2013-05-30, 17:28
Medlem
sector7slumss avatar
Hej flashback, detta blir min första tråd. Here goes: Jag har beställt en japansk synth med 100V och 50/60 hz, 40W. Jag har denna konvertern: http://www.kjell.com/sortiment/el/st...nverter-p44098

input:230v
output:110v
max 300 W

Kan något gå fel? det är egentligen 10V skillnad. Jag har även postat på synth forum och så, men dom flesta säger att det är nog ingen fara, förutom en som föreslog att ja skulle skaffa en "ups" grej som verkar dyrt och svårt att hitta i Sverige med exakt rätta specs och så. Btw synthen är en yamaha dx7. Nån som har erfarenhet med volt/watt/hz? och JP synthar i Sverige?
Senast redigerad av sector7slums 2013-05-30 kl. 17:33.
Citera
2013-05-30, 20:00
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Japanska synthar har jag ingen erfarenhet av, men dock japanska TV-spel. Dessa har varit specade på 100V, men jag har ändå kört dem med en adapter som spottar ut 110V utan problem. Detta har jag gjort under lång tid dessutom.

Synthen drar 40W och adaptern klarar 300W, så den klarar jobbet flera gånger om.

Hade jag varit i dina kläder hade jag kört på denna setup utan att fundera mer på det.
Citera
2013-05-30, 20:07
Medlem
sector7slumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Japanska synthar har jag ingen erfarenhet av, men dock japanska TV-spel. Dessa har varit specade på 100V, men jag har ändå kört dem med en adapter som spottar ut 110V utan problem. Detta har jag gjort under lång tid dessutom.

Synthen drar 40W och adaptern klarar 300W, så den klarar jobbet flera gånger om.

Hade jag varit i dina kläder hade jag kört på denna setup utan att fundera mer på det.

Ok, jag har ett amerikansk dreamcast som ja har kört med adapter, den dånar lite men det har funkat. Super famicomet har också funkat med en adapter. Det är skillnad på spelkonsoler och synthar till en viss del, men jag tror också det kan gå. Att konvertern/adaptern har överspänningsskydd vet jag inte om det hjälper något.
Citera
2013-05-30, 21:34
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sector7slums
Det är skillnad på spelkonsoler och synthar till en viss del, men jag tror också det kan gå.

Nu blev jag intresserad! Vad för skillnad är det du tänker på i så fall? För mig som inte är hemma på synthar känns det som om den borde göra om inkommande spänning till 5VDC eller liknande och köra på det, vilket är just det samma som både Dreamcast och Super Famicom gör. Jag kan absolut ha fel och frågar av ren nyfikenhet.
Citera
2013-05-30, 21:47
Medlem
sector7slumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Nu blev jag intresserad! Vad för skillnad är det du tänker på i så fall? För mig som inte är hemma på synthar känns det som om den borde göra om inkommande spänning till 5VDC eller liknande och köra på det, vilket är just det samma som både Dreamcast och Super Famicom gör. Jag kan absolut ha fel och frågar av ren nyfikenhet.

Vad jag vet så bör konvertern ge 25% mer VA(volt ampere) än vad synthens VA är. Endel säger att VA är detsamma som watt vilket jag tror, men allt det där är rätt confusing för mig. Angående konsoler så har jag en liknande modell av denna adaptern till super famicom http://www.kjell.com/sortiment/el/st...12-volt-p44252

Det har funkat jättebra. Har inte koll på vad mina utländska konsoler har för volt eller Watt idag, är för lat för att kolla nu
Citera
2013-05-30, 21:49
Medlem
vonOlofs avatar
Vi prövar här i stället.

Flyttad från Hemel: brunvaror ljud & bild.

● modOlof
Citera
2013-05-30, 22:35
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Vad jag vet så bör konvertern ge 25% mer VA(volt ampere) än vad synthens VA är. Endel säger att VA är detsamma som watt vilket jag tror, men allt det där är rätt confusing för mig. Angående konsoler så har jag en liknande modell av denna adaptern till super famicom http://www.kjell.com/sortiment/el/st...12-volt-p44252

Det har funkat jättebra. Har inte koll på vad mina utländska konsoler har för volt eller Watt idag, är för lat för att kolla nu

Jag har inte riktigt kläm på vad som egentligen skiljer VA och watt, men båda beskriver hur mycket en enhet (synth/TV-spel/brödrost/whatever) konsumerar och i ditt fall klarar adaptern 300W och synthen drar 40W. 300 delat på 40 är 7,5. Du kan alltså teoretiskt driva sju likadana synthar samtidigt på din adapter och ha marginal över utan att vara orolig. Kör på du bara. De 10V som skiljer mellan 100V och 110V har jag som sagt aldrig haft några problem med i de fall jag har kört med en sådan adapter du nämner ens efter lång tid och långa pass.
Citera
2013-05-31, 09:17
Medlem
Förstår inte riktigt varför du köper den synthen från japan då du kan få den väldigt billigt här, ca 2000:- ibland 1500:-. nu ska du köpa adapter, frakta och kludda det kan ju knappast bli billigare än att handla den här vad är din anledning att köpa den från Japan?
Citera
2013-05-31, 09:58
Medlem
sector7slumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Förstår inte riktigt varför du köper den synthen från japan då du kan få den väldigt billigt här, ca 2000:- ibland 1500:-. nu ska du köpa adapter, frakta och kludda det kan ju knappast bli billigare än att handla den här vad är din anledning att köpa den från Japan?

Ingen på blocket vill skicka med posten.
Citera
2013-05-31, 23:16
Medlem
Citat:
Ingen på blocket vill skicka med posten.

Du ska kolla www.vend.se där finns oftast 1-2 DX7 till salu och dom flesta skickar inga problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in