Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-29, 23:04
  #1
Medlem
Jag har varit en riktigt otursfågel, nu i veckan så fick jag ut x antal kronor för min mobil som blivit fuktskadad... Så igår köpte jag en ny mobil. Självklart så tappar jag den i hemmet rätt i golvet så att skärmen spricker.

Bör jag vara aktsam att anmäla skadan så tidsmässigt nära den förra? Kommer Folksam att misstänka mig för försäkringsbedrägeri?

Försäkringen i fråga är en hemförsäkring med drulle/oaktsamhet hos Folksam.
Citera
2013-05-29, 23:31
  #2
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Arminius
Jag har varit en riktigt otursfågel, nu i veckan så fick jag ut x antal kronor för min mobil som blivit fuktskadad... Så igår köpte jag en ny mobil. Självklart så tappar jag den i hemmet rätt i golvet så att skärmen spricker.

Bör jag vara aktsam att anmäla skadan så tidsmässigt nära den förra? Kommer Folksam att misstänka mig för försäkringsbedrägeri?

Försäkringen i fråga är en hemförsäkring med drulle/oaktsamhet hos Folksam.

Nej, eftersom du har mobilen i behåll. Du har ju ändå en självrisk så därför vore det konstigt att tro att du med avsikt har gjort sönder en ny mobil. Vore kanske eventuellt misstänkt om mobilerna har blivit stulna.

Borde du inte ha en självrisk på 1500 kr på hemförsäkringen? Nästan samma pengar om du själv betalar för reparation?
Citera
2013-05-30, 01:55
  #3
Medlem
miikoss avatar
Nej, det ska nog ej vara några problem.

Möjligtvis så kanske ni får dyrare premie vid nästa förnyelse av försäkringen, men det är svårt att säga.
Citera
2013-10-15, 22:26
  #4
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Arminius
Jag har varit en riktigt otursfågel, nu i veckan så fick jag ut x antal kronor för min mobil som blivit fuktskadad... Så igår köpte jag en ny mobil. Självklart så tappar jag den i hemmet rätt i golvet så att skärmen spricker.

Bör jag vara aktsam att anmäla skadan så tidsmässigt nära den förra? Kommer Folksam att misstänka mig för försäkringsbedrägeri?

Försäkringen i fråga är en hemförsäkring med drulle/oaktsamhet hos Folksam.

Jag tror inte att du behöver vara särskilt rädd för att ha o göra med det försäkringsbolaget.
Enligt min personliga erfarenhet (Folksam, mer personligt säger jag inte) så är försäkring lätt att hanteras med bara du kan snacka med handläggaren du pratar med. Är du en grönsak så granskar dom väl dig men kan du snacka runt folk så är det lätt som en plätt....

Jag har det mesta försäkrat hos folksam, och jag har både haft otur samt medvetet begått bedrägerier mot bolaget. Under senaste 3 år har jag genom genuina skador fått cirka 10.000kr och genom bedrägerier cirka 40k och de har aldrig ens grävt i en anmälan. Faktum är att polisen har aldrig ens grävt i en anmälan de heller (jag har dock alltid haft en bra story förbered om så skulle vara fallet) utan bara skickat ett brev om att "förundersökningen är nerlagd". Så ja, jag betalar väl typ 2-5k till folksam per år, på tre år runt 10k betalt 50 tillbaka 40k netto i fickan vilket har gjort man kan åka utomlands o ha de gött

Fuck dom, jävla skitföretag!

Och nej, jag har inget som helst dåligt samvete
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback