ju bredare appell och rekryteringsbas, desto bättre. Det kallas populism och kan ge upphov till pöbelvälde. Även om man kunde tänkas beundra den tyska nationalsocialismen för dess handlingskraft, organiseringsiver, optimism och beslutsamhet finns ändå dimensioner som efterlämnar en unken smak av vulgaritet.
I övrigt tycks dagens nationalsocialistiska partier, som dock förespråkar både ekonomisk isolationism och protektionism, lämna ett och annat att önska rörande synen på näringsliv och samhällsskick. Det verkar ex. inte finns någon gruppering i denna kategori som förordar korporativism och nog betonar vikten av att snarast sätta den liberala marknadsekonomin ur spel och ersätta den med andra system (helst på meritokratisk basis). Man hör aldrig någon tala om ett välreglerat förhållande mellan statsapparat och företagande.
Kanske beror detta på att man befarar att starka antikapitalistiska inslag påminner för mycket om den klassiska vänsterretoriken, som man desperat försöker att fjärma sig från? Sannolikt glömmer man lätt att flera ideologier med ursprung i samma socialistiska och syndikalistiska miljöer i själva verket har mer gemensamt än man kunde tro (och vågar erkänna), även om det huvudsakliga innehållet, den goda grundtanken, förstås genom historiens gång gärna förvrängts, kidnappats och nyttjats i fel syften.
Därtill är fokus på ordning och disciplin för litet inom den nationalsocialistiska rörelsen. Eventuella krav på hårdare straff och lägre tolerans förefaller främst gälla missanpassade "rasfrämlingar" (som snart satt sin sista potatis). Dessutom bjuder den nationalsocialistiska retoriken på förvånansvärt få hänvisningar till den starka och auktoritära (national-)staten. Har detta att göra med rädslan för att rörelsen som helhet ska komma att uppfattas som idealistiskt och utopistiskt orienterad när det man helst av allt vill är att lansera ett trovärdigt och realistiskt, pannordiskt alternativ? Förekommer alls förslag på rashygienska önskvärda åtgärder avseende den egna folkstammen?
Jag menar: inte lockar/duperar man stora, lättledda väljarskaror med löften som implicerar hårdare nypor och pöbelförakt. Särskilt inte som det verkar som man har märkvärdigt svårt att släppa tanken på bedrivandet av på sikt starkt subversiv verksamhet inom ramarna för det parlamentariska systemet. Vad intar antiparlamentarismen för roll inom nationalsocialismen av i dag? Är inte parlamentarismen och nuvarande politiska system borgerligt, och bör inte småborgerligheten bekämpas med alla till buds stående medel?
Med detta i beaktande: Söker sig samtliga i en eller annan mening fascistiskt orienterade till nationalsocialismen eller har de bytt strategi, kallar de sig hellre radikalkonservativa preussiska anarkister och sitter hemma och runkar över Ernst Jüngers samlade? Hur tongivande är det fascistiska inslaget i den svenska (populistiska) nationalsocialismen? Lever det fascistiska idealet endast inom små kampgrupper?
Finns, kort sagt, något hårdfört fascistiskt alternativ som inte räds att ta bladet från munnen och hävda sin särart eller är den nationella kampen för "rasens överlevnad" allt överordnad i dessa dagar av massinvandring?
Det verkar som nationalsocialismen i alla fall vad exponering beträffar helt eller delvis utkonkurrerat den traditionella fascismen, som av allt att döma för en tynande tillvaro. Åtminstone i diskussionerna på nätet. Hur ofta hör eller ser man någon i dag använda en klassisk fascistisk retorik eller etikettera sina egna politiska idéer som i främsta rummet fascistiska, och det i konkret och värdeneutral mening (i den mån det är möjligt)?
Fascist har som vi vet i första hand blivit ett populärt, förklenande slagord som nästan urskillningslöst appliceras på fan-och-hans-moster. Kanske finner vi här halva förklaringen till den iögonfallande bristen på bekännande fascister. Det må vara hänt att individer och grupperingar fortfarande friskt lånar och efter eget huvud kombinerar ursprungligen fascistiskt tankegods med inslag från annat håll, men skyltar med det gör man uppenbarligen inte.
Termen (fascism och anhängarna fascister) förekommer naturligtvis ganska frekvent i olika sammanhang där andra politiska åskådningar dryftas. Den förefaller väl försvara sin plats i en allmän marxistisk vokabulär, men här är tillämpningen i regel så pass godtycklig och bristen på begreppslig stringens och konsensus så uppenbar att begreppet saknar entydigt innehåll. Man erinrar sig t.ex. skilda pseudodefinitioner i stil med Arnstads: Är Sverigedemokraterna ett fascistiskt parti så är fascismen definitivt död (eller något helt annat; varför inte börja kalla Moderaterna syndikalister nu när vi ändå håller på och stöper om den politiska terminologin, o.s.v.).
Så. Existerar någon fascistisk organisation värd namnet i Sverige i dag, eller måste olika nationalsocialistiska sammanslutningar betraktas som den äldre, döda fascismens nutida förvaltare?
Att det trots allt är skillnad på dagens uppdaterade nationalsocialistiska agenda och sådana idéer som tidigare förknippats specifikt med fascismen, eller som i avsevärt högre grad intagit en mer framträdande roll inom fascismen än i nationalsocialismen (om de förekommit hos båda), det torde stå klart.
Där nationalsocialismen och liknande etnocentrerade rörelser förstås främst betonar folkaspekten och nationell samhörighet med raslig motivering saknas i denna kontext grogrund för elitistiska och hierarkiska tendenser. En bärande tanke inom nationalsocialismen måste väl ändå vara den att "alla är välkomna" så länge man av födsel tillhör rätt folkgrupp och av hävd besitter oinskränkt äganderätt till jorden som man kallar den egna; som generationer förfäder brukat. Inget fel i det, kan tyckas.
Även om också fascismen historiskt gärna antagit skepnad av massrörelse kan det tänkas att den synbara nationalsocialistiska likgiltigheten inför sociala och kulturella skillnader inom den egna folkstammen verkar avskräckande för tänkbara sympatisörer som emellertid upplever sig ha långt mer gemensamt och som känner många gånger större samhörighet med, säg, "bildade" oavsett klasstillhörighet än "vita", kort och gott, bara för att den illitterate grannen råkar vara föredömligt rasren. Finns inte ett drag av antiintellektualism och (i brist på bättre beteckning) "skinheadmentalitet" inom den s.k. nationella rörelsen? Alla ska med: ju bredare appell och rekryteringsbas, desto bättre. Det kallas populism och kan ge upphov till pöbelvälde. Även om man kunde tänkas beundra den tyska nationalsocialismen för dess handlingskraft, organiseringsiver, optimism och beslutsamhet finns ändå dimensioner som efterlämnar en unken smak av vulgaritet.
I övrigt tycks dagens nationalsocialistiska partier, som dock förespråkar både ekonomisk isolationism och protektionism, lämna ett och annat att önska rörande synen på näringsliv och samhällsskick. Det verkar ex. inte finns någon gruppering i denna kategori som förordar korporativism och nog betonar vikten av att snarast sätta den liberala marknadsekonomin ur spel och ersätta den med andra system (helst på meritokratisk basis). Man hör aldrig någon tala om ett välreglerat förhållande mellan statsapparat och företagande.
Kanske beror detta på att man befarar att starka antikapitalistiska inslag påminner för mycket om den klassiska vänsterretoriken, som man desperat försöker att fjärma sig från? Sannolikt glömmer man lätt att flera ideologier med ursprung i samma socialistiska och syndikalistiska miljöer i själva verket har mer gemensamt än man kunde tro (och vågar erkänna), även om det huvudsakliga innehållet, den goda grundtanken, förstås genom historiens gång gärna förvrängts, kidnappats och nyttjats i fel syften.
Därtill är fokus på ordning och disciplin för litet inom den nationalsocialistiska rörelsen. Eventuella krav på hårdare straff och lägre tolerans förefaller främst gälla missanpassade "rasfrämlingar" (som snart satt sin sista potatis). Dessutom bjuder den nationalsocialistiska retoriken på förvånansvärt få hänvisningar till den starka och auktoritära (national-)staten. Har detta att göra med rädslan för att rörelsen som helhet ska komma att uppfattas som idealistiskt och utopistiskt orienterad när det man helst av allt vill är att lansera ett trovärdigt och realistiskt, pannordiskt alternativ? Förekommer alls förslag på rashygienska önskvärda åtgärder avseende den egna folkstammen?
Jag menar: inte lockar/duperar man stora, lättledda väljarskaror med löften som implicerar hårdare nypor och pöbelförakt. Särskilt inte som det verkar som man har märkvärdigt svårt att släppa tanken på bedrivandet av på sikt starkt subversiv verksamhet inom ramarna för det parlamentariska systemet. Vad intar antiparlamentarismen för roll inom nationalsocialismen av i dag? Är inte parlamentarismen och nuvarande politiska system borgerligt, och bör inte småborgerligheten bekämpas med alla till buds stående medel?
Med detta i beaktande: Söker sig samtliga i en eller annan mening fascistiskt orienterade till nationalsocialismen eller har de bytt strategi, kallar de sig hellre radikalkonservativa preussiska anarkister och sitter hemma och runkar över Ernst Jüngers samlade? Hur tongivande är det fascistiska inslaget i den svenska (populistiska) nationalsocialismen? Lever det fascistiska idealet endast inom små kampgrupper?
Finns, kort sagt, något hårdfört fascistiskt alternativ som inte räds att ta bladet från munnen och hävda sin särart eller är den nationella kampen för "rasens överlevnad" allt överordnad i dessa dagar av massinvandring?